Hej

Lite bakgrund:
Första sommaren i hus med pellets, funkar klockrent med bra drag och bra förbränning normalt sett. Pannan är i ett pannrum i källaren och sen sitter dragbegränsarlucka i ett intilliggande rum som vi vill inreda.

Problem:
Flera gånger i sommar har det rykt "fel" väg genom dragluckan och kommit in i fel rum.
Efter att ha pratat med sotare, googlat och pratat med bekanta lär problemet vara att det blir ett "luftlock" som blockar röken i skorsten. H
fått tips att montera fläkt på skorsten för att "suga upp locket" för att få bort problemet

Fråga:
Så, har sökt info och hittat mycket men har fått en hel del frågor och inga bra svar.
- Enklast verkar vara sån typ boll som på skorsten som snurrar med vinden. Men hur bra funkar de i praktiken?
Teoretiskt stannar de ju när det inte blåser, och då finns ändå risken med rök inne...
- Annars elektrisk, men vill helst inte ha en fläkt som är på konstant då de jag hittat inte ska vara avstängda med panna igång pga värmeskydd, samt att det är onödiga pengar och miljöaspekt med en fläkt som går som egentligen inte behövs typ 99% av tiden... Sett vissa idéer med att koppla till pannans fläkt så den startar när pannan går, men inte hittat mer info än idéer.
Någon med info hur detta kan göras?

Några andra erfarenheter/tankar/tips?
Tas tacksamt emot
 
Något som eventuellt kan funka är att plocka bort någon/några turbulatorer för att få upp temperaturen i skorstenen. Problemet blir när murstocken inte är varmare än uteluften.
 
Hur är det med tilluft till pannrummet?
 
  • Gilla
jteg68
  • Laddar…
Det kan även räcka att ändra i inställningar så pannan eldas lite oftare alt höja panntemperaturen.
 
Tack för tips, vill gärna inte elda mer än nödvändigt men ju värt och istället för att få in röken. Att murstocken är kallare än ute känns rätt, men har rätt låg rökgas temp normalt sett, så på sommarn lär den hinna svalna rätt snabbt mellan gångerna.

Tilluft borde inte vara något problem, pannan är i pannrummet som har direktventil ut och lucka för minska draget är i annat rum med ventil direkt ut.

Fick tips om att ha lite öppet i dragluckan för mer få flöde genom skorsten...
Testar idéerna och hoppas på de bästa
 
Har du ingen elpatron i pannan? Elda pellets på sommaren för att få varmvatten är inte bra.
Dagens höga pelletspriser gör att el blir billigare. Det är på vintern när värme behövs som pellets kan löna sig. En elektrisk varmvattenberedare betalar sig snabbt. Du har inte avslöjat vilken panna och brännare du har
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jo, det har jag, har dock inte räknat på vad som blir mest ekonomiskt utan gått på linjen att köra pellets, för den bet jag är effektiv.
Har en Biomatic 20+
 
Har åxå en Biomatic 20+ och den slår jag ifrån pelletsdriften på från Maj och kör med elpatron i läge ett vid ev behov av värme ...
Mitt tips är att koppla en vvb på 100 l efter pannan för varmvatten. Vid pelletsdrift agerar den buffert och på sommaren räcker den till gott för dusch mm.

Just det.. Har du draglucka på rökröret? Det va ett måste enl "min" installatör för att få fjuss i skorstenen då pannan små brinner hela tiden.
 
Tack för tips och idéer!

Fick tips att ha dragluckan lite på glänt.
Enkel sak att testa och har inte rykt in sen jag gjorde det. Visserligen heller inte lika varmt sen dess, men får se nästa sommar hur det funkar.
Såvida vi inte hunnit byta värmekälla till dess....
 
Har haft mycket problem med min Baxi eurofire brännare trots rökgasfläkt på skorstenen rökpuffar. Fick sedan tips att ta bort fläkten o sänka hastigheten på pannans fläkt efter lite justering av fläkthastigheten gick pannan perfekt helt utan rök. Se även till att ha rätt startdos för mycket pellets kan ge kraftiga puffar och för lite tänder inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.