Hej, jag ska måla mitt nya fritidshus med slamfärg. Tyvärr har jag hittat några kvisthål i panelen. Vad är bäst att fylla igen med, givet att det är slamfärg? Utelatex? Annan utefog? Kitt? Någon som vet vad som är bäst? Jag vill gärna slippa att färgen släpper.
 
Träplugg. Något annat funkar inte med rödfärg.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för svar! Då får jag plugga.
 

Bästa svaret

Det enklaste är att skaffa billiga pluggfräsar från t.ex. Biltema och göra pluggar av samma virke som panelen. Grenhålen borrar du upp till närmaste diameter för pluggen. Kladda på lite färg på pluggen innan du trycker i den. Låt sedan torka någon vecka och såga/skär sedan Av det utstickande. Polyuretanlim kan också funka om du är försiktig så att det inte jäser ut på panelen.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det enklaste är att skaffa billiga pluggfräsar från t.ex. Biltema och göra pluggar av samma virke som panelen. Grenhålen borrar du upp till närmaste diameter för pluggen. Kladda på lite färg på pluggen innan du trycker i den. Låt sedan torka någon vecka och såga/skär sedan Av det utstickande. Polyuretanlim kan också funka om du är försiktig så att det inte jäser ut på panelen.
Skönt att det inte är så många! Låter som att jag har ett pussel framför mig.
 
Jag har självt gjort några pluggningar på min faluröda fasad. Både avvecklade borrhål och enstaka gren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.