Pannan ser välbehållen ut, ren och fin och troligen ömt vårdad.
Oljebrännaren verkar vara trettio år yngre än pannan. 1998 står det på dekalen uppe på den.
Jag skulle tro det bara är att kolla tanken så du har olja, det sitter väl endera ett nivåer på sidan eller en mätare uppe på tanken. Annars ör det bara att skruva av en hatt om du hittar och stoppa ned en tumstock.
Slå på strömmen till pannan och ställa shunten på lämplig temperatur, kanske 60grader.
Shunten är den gråa dosan mitt på pannan. Vad den övre svarta är till för vet jag inte.

Edit.
Den gråa ställer troligen panntemperaturen då den ser ut att styra när oljebrännaren skall starta och slå av.
 
Redigerat:
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vet inte hur kallt klimat är där huset står men jag tycker också det låter bäst att hålla igång värmesystemet så inga rör fryser i källaren eller ytterväggar etc. Tror det bästa är att fylla på en del olja som man räknar med går åt. Att sätta in en el-patron blir en hel del jobb om det ens går i den pannan. Bygga ut elcentralen, kanske större och dyrare huvudsäkringar, kraftig kabel från elcentralen till pannan, och rörmokeri. Fortfarande värmeförluster genom skorstenen via pannan. Kanske en begagnad elpanna på Blocket för 5000 kr men det är också en hel del jobb att byta panna.
Tack. Det är i Stockholmsområdet. Låter som att jag ev inte kommer ifrån att att behöva lära mig lite om hur en oljepanna fungerar. Vet du nått om hur ofta man behöver kolla till oljepannan om den står på och man inte är där?
 
useless useless skrev:
Det du behöver är antingen en elkassett eller elpanna utan varmvattenberedare. Det brukar finns billiga Nibe EVC 13 och liknande på blocket.
Tack. Ska kolla det.
 
GoC GoC skrev:
Pannan ser välbehållen ut, ren och fin och troligen ömt vårdad.
Oljebrännaren verkar vara trettio år yngre än pannan. 1998 står det på dekalen uppe på den.
Jag skulle tro det bara är att kolla tanken så du har olja, det sitter väl endera ett nivåer på sidan eller en mätare uppe på tanken. Annars ör det bara att skruva av en hatt om du hittar och stoppa ned en tumstock.
Slå på strömmen till pannan och ställa shunten på lämplig temperatur, kanske 60grader.
Shunten är den gråa dosan mitt på pannan. Vad den övre svarta är till för vet jag inte.

Edit.
Den gråa ställer troligen panntemperaturen då den ser ut att styra när oljebrännaren skall starta och slå av.
Tack. Känner mig nu lite mer taggad att se om den fungerar.
 
J JCS1 skrev:
Tack. Det är i Stockholmsområdet. Låter som att jag ev inte kommer ifrån att att behöva lära mig lite om hur en oljepanna fungerar. Vet du nått om hur ofta man behöver kolla till oljepannan om den står på och man inte är där?
Mig veterligen skall du inte behöva titta till pannan. Den fungerar så länge den har olja.
Slangar till oljebrännaren och oljefiltret ser nya och fräscha ut. Så som jag skrev tidigare.
Pröva att sätta igång pannan, sitter väl strömbrytare på väggen, följ kabeln från den grå lådan på pannan. Och älven den från cirkulationspumpen så att du ser till att starta den också.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Quickfix för en vinter som innebär att inte använda oljepannan skulle jag säga är att skaffa några direktverkande elelement och sprida ut i huset. Bara att ställa dit och sätta i kontakten.
Tack. Låter som en bra plan B om andra alternativ som inte blir för kostsamma har undersökts.
 
J Josth skrev:
Man behöver då kolla att el-säkringarna håller och i vilket skick de gamla kablarna från förmodligen 40-talet är i. Kan vara flera rum på samma 6 A säkring om inte elen har moderniserats...
Tack. Har inte behövt byta nån säkring än så då har jag nu en anledning att kolla vad det finns för säkringar. Skicket på gamla kablar låter som ett elektrikerjobb!
 
GoC GoC skrev:
Mig veterligen skall du inte behöva titta till pannan. Den fungerar så länge den har olja.
Slangar till oljebrännaren och oljefiltret ser nya och fräscha ut. Så som jag skrev tidigare.
Pröva att sätta igång pannan, sitter väl strömbrytare på väggen, följ kabeln från den grå lådan på pannan. Och älven den från cirkulationspumpen så att du ser till att starta den också.
Okej bra tack!
 
J JCS1 skrev:
Tack. Har inte behövt byta nån säkring än så då har jag nu en anledning att kolla vad det finns för säkringar. Skicket på gamla kablar låter som ett elektrikerjobb!
Det finns sådant som du kan göra själv. Det första är att titta på vägguttagen. Hur gamla och slitna är de? Sedan går det att bryta strömmen och skruva loss ett vägguttag. Titta på ledarna bakom uttaget. Är de isolerade med PVC är det troligen alldeles lugnt. Är det tygisolering är det fara å färde.

Jag tror inte att du hittar något som blir enklare eller billigare än att ställa dit några elelement. Men det är klart att det även går att titta på en mer långsiktig lösning.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns sådant som du kan göra själv. Det första är att titta på vägguttagen. Hur gamla och slitna är de? Sedan går det att bryta strömmen och skruva loss ett vägguttag. Titta på ledarna bakom uttaget. Är de isolerade med PVC är det troligen alldeles lugnt. Är det tygisolering är det fara å färde.

Jag tror inte att du hittar något som blir enklare eller billigare än att ställa dit några elelement. Men det är klart att det även går att titta på en mer långsiktig lösning.
Bra ett enkelt sätt dra en liten slutsats om vilken standard det är på elen. Tack.
 
Isakare Isakare skrev:
Ta hjälp av nån att få igång oljepannan, den är överlägset bäst för huset. Den skapar inte bara värme, utan får oxå igång husets ventilation, självdraget börjar fungera.
Elpatron i en oljepanna är det sämsta man kan ha, kommer bli dyrare än oljan, och ger ingen ventilation.
Intressant. Tack.
 
  • Gilla
Gele77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.