D Dr Jumping Jack skrev:
Som ICANiklas mycket riktigt påpekar så finns det ju knappast någon som kan bygga hus idag om man med ”bygga hus” menar att man bygger det själv. Det skulle vara någon snickare med el certifikat, vvs kompetens, plåtkunnig, konstruktionskunnig, ritningskunnig, med grävmaskin osv. Dessutom, iallafall i vår kommun kommer kommunen ut och kollar bygget och godkänner, vill ju till att man klarar allt. Till slut skall ju vatten avlopp och el kopplas till kommunens nät, blir väl svårt att övertyga kommunen att du vill göra det själv! Om ingen kan ”bygga hus” så kan vi inte längre använda det ordet på det sättet och det är ju därför det ändrar betydelse och idag betyder något helt annat.

Man kan ta in hantverkare för det man nu inte kan eller får utförs som lite el och sånt. Så det mesta kan man görs själv.


Plåtslagare behövs inte, ritningar kan man göra själv om viljan finns och bärighet går att ta reda på. Grävare med förare om man nu inte klarar av att köra en sådan men det går att lära sig. Men det går att bygga utan en grävare.


Så det mesta gick att göra själv om man bara vill och vågar. Men har man inte kunskapen eller intresse så anlita någon och bygg inte hus själv.

Men vill ni som inte bygger hus kalla det för det så fortsätt med det. Låter bara lite som en lögn för mig men inte för alla.
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Maria T
Bjor Bjor skrev:
Men vill ni som inte bygger hus kalla det för det så fortsätt med det. Låter bara lite som en lögn för mig men inte för alla.
En familj som bor nära oss köpte en rucklig stuga på ca 40 kvm på en väldigt otillgänglig tomt ska tilläggas. Båda vuxna är arkitekter och ritade en tillbyggnad som gissningsvis ökade ytan med 80 kvm på två plan, detta lösvirkesbyggdes av dem själva parallellt med ett garage och tillsnyggning av tomten. När detta var gjort - mycket fysisk kraft p g a tomtens beskaffenhet - så orkade de inte inreda den nya delen utan anlitade andra att färdigställa.

@Bjor - har de byggt ett hus eller inte enligt din åsikt?
Jag skrev i tidigare inlägg att vi lät uppföra ett hus men gjorde inredningen på ett plan (98 kvm) helt själva minus elektriker, sen tillbyggnad och altan med mera och om jag får frågan så varierar mitt svar mellan "vi byggde hus 20XX" och "vi lät uppföra ett hus 20XX" beroende på vem talar jag med och situationen.

Kan vi kanske vara överens om att det är språkbruk och inte skryt, precis som jag också skrev att jag varit och klippt mig, istället för att "jag har varit och blivit klippt". Tror inte att det handlar om några som fått nyckelfärdiga hus och inte rört en fena mer än välja tapet och kakel som vill verka duktiga och klå lösvirkesbyggare på fingrarna, hur det ligger till med eget bygge eller inte framkommer väl i en ev fortsatt konversation, eller så släpper man det helt enkelt.
 
Jag är en sådan som bara läser på byggahus och drömmer om att faktiskt bygga något.

Men så inser jag att:
Det är 1969-1970. Grabben Fario är fem år och springer runt på föräldrarnas husbygge. Han spikar lite spik på någon regel. Han ropar till pappa elektrikern att fjädern syns i röret. Han lägger upp takpannor på rullbandet och ibland är han på taket och tar emot ett par. Han är inblandad i så gott som allt utom att aptera sprängladdningar och köra grävare (förlåt för stadsmesigheten). Pappans arbetskollegor från varvet som är delaktiga i bygget tycker nog han är i vägen men ser ändå en charm i att grabben gör så gott han kan.

Och detta gör väl ändå mig till husbyggare?
Nu kan jag skriva med självförtroende på forumet. :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
De som inte vaknat på morgonen med sågspån/flytspackeldamm/glasfiber i sängen har banne mig inte renoverat hus...
 
Fyller på med:
de som inte vaknat totalt utmattade efter 8 timmars ordinarie jobb följt av 6-7 timmars byggande hemma, detta vecka ut och vecka in, förutom helgerna då där all vaken tid läggs på bygget, detta tills allt är klart och midjemåttet krympt från lagom till svältmått har väl heller inte byggt hus då...
Fast glädjen och till viss del stoltheten att ha skapat det själv från ritning (nästan enbart i huvudet) till färdigt med egna lösningar och "påhitt" så långt man kan komma från kataloghusens standard är i slutänden värt det.

Sedan unnar jag de som tycker att de "byggt" hus att få känna lite stolthet även över mindre insatser.
 
  • Gilla
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
A
Själv har jag mest kaksmulor i sängen:oops:
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
...de som inte vaknat totalt utmattade efter 8 timmars ordinarie jobb följt av 6-7 timmars..
Va! Inget busspendlande 1,5-2,5 h per dag..?
 
Redigerat:
Fario Fario skrev:
Va! Inget busspendlande 1,5-2,5 h per dag..?
Nu var det här ett tag sedan, då var pendlingen 12 minuter enkel med bil, så det blev ingen vila då heller ...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Byta SPOLARVÄTSKA :oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Jag brukar spruta slut på den först och sen fylla på nytt.

Nu glömmer ni väl inte att byta till vinterluft siste oktober så har ni mekat bil ;)
Sett på stan utanför mindre bilmek "vi byter olja och spolar vätska på din bil"
Antingen en sär skrivning :D men varför byta den, eller vad sprutar de för vätska på bilen?
 
P Pin skrev:
Sett på stan utanför mindre bilmek "vi byter olja och spolar vätska på din bil"
Antingen en sär skrivning :D men varför byta den, eller vad sprutar de för vätska på bilen?
Hehe, de skriver så dumt ibland.
Det skulle ju vara om man varit så dum att man hällt på sommarspolvätska som fungerar jättedåligt och luktar illa så man vill ha lite med procent i =)
 
A anis16 skrev:
De som inte vaknat på morgonen med sågspån/flytspackeldamm/glasfiber i sängen har banne mig inte renoverat hus...
Har varken flytspackel eller glasfiber. Lera och hampa och fullt med katter. Rör inte miniralull utan rymddräkt på.
 
T
F Fixarpappa skrev:
Jag har aldrig påstått att man ska göra ALLT själv. De flesta borde förstå att det inte går, eller?

Han har ju redan gjort mer än övriga 98% som ”bygger hus” .
Jo du, det går och bygga helt själv, jag börja med att hyra en fullstor grävare,(markavtäckning) drog alla avlopp, koppla in kommunala va ,sedan ville kommun se kopplingen innan jag fick gräva in den, drog in den i grund,gjorde grunden,(golvvärmen)gjöt den ensam, reste stommen, på med bandfalsad plåt , inte "klicktak" gjorde 3 badrum i kakel , måla allt, isolera allt, ja rubbet helt utan hjälp eller medarbetare, men jag titulerar mig inte som elektriker fast jag drog ut el-rör med färdigdragna kablar och drog vvs rör i rör färdigt fram till blandare osv, sedan kom röris och elektriker och koppla allt samman ,och skrev på behörigheterna , men jag titulerar inte att jag drog elen och vvs. men drog ftx ventilation helt själv ett heru 200 aggregat samt alla rör och don ,sen kom en kille sedan gjorde OVK, murade även upp en äkta murstenskamin själv med tegel och tog sotaren att godkänna den. la massiva ek golv med frisläggning.

Så det som stör mig är att många har flera som hjälper till men dom säger ändå att dom byggt själv?
Vart drar man gränsen till att man ska titulera att jag bygger hus själv?

Mitt hus blev under byggtiden ett visnings objekt för kommunen, där dom aldrig sett något liknande på själv byggande, även betong fabriken hade aldrig sett egengjutning av den storleken med k-30 betong gjuten ensam, hus o garage, samma dag, plus stålglättning och färdiga gjorda lutningar till brunnar i betongen.

Enda grannar störde sig på var tiden jag var ledig under byggtiden ,hur en ensam person kan bygga gatans dyraste hus och vara ledig i 1,5 år .
 
  • Gilla
Fixarpappa och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Jo du, det går och bygga helt själv, jag börja med att hyra en fullstor grävare,(markavtäckning) drog alla avlopp, koppla in kommunala va ,sedan ville kommun se kopplingen innan jag fick gräva in den, drog in den i grund,gjorde grunden,(golvvärmen)gjöt den ensam, reste stommen, på med bandfalsad plåt , inte "klicktak" gjorde 3 badrum i kakel , måla allt, isolera allt, ja rubbet helt utan hjälp eller medarbetare, men jag titulerar mig inte som elektriker fast jag drog ut el-rör med färdigdragna kablar och drog vvs rör i rör färdigt fram till blandare osv, sedan kom röris och elektriker och koppla allt samman ,och skrev på behörigheterna , men jag titulerar inte att jag drog elen och vvs. men drog ftx ventilation helt själv ett heru 200 aggregat samt alla rör och don ,sen kom en kille sedan gjorde OVK, murade även upp en äkta murstenskamin själv med tegel och tog sotaren att godkänna den. la massiva ek golv med frisläggning.

Så det som stör mig är att många har flera som hjälper till men dom säger ändå att dom byggt själv?
Vart drar man gränsen till att man ska titulera att jag bygger hus själv?

Mitt hus blev under byggtiden ett visnings objekt för kommunen, där dom aldrig sett något liknande på själv byggande, även betong fabriken hade aldrig sett egengjutning av den storleken med k-30 betong gjuten ensam, hus o garage, samma dag, plus stålglättning och färdiga gjorda lutningar till brunnar i betongen.

Enda grannar störde sig på var tiden jag var ledig under byggtiden ,hur en ensam person kan bygga gatans dyraste hus och vara ledig i 1,5 år .
Så du vill med det säga att du stör dig lite mer specifikt på dom säger att de byggt hus själv? Snarare än TS som är lite mer generell i sin irritation? :thinking::crysmile:
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
T
E ICANiklas skrev:
Så du vill med det säga att stör dig lite mer specifikt på dom säger att de byggt hus själv? Snarare än TS som är lite mer generell i sin irritation? :thinking::crysmile:
Nej då fråga bara vart gränsen ska gå för att säga att jag byggt själv, förövrigt bryr jag mig inte vad folk nämner, mer tanken på TS som kanske bra gjort hälften har han då byggt själv eller ska han säga att han har hjälpt till och bygga huset?
Eller ska han specificera att han och familj,vänner o bekanta byggt huset?
Ser man det från min synvinkel så har inte byggt det själv, han är precis som dom andra, lejt,tagit hjälp osv, ingen skillnad på han eller dom andra som bara valt tapeten.
 
T Takläggare skrev:
Jo du, det går och bygga helt själv, jag börja med att hyra en fullstor grävare,(markavtäckning) drog alla avlopp, koppla in kommunala va ,sedan ville kommun se kopplingen innan jag fick gräva in den, drog in den i grund,gjorde grunden,(golvvärmen)gjöt den ensam, reste stommen, på med bandfalsad plåt , inte "klicktak" gjorde 3 badrum i kakel , måla allt, isolera allt, ja rubbet helt utan hjälp eller medarbetare, men jag titulerar mig inte som elektriker fast jag drog ut el-rör med färdigdragna kablar och drog vvs rör i rör färdigt fram till blandare osv, sedan kom röris och elektriker och koppla allt samman ,och skrev på behörigheterna , men jag titulerar inte att jag drog elen och vvs. men drog ftx ventilation helt själv ett heru 200 aggregat samt alla rör och don ,sen kom en kille sedan gjorde OVK, murade även upp en äkta murstenskamin själv med tegel och tog sotaren att godkänna den. la massiva ek golv med frisläggning.

Så det som stör mig är att många har flera som hjälper till men dom säger ändå att dom byggt själv?
Vart drar man gränsen till att man ska titulera att jag bygger hus själv?

Mitt hus blev under byggtiden ett visnings objekt för kommunen, där dom aldrig sett något liknande på själv byggande, även betong fabriken hade aldrig sett egengjutning av den storleken med k-30 betong gjuten ensam, hus o garage, samma dag, plus stålglättning och färdiga gjorda lutningar till brunnar i betongen.

Enda grannar störde sig på var tiden jag var ledig under byggtiden ,hur en ensam person kan bygga gatans dyraste hus och vara ledig i 1,5 år .
1 1/2 år var snabb och sparade säkert en massa pengar istället för att anlita till allt En hantvärkare kostar mycket mer i timmen än vad vanligt folk känar i timmen. Kan kosta 4 gånger så mycket. Finns mycket pengar i att byggs hus själv.

Själv tar jag det lugna byggsättet, 6 år och inte klar än. Och då renoverar jag bara ett torp. Gör allt själv, inte sågar upp reglar och liknande, men jag hyvlar, tillverkar fönster och sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.