Stängd eller öppen dörr till alla rum under natten

  • Antal röster
    54
Hörde en diskussion i veckan om huruvida man stänger dörrarna på natten eller inte.

Finns en del i ämnet när man söker, bla en artikel från expressen
https://www.expressen.se/leva-och-b...-ska-du-alltid-stanga-dorren-innan-du-somnar/

Men det går ut på att skapa rökbarriärer samt fördröja brandförloppet i händelse av brand under natten.
Källan expressen refererar till https://ulfirefightersafety.org/research-projects/close-your-door.html

Har inte tänkt alls på detta och undrar hur det ser ut hos er andra.
Har ni stängda eller öppna dörrar under natten?

Jag tror inte att vi kommer att ändra vårt beteende, men det kan vara värt att ta en extra funderare.
Självklart har vi huset fullt med brandvarnare och övrig brandbekämpningsutrustning, men det handlar lite mer om hängslen och livrem.
 
Karlia
Katterna behöver kunna komma in och försöka väcka mig några gånger under natten så jag har dörren öppen. Dottern har alltid sin stängd.
 
Har dörren öppen på glänt för ventilationens skull (självdrag i kåken, så inga ventiler eller FTX eller liknande).

Brandmässigt har varje rum en brandvarnare och de är sammankopplade allihop så jag känner mig trygg där.
 
G
Räknas ytterdörr/balkongdörr som "alla dörrar"?
 
tensiden tensiden skrev:
Har dörren öppen på glänt för ventilationens skull (självdrag i kåken, så inga ventiler eller FTX eller liknande).

Brandmässigt har varje rum en brandvarnare och de är sammankopplade allihop så jag känner mig trygg där.
Det bestämmer du nog själv om du vill ha ytterdörren öppen.
Vi andra sover nog helst med ytterdörren stängd.
Det som beskrivs i artikel och övriga länkar är innerdörrar.
 
Kör samma lösning som @tensiden . Att ha dörren helt stängd är inte ett alternativ, för då vaknar jag täppt i näsan inuti en bastu :crysmile:
 
Bo i Kba Bo i Kba skrev:
Det bestämmer du nog själv om du vill ha ytterdörren öppen.
Vi andra sover nog helst med ytterdörren stängd.
Det som beskrivs i artikel och övriga länkar är innerdörrar.
Var läser du ”ytterdörr”?
Eftersom kontexten handlar om sovrum är det den dörren jag menar. Så klart.
 
Magnus E K
Jag stänger och låser sovrumsdörren så inte lejonen och krokodilerna under soffan i vardagsrummet kan ta sig in i sovrummet på natten.
 
G
tensiden tensiden skrev:
Var läser du ”ytterdörr”?
Eftersom kontexten handlar om sovrum är det den dörren jag menar. Så klart.
"Stängd eller öppen dörr till alla rum under natten"
Hallen är ett rum, där sitter oftast en ytterdörr.
 
tensiden tensiden skrev:
Var läser du ”ytterdörr”?
Eftersom kontexten handlar om sovrum är det den dörren jag menar. Så klart.
Ber om ursäkt. Citerade visst fel inlägg =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.