Är det ens något att dividera om?
Om det inte stör din sömn, om fönstret är öppet,anser jag att det bara är dumheter att ens ha en sådan diskussion.
Låt henne ha fönstret öppet, om hon så vill, låt henne bada, om hon så vill, låt henne elda i spisen ( utan kassett) om hon så vill, livet är för kort för att räkna på kronor och ören samt ha en massa onödigt tjafs.
Försök finna andra poster att hämta in pengatappet på, om det är en sådan stor sak, jag vågar nästan lova att det finns sådana.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Det bästa råd du kan få, returbiljett till henne. Detta är bara början..
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
A agsom44 skrev:
behövde inte göra några beräkningar, jag fick svart på vitt på vattenräkningen
vad skulle jag göra beräkningar för?
Vad pratar du om nu? vattenräkningen? Du skrev: "tycker att det inte behövs mer till-luft". Vi pratade alltså om till-luft. Och här handlar det inte om kostnaden, utan vad som är lagom mycket till-luft för ens egna bekvämlighet. Det är alltså en fråga om tycke och smak.

Varken min diskmaskin eller tvättmaskin luktar illa
Jag pratade inte om en illaluktande maskin. Jag pratade om illaluktande disk. Tänk dig ett antal tallrikar som det varit rå fisk på, och ett antal glas som det varit mjölk och yoghurt och sånt i. Ingenting är sköljt. Det står där och gottar till sig i diskmaskinen i flera dagar. Då kan det börja lukta, helt oavsett hur ren och fräsh själva maskinen är.
 
Nissens
Lite off topic, men om du skaffat bostaden med syfte att ni skall bo gemensamt där så äger hon 50% av huset nu. Såvida ni inte skrivit bort sambolagen... det spelar ingen roll om det bara är du som står som ägare i fastighetsregistret och i kontraktet...

I övrigt så låt fönstret vara öppet o kolla vad diffen blir. Din sambo bidrar väl med att betala för boendet, så du kan ju se det som att hon betalar den ev. merkostnaden...
 
  • Gilla
Plingan73
  • Laddar…
G
Om man vill ha frisklust så kan man gå och lägga sig på gräsmattan och sova, så har du så mycket friskluft som helst.
Sedan kan civiliserade personer få stänge fönstret och få lägre energikostnad. :D
Då får båda vad de vill ha. :D
 
  • Gilla
Berra Palm och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lite off topic, men om du skaffat bostaden med syfte att ni skall bo gemensamt där så äger hon 50% av huset nu. Såvida ni inte skrivit bort sambolagen... det spelar ingen roll om det bara är du som står som ägare i fastighetsregistret och i kontraktet...

I övrigt så låt fönstret vara öppet o kolla vad diffen blir. Din sambo bidrar väl med att betala för boendet, så du kan ju se det som att hon betalar den ev. merkostnaden...
Helt fel. Men hon kan ha rätt att bo kvar vid en eventuell bodelning om hon har det större behovet, oavsett om han står som ensam ägare.
 
Hej
Du ställde en fråga därför kommer jag svara dig helt ärligt vad jag anser.
Gällande öppen altandörr först.
Jag sover själv alltid med öppet fönster året runt har ett undertrycks-hus med Nibe frånluftvärmepump med vattenburen golvvärme. Vårt hus är ett energisnålt hus byggt 2010. Så en öppen fönsterruta ökar såklart värmeläckaget även i vårt hus.
Svar: Ja det blir dyrare uppvärmning om man ventilerar på vintern men det lilla det gör i ett rum av alla era rum kan inte påverka din räkning så pass att det är värt att bråka om detta anser jag. Vill hon ha dörren på glänt så låt henne ha detta för hennes skull. Jag själv har 2 ventiler med friskluft i vårt sovrum men det anser ej jag är inte jämförbart med ett öppet fönster eller en dörr på glänt. Sedan gällande myggen så finns det insektsnät att sätta för dörren snyggt o prydligt. Älskar du henne så bjud henne på detta anser jag om du värderar er relation högre än en liten elkostnad. Att leva ihopa är att dela på allt även viljorna, bli inte för pincipfull för då väljer du kanske dina principer före er relation. Det är ge och ta om ni skal vara ihopa som ett par på sikt.

Men: När det gäller att bada flera gånger i veckan tycker jag du kan säga till faktiskt då det är dricksvatten vi i Sverige använder att spola toaletten samt bada och duscha i, detta är redan en bristvara i världen och börjar även bli i Sverige. På Öland vi besöker på somrarna är detta ett stort problem på södra ön och man använder därför orenat vatten till toaletterna. Så i denna fråga tycker jag av miljöskäl att man skall bada Max 1 gång i veckan oavsett vad det kostar om man värderar dricksvatten i framtiden. Då är en dusch bättre om man vill rengöra sig dagligen, dvs av rmiljöskäl, Väldigt många spår att framtidens krig kommer bli efter dricksvatten. Detta är värt att tänka på och varje person måste ta sitt eget ansvar även din bättre hälft.

Elda. När det gäller elda i öppen spis i ert hus så har den endast 2 syften då detta tydligen inte är er huvudsakliga värmekälla i ert hus. 1. Den ger extra värma vid kalla dagar eller då man varit ute i kylan och kommer hem extra frusen då är det bra att elda lite för att tillfälligt öka upp värmen. 2. Den ger ett mysigt inslag en kväll vid en god middag eller mysig vinterkväll som mysfaktor i er omgivning och hem. Det är svårt att sätta ett värde på en mysfaktor som detta kan ge samt öka upp den romantiska känslan som detta kan ge, hur kan man sätta ett pris på detta? Har man råd och vill unna sig extra så elda ibland. Är man extra frusen så elda ibland det skadar ingen indirekt och kostar bara er lite grann. Se detta som ett nöje som man unnar sig om man kan.

En relation är att ge och ta, bli inte för principiell för då är risken att du en dag sitter själv i det huset. Du får ge ibland och ta ibland, bryr du dig om henne så blir detta inte ett problem. Lycka till nu med nya huset och kärleken önskar Andreas //


nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag me
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
d vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
 
Redigerat:
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Tycker det är vansinne att värna upp huset med skattade pengar, och sen släppa ut värmen när man sover .....

Ni flyttade in i huset som du köpte... hoppas ni har skrivit något papper
Hon kan nämligen ha rätt till ”erat” hus vid separation ..... fast det är en annan historia om
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Helt fel. Men hon kan ha rätt att bo kvar vid en eventuell bodelning om hon har det större behovet, oavsett om han står som ensam ägare.
Nej, här är det du som har fel. Är huset köpt för gemensamt boende ska det vid en bodelning delas lika, oavsett behov, oavsett vem som betalat huset och oavsett vem som står som ägare. Är huset däremot köpt tidigare och hon sedan flyttar in, är det som du säger.
 
  • Gilla
Plingan73 och 1 till
  • Laddar…
G
Arcon Arcon skrev:
Älskar du henne så bjud henne på detta anser jag om du värderar er relation högre än en liten elkostnad. Att leva ihopa är att dela på allt även viljorna, bli inte för pincipfull för då väljer du kanske dina principer före er relation. Det är ge och ta om ni skal vara ihopa som ett par på sikt.
Man kan ju också vända på det. Om HON älskar honom och värderar deras relation så kan hon stänga dörren. Det är ge och ta om de skall vara ihop som ett par på sikt.
 
  • Gilla
calibramicke och 3 till
  • Laddar…
Hmm! Jag blir mest förvånad över att ni tydligen inte har sovit ihop förrän ni blev sambo!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Tycker problemet hör mer hemma på en relationssida.
En vis man sa en gång att man skulle tänka på hur man vill ha det. "Vill du ha rätt, eller vill du vara lycklig"
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Tcp och 5 till
  • Laddar…
Självklart öppet fönster året om.
Men stäng av element och dörr innan.

Din sambo är vettigare än vad du är:rofl:
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla inlägg men kanske skulle en lösning vara att ni sätter in en lösning som ger luft efter behov i sovrummet?

En Co2/luftkvallitetsmätare i sovrummet vid sängen som reglerar tilluften till sovrummet via ett spjäll eller fläkthastighet och på så sätt alltid ger bra luft i sovrummet. Finns mätare med display som visar info om luften är utmärkt/bra/dålig.

Och givetvis får du då ge med dig att om den visar dåligt någon gång så får altandörren öppnas.

En sådan lösning kostar några tusenlappar, men det tjänar du nog in första vintern altandörren hålls stängd..
 
  • Gilla
Arcon
  • Laddar…
F
Mitt förslag:
En del vill vara på topp när det gäller allt.
Sova med öppet fönster, charter varje år, villa, vovve, ny Volvo, sommarstuga, båt, fina kläder, snöskoter, m.m.

De flestas ekonomi räcker kanske till att vara på topp när det gäller en eller par saker.

Allt är en fråga om prioriteringar. Ta upp det med henne! Vad vill hon prioritera? Vad vill du prioritera? Så kanske ni kan mötas på mitten?

Happy wife = happy life, är helt kass. Har provat tre gånger och de små liven vänjer sig snabbt och blir bortskämda. Sedan är cirkusen igång. Min bror har en fru som gillar Ernst och brorsan har ett helvete för rätt som det är vill hon ha en tapet med röda rosor i garderoben eller nåt och han fixar det. Nu börjar han få dålig ekonomi för det.

PS. takvärme är guld och mycket lyxigt. värmekomforten är mycket bättre än golvvärme eller radiatorer. Man behöver vara ingenjör för att förstå den termodynamiska principen. Vill någon veta varför så skicka ett meddelande. Hade det Bahco systemet i förra 70- talshuset. Synd att ni inte har det kvar. Men visst kostade det på med el.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.