Jag har köpt ett matbord i ask som jag har slipat bort all ytbehandling på. Då det är ett köksbord så måste det tåla att man spiller vin och dylikt så därför måste jag behandla ytan på något sätt. Jag gillar det ljusa obehandlade utseendet på träet och vill behålla det så. Jag testat med lack (Nordsjö matt parkettlack och Caparol matt klarlack) och tycker att träet blir för gult.
Min fråga är: finns det något sätt jag kan behandla träet så att ytan blir tålig samtidigt som jag behåller träet så det ser ljust och nyslipat ut?
 
L Lotta.b skrev:
Jag har köpt ett matbord i ask som jag har slipat bort all ytbehandling på. Då det är ett köksbord så måste det tåla att man spiller vin och dylikt så därför måste jag behandla ytan på något sätt. Jag gillar det ljusa obehandlade utseendet på träet och vill behålla det så. Jag testat med lack (Nordsjö matt parkettlack och Caparol matt klarlack) och tycker att träet blir för gult.
Min fråga är: finns det något sätt jag kan behandla träet så att ytan blir tålig samtidigt som jag behåller träet så det ser ljust och nyslipat ut?
Du kan ju använda vitsåpa, håller det ljust och rent om du använder det vid varje rengöring.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Osmo hårdvaxolja eller Osmo top-oil.
 
Jag håller just på med ett ekbord. Står slipat och klart i garaget. Har svårt att bestämma mig. Googlade fram lövträlut men det verkar inte säljas längre? Vanligt lut blir inte bra.

Om du använder Osmo så kan du lägga vitt dekorvax först. Då blir det ljusare. Annars blir den lite gulaktig.

Jag kommer lägga, tror jag, 2 lager vitt dekorvax, sedan hårdvaxolja snö, sost ett topplager med den vanliga sidenmatt. Men då förväntar jag mig ett i det närmaste vitt ekbord.
 
En röst till för vitsåpa. Vi skaffade just ett ekbord som vi såpar. Det blir fantastiskt vackert, känns mycket mer naturligt jämfört med den lite plastiga känslan av lack (och till viss del olja /hårdvaxolja). Det suger en del, men alla fläckar hittills (inklusive vin!) går bort ganska enkelt med såpa och en kökssvamp. Man får rengöra det ordentligt efter varje användning i början, så det är lite extra jobb men inte så mycket och värt det tycker jag.
 
L Lotta.b skrev:
Jag har köpt ett matbord i ask som jag har slipat bort all ytbehandling på. Då det är ett köksbord så måste det tåla att man spiller vin och dylikt så därför måste jag behandla ytan på något sätt. Jag gillar det ljusa obehandlade utseendet på träet och vill behålla det så. Jag testat med lack (Nordsjö matt parkettlack och Caparol matt klarlack) och tycker att träet blir för gult.
Min fråga är: finns det något sätt jag kan behandla träet så att ytan blir tålig samtidigt som jag behåller träet så det ser ljust och nyslipat ut?
Hej!
Kan man få se hur det gick med bordet i ask?
Har ett liknande projekt för tillfället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.