Elsäkerhetsverket får varje år in ett par fall av luftavfuktare som börjat brinna, de uppmanar därför husägare att se över dessa.

Du kan läsa artikeln här: Undvik att luftavfuktaren fattar eld
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
Vi har en Wood's DS28 sedan väldigt många år, på den räcker inte att bara rengöra filtret regelbundet och de andra åtgärderna som föreslås.

Man måste även ha koll på dammet som lagras upp på kondensorn* med sitt finmaskiga lamellpaket, det kan bli helt tätt på några år. För att rengöra detta behöver man montera av maskinens hölje och blåsa rent med tryckluft på vår modell - lämpligen görs detta utomhus för det är väldigt mycket damm det handlar om.
___
*) Det jag menar är den komponenten som sitter dold i maskinens frontände.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har en Wood's DS28 sedan väldigt många år, på den räcker inte att bara rengöra filtret regelbundet och de andra åtgärderna som föreslås.

Man måste även ha koll på dammet som lagras upp på kondensorn* med sitt finmaskiga lamellpaket, det kan bli helt tätt på några år. För att rengöra detta behöver man montera av maskinens hölje och blåsa rent med tryckluft på vår modell - lämpligen görs detta utomhus för det är väldigt mycket damm det handlar om.
___
*) Det jag menar är den komponenten som sitter dold i maskinens frontände.
detta hade jag ingen aning om och jag har en ds28. Är det själva vita plåthöljet Som går runt den som behöver tas av eller bara plastfronten?
 
Detta låter ju inte direkt som trevliga nyheter för de som har luftavfuktare i krypgrund. Inte alltid det roligaste stället att ta sig in i flr underhåll och dessutom inte lätt att upptäcka om något börjar bli varmt då man inte precis är där dagligen.
 
Nu har jag ingen krypgrund eller avfuktare som går för jämnan, men det låter som de som fattar eld har för dålig kontrollelektronik. Det borde sitta någon typ av värmesäkring i dem. Gör det inte det? I och för sig är det ju troligen inte så trevligt klimat för elektronik där en luftavfuktare behöver vara igång under långa perioder. Kanske kontrollelektroniken fallerar? All elektronik på en sådan plats bör väl å andra sidan ha krav på sig att vara rejält inkapslad?
 
V mutalisken skrev:
detta hade jag ingen aning om och jag har en ds28. Är det själva vita plåthöljet Som går runt den som behöver tas av eller bara plastfronten?
Osäker på om man ta loss bara plastfronten, den sitter fast med ett par skruv i underkant och sedan är den inklämd i plåthöljet på övriga sidor. Jag plockade i alla fall bort plåthöljet innan plastfronten demonterades efter att ha dragit bort de båda rattarna. Kondensorn sitter nästan i mitten av maskinen precis före fläkten så det är väldigt svårt att komma åt att blåsa utan att ta bort höljet. DS28 verkar ha långlivade komponenter men höljet är ganska rackligt ihopsatt vilket man märker vid demontering/montering.

L Lilllen skrev:
Nu har jag ingen krypgrund eller avfuktare som går för jämnan, men det låter som de som fattar eld har för dålig kontrollelektronik. Det borde sitta någon typ av värmesäkring i dem. Gör det inte det? I och för sig är det ju troligen inte så trevligt klimat för elektronik där en luftavfuktare behöver vara igång under långa perioder. Kanske kontrollelektroniken fallerar? All elektronik på en sådan plats bör väl å andra sidan ha krav på sig att vara rejält inkapslad?
Vad jag vet finns inga återkallelser av Wood's DS28 så den är kanske inte lika benägen att börja brinna som en del andra modeller. Jag har inte sett någon statistik om detta. Däremot lär maskinens komponenter (ex kompressorn) må dåligt av en igensatt kondensor över tid, i tillägg till att det blir en väldigt ineffektiv avfuktningsfunktion. Vad gäller elektronik så finns det inte mycket av detta i maskinen, komponenterna är av rätt enkelt elektromekaniskt slag såvitt jag minns.

___
PS. Det ska sägas också att Woods DS28 har ett väldigt rudimentärt dammfilter i form av en tunn och glappt monterad skumplastskiva. Senare inkarnationer av liknande modell har betydligt bättre filterkonstruktioner som bör minska problemen med dammansamling på kondensorpaketet.
 
Redigerat:
Ventilationskylare med kraftig smuts- och dammuppbyggnad som behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur att jag såg den här tråden... Brukar vara duktig på att hålla efter sådana här saker, men det här hade jag missat
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Tack för en väldigt illustrerande bild av problemet! Det är inte mycket luft som kan passera där.

Det är litet märkligt att den här detaljen förbises i anvisningar osv men visst, komponenten sitter rätt besvärligt till.

Du kommer att märka av en helt annan kapacitet i maskinen efter renblåsning och värmeutveckling i kompressorn minskar drastiskt. Man kan ju iofs passa på att torka av den också när man ändå har av höljet men det verkar vara robusta prylar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack för en väldigt illustrerande bild av problemet! Det är inte mycket luft som kan passera där.

Det är litet märkligt att den här detaljen förbises i anvisningar osv men visst, komponenten sitter rätt besvärligt till.
Nja, det var inte så komplicerat... bort med alla skrùvar till kåpan, fronten, samt reglageinfästningen så var det bara att blåsa på. Det är förvisso en ganska liten Woods. Tyvärr verkar någon försökt sig på att rengöra tidigare(begagnad, fick den med huset) och lyckats kröka några flänsar Avluftarens insida med böjda flänsar och viss smuts, delvis demonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Det ser mycket fint ut! Som sagt, effektivitet/prestanda lär mångdubblas och ev risker för överhettning av komponenter minimeras.
__
PS. De krökta lamellerna/flänsarna du ser kan lika gärna komma från tillverkningen och monteringen i fabrik, spelar ingen som helst roll för övrigt. Jag ser det inte som särskilt sannolikt att tidigare ägare har rengjort maskinen på detta mer grundliga sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Morgondagensprojekt för mig också mao
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det ser mycket fint ut! Som sagt, effektivitet/prestanda lär mångdubblas och ev risker för överhettning av komponenter minimeras.
__
PS. De krökta lamellerna/flänsarna du ser kan lika gärna komma från tillverkningen och monteringen i fabrik, spelar ingen som helst roll för övrigt. Jag ser det inte som särskilt sannolikt att tidigare ägare har rengjort maskinen på detta mer grundliga sätt.
Ja, det är sant, så är det nog Jag är nog lite färgad av jobbet(kvalitetssäkring av returnerade reservdelar) skulle själv aldrig sälja något sådant till kund, även om funktionen är ok.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det ser mycket fint ut! Som sagt, effektivitet/prestanda lär mångdubblas och ev risker för överhettning av komponenter minimeras.
__
PS. De krökta lamellerna/flänsarna du ser kan lika gärna komma från tillverkningen och monteringen i fabrik, spelar ingen som helst roll för övrigt. Jag ser det inte som särskilt sannolikt att tidigare ägare har rengjort maskinen på detta mer grundliga sätt.
kollade imorse men behövde inte demontera den för jag ser igenom kylelementet är flänsarna är hela och rena (ser igenom dem)

Jag har bytt filtret 2 ggr under 4 år. Vet inte om det spelar roll. Själva filtret är dock fullt av damm ^^
 
Krokben
Skulle en mindre ångtvätt kunna användas för att rengöra lamellerna eller riskerar man att skada något då mån tro?
 
Krokben Krokben skrev:
Skulle en mindre ångtvätt kunna användas för att rengöra lamellerna eller riskerar man att skada något då mån tro?
Jag förespråkar tryckluft. Ångtvätt känns inte alls som en vettig lösning för att ta bort damm på den här typen av ytor med lameller osv, det är helt enkelt en massa damm som ska väck. Handlar inte alls om desinficering eller mögelborttagning.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.