Hej,

Bygger altan och skall ha ett tätt "staket" runt delen med tak. Mina stolpar är 95 x 95 med fasade kanter.

Frågan är hur man skall göra så det blir snyggt på på in- och utsidan. Skall man ha en tunn mittenregel som fästs på stolparna och sen skruva panel på båda sidor? (kanske blir för tjockt för dessa stolpar?)

Har ni några förslag som blir tätt och snyggt?

Hur ser det ut http://gallery.jarkeborn.se/altan_bygge/101_0146_IMG
 
Hej!
Vårt altanbygge liknar ditt lite... Vi har ett öppet staket med endast två liggande brädor, som jag fällt in i stolparna, förutom överliggaren. I ett sånt staket kan man ev. sätta plexiglas skivor för att få det tätt.
Men ska du ha stående brädor fastspikade så tror jag det ser klumpigt ut med dubbla rader. Sätt dem på utsidan så blir det bra. Tänk på att det enkla är oftast det snyggaste!
/Ulle
 
På staketet som vi har runt tomten satte jag tvärreglarna på utsidan och sedan skruvade spjälorna i detta. Problemet i ditt fall blir ju att spjälorna i så fall hamnar utanför altanen.

På altanen fällde jag istället in tvärreglarna på insidan och spikade spjälorna på utsidan, detta kan vara ett alternativ. Se bilder.

Vill du inte såga i stolparna skulle jag sätta en 45 tjock regel på mitten av stolpen vilande på klotsar eller vinkeljärn.

veranda2.JPG
veranda.JPG
 
Det där var ju skitsnyggt, precis som vi letat efter! Vad har du för dimension på spjälorna? Avstånd mellan dem?

/Fred
 
FredrikB skrev:
Det där var ju skitsnyggt, precis som vi letat efter! Vad har du för dimension på spjälorna? Avstånd mellan dem?

/Fred

Tackar, spälorna är 22 x 95 virke som sitter med 2,5-3 cm mellanrum. Totalt sitter det 185 stycken sådana på altanen (det blir många om man sätter tätt ;-)). Vet inte hur många timmar jag ägnat åt målningen av dessa innan de sattes upp, men det tog en väldans tid.
 
Nybyggare skrev:
På staketet som vi har runt tomten satte jag tvärreglarna på utsidan och sedan skruvade spjälorna i detta. Problemet i ditt fall blir ju att spjälorna i så fall hamnar utanför altanen.

På altanen fällde jag istället in tvärreglarna på insidan och spikade spjälorna på utsidan, detta kan vara ett alternativ. Se bilder.

Vill du inte såga i stolparna skulle jag sätta en 45 tjock regel på mitten av stolpen vilande på klotsar eller vinkeljärn.
En helt annan fråga, vad har du för gulfärg på huset?
 
Mr_Smurf skrev:
En helt annan fråga, vad har du för gulfärg på huset?
Färgen heter NCS 0520-Y20R.
 
Hej igen!

Orkar du får du jättegärna ge mig dimensionen på stolpar och överliggare, samt virket som går mellan stolpen (det du skruvat planket i)

Mvh /Fredrik
 
Visst orkar jag det.

Stolparna är konstruerade av limmade 95 x 45 med urtag för tvärreglarna (som spjälorna är skruvade i) som är 70 x 45 virke. Överliggaren är vanlig trall dim. 120 x 28. Spjälorna är 80 cm och hela staketet ungefär 1 m ovan trall.

Bara säga till om du vill ha mera info.
 
Tack, lovar att posta foto när bygget är klart... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.