I vårt gamla utbyggda 1800-tals torp leds köksfläkten upp och ut via kanal genom skorstenen.
Vi funderar på att ändra upplägget på köket och överväger då möjligheterna att flytta spisen, och i sin tur köksfläkten. Spisen hamnar i den tanken vi har närmare ytterväggen och då funderar vi över möjligheterna att leda köksfläkten ut den vägen istället för att hitta en längre lösning för att koppla på den mot kanalen i skorstenen.
Är det ens värt att tänka tanken att låta köksfläkten ledas ut genom ytterväggen med tanke på förutsättningarna, gammalt timmerhus, brandrisk osv.

Någon tipsade om kolfilterfläkt men samtidigt är jag rätt mån om att när man väl använder spisen och skapar vattenånga osv så vill man ventilera ut den och inte bara få bort oset och snurra runt luften.

Har ni några tankar kring vad jag grubblar kring ovan får ni gärna dela dem med mig. Tack!
 
  • Gilla
Nordmans
  • Laddar…
Ur brandsynpunkt är det inte bra att skicka ut imkanalen under takfoten. En mindre brand på spisen kan snabbt spridas till hela taket. I så fall får man isolera och vinkla upp kanalen vilket kanske inte blir så snyggt.
 
T
Blir bättre sug i fläkten ju kortare väg den har, kravet är att man monterar ett brandspjäll eller en förlängd lite huv på ytterväggen som förhindrar att det börja brinna direkt på väggen, brand spjäll kostar bara någon hundring monteras bara en lite bit ovanför kallrasskydd då räcker det med ett vanligt ventgaller på utsidan.
 
T Takläggare skrev:
Här har du lite hur även en annan på denna sida fick för svar av sotaren ang köksfläkt genom yttervägg , även jag har fått exakt samma svar vid den frågan på ett tidigare hus.
[länk]
Tack för länkningen till något liknande. Har ni alla riggat en så stor plåt på utsidan? Det känns tyvärr här som att det stör intrycket på det gamla torpet en hel del. Hm, grubblar. Finns det mer diskreta varianter som uppfyller brandskyddskraven? Här rör det sig om ca 3 m från ev kanalutlopp till nock.
 
T
P PochM skrev:
Tack för länkningen till något liknande. Har ni alla riggat en så stor plåt på utsidan? Det känns tyvärr här som att det stör intrycket på det gamla torpet en hel del. Hm, grubblar. Finns det mer diskreta varianter som uppfyller brandskyddskraven? Här rör det sig om ca 3 m från ev kanalutlopp till nock.
Var även ett exempel på att bara montera brandspjället , då behöver du bara ett ventgaller på väggen som knappt syns. behövs ingen plåt då.
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
F
P PochM skrev:
I vårt gamla utbyggda 1800-tals torp leds köksfläkten upp och ut via kanal genom skorstenen.
Vi funderar på att ändra upplägget på köket och överväger då möjligheterna att flytta spisen, och i sin tur köksfläkten. Spisen hamnar i den tanken vi har närmare ytterväggen och då funderar vi över möjligheterna att leda köksfläkten ut den vägen istället för att hitta en längre lösning för att koppla på den mot kanalen i skorstenen.
Är det ens värt att tänka tanken att låta köksfläkten ledas ut genom ytterväggen med tanke på förutsättningarna, gammalt timmerhus, brandrisk osv.

Någon tipsade om kolfilterfläkt men samtidigt är jag rätt mån om att när man väl använder spisen och skapar vattenånga osv så vill man ventilera ut den och inte bara få bort oset och snurra runt luften.

Har ni några tankar kring vad jag grubblar kring ovan får ni gärna dela dem med mig. Tack!
Förslag, ta kontakt med din sotare och be dem komma och göra ett utlåtande hur du skall göra. Kostar kanske 2000 kr.
Sedan har du papper på det.
 
  • Gilla
PochM
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Förslag, ta kontakt med din sotare och be dem komma och göra ett utlåtande hur du skall göra. Kostar kanske 2000 kr.
Sedan har du papper på det.
Hm, är det sotare eller de som utför brandskyddskontrollerna som anlitas för detta?
 
T
P PochM skrev:
Hm, är det sotare eller de som utför brandskyddskontrollerna som anlitas för detta?
Lättas du kan göra är att ringa sotaren du har i ditt område, fråga han, så får du svaret, då kostar det dig inget.
Fråga om dessa två exempel du fått, du kan även fråga om andra lösningar, det är bara sotaren som godkänner din köksfläkt , ingen annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.