Har precis byggt ett garage. Detaljplanen föreskriver max 40 m2 oisolerat ”garage och lider”. Undrar hur planförfattaren tänkt då byggbestämmelserna föreskriver brandavskiljning mellan garage/förråd? Oisolerat! För att få plats med mina prylar har jag byggt i 2 plan (BYA 40 m2).
 
Fast brandavskiljning kan det ju vara utan att vara isolerat.
 
H hempularen skrev:
Fast brandavskiljning kan det ju vara utan att vara isolerat.
visst, men det känns ju inte så kul att i en lätt träbyggnad montera dubbla gips på alla ytskikt, brandtätningar för eldosor, belysning, ventilationsspalter och avskiljningar mot tak och övrigt samt branddörr.
 
Hemmakatten
Bestämmelserna finns väl där av några skäl, nära till andra byggnader förmodligen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bestämmelserna finns väl där av några skäl, nära till andra byggnader förmodligen.
Nära till osv anger man inte in som skäl i föreskrifter. Ursprungskravet är nog för att man inte ska inreda bostäder i byggnaden
 
S seniorkonsult skrev:
Har precis byggt ett garage. Detaljplanen föreskriver max 40 m2 oisolerat ”garage och lider”. Undrar hur planförfattaren tänkt då byggbestämmelserna föreskriver brandavskiljning mellan garage/förråd? Oisolerat! För att få plats med mina prylar har jag byggt i 2 plan (BYA 40 m2).

Är planen gammal? Benämningen ”lider” har jag inte stött på i modern tid. De tekniska egenskapskraven har ju ändrats (stramats åt) genom åren och kanske inte var något planförfattaren behövde ha i åtanke vid framtagandet av planen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.