Hade en liknande situation för tio år sedan. Laserade en terrass med tryckt virke (+1 år efter läggning) med Beckers Utelasyr. Efter vintern flagade lasyren på alla horisontella ytor under öppen himmel.
Åkte till min färghandlare och visade bilder som utbröt "inte du också!". Beckers hade tydligen många fall med denna lasyr som vid filmbildning förlorade fäste på underlaget. Beckers tog på sig att både ge mig ny färg och ta bort den gamla. Men att vattenblästra tryckt är dömt att misslyckas, slipa går inte heller utan att fasa om alla kanter. De byggde ett nytt golv åt oss - och jag accepterade att lasera om (med Jotuns Utelasyr).

Har handlat många liter Beckersfärg efter det och talat gott om Beckers och den lokala färghandlaren som gjorde sitt bästa för att hjälpa mig. Vackert med lasyr men jag kommer inte lasera fler trädäck, det får bli SIOO:X eller liknande i framtiden.
 
  • Gilla
Kulanpc och 1 till
  • Laddar…
B
C Cnall skrev:
Hade en liknande situation för tio år sedan. Laserade en terrass med tryckt virke (+1 år efter läggning) med Beckers Utelasyr. Efter vintern flagade lasyren på alla horisontella ytor under öppen himmel.
Åkte till min färghandlare och visade bilder som utbröt "inte du också!". Beckers hade tydligen många fall med denna lasyr som vid filmbildning förlorade fäste på underlaget. Beckers tog på sig att både ge mig ny färg och ta bort den gamla. Men att vattenblästra tryckt är dömt att misslyckas, slipa går inte heller utan att fasa om alla kanter. De byggde ett nytt golv åt oss - och jag accepterade att lasera om (med Jotuns Utelasyr).

Har handlat många liter Beckersfärg efter det och talat gott om Beckers och den lokala färghandlaren som gjorde sitt bästa för att hjälpa mig. Vackert med lasyr men jag kommer inte lasera fler trädäck, det får bli SIOO:X eller liknande i framtiden.
Du är medveten om att flera inte är så nöjd med SIOO:X ?
https://www.byggahus.se/forum/threads/sioo-x.370041/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
Vi har ägnat hela semestern till att skrapa och måla fasaden på vårat hus. Nu har det uppstått blåsor och vi hörde av oss till Flügger, där vi köpte färgen. En tekniker kom ut och har nu analyserat vår tidigare fasadfärg i labbet. Han konstaterar att huset tidigare var målat med linoljefärg.
Det vi måste göra nu enligt honom är att ta bort all färg, eller byta fasadbrädor!

Grejen var att vi gick till Flügger för att få professionell hjälp. Vi hade med oss en bit av befintlig fasad och fick då höra att det INTE var linoljefärg och vi kunde använda Flügger Wood Tex Täcklasyr, vilket vi då köpte.

Vi vet inte vad vi ska ta oss till med detta. Den enda ersättning de kan ge oss är kostnaden för färgen vi lagt ut, samt motsvarande mängd i ny färg. Det hjälper oss tyvärr inte i detta... Nån som har nåt tips?

[bild]
Hej,
Jag har målat ovanpå gammal linoljefärg med ny vattenbaserad linoljefärg och fått blåsor.
Alltså linolja på linolja. Det är tydligen vanligt.
Måste ni göra om allt? Det viktiga är att färgen skyddar. Blåsorna brukar lägga sig.
 
Jag målade ett par dörrar som var bara linoljade med Flüggers utomhusakrylat. Det fungerade utan minsta blåsa mm. Är det skillnad på hur färgerna binder mot ytan?
 
pacman42 pacman42 skrev:
De har fortfarande inte gett korrekta upplysningar. Det är deras fel att det är blåsor ändå. Hade de sagt att det kan bli blåsor så hade ni ju skrapat bort all färg och inga blåsor hade uppkommit.
Jag har målat med linoljefärg på gammal linoljefärg (där jag skrapat först, grundolja det träerna osv) det blev ändå blåsor. Har det inte att göra med andra saker? Sol under torktiden? Skikttjocklek? Det trodde i alla fall jag. Jag tror inte man har garanti slippa blåsor om man i detta fall hade valt linoljefärg
 
B breakman skrev:
Du är medveten om att flera inte är så nöjd med SIOO:X ?
[länk]
Oj... får mig att tveka på alla former av järnvitrol/kiselbehandlingar - på fasaden i vart fall.
 
S
M Metafor skrev:
Hej,
Jag har målat ovanpå gammal linoljefärg med ny vattenbaserad linoljefärg och fått blåsor.
Alltså linolja på linolja. Det är tydligen vanligt.
Måste ni göra om allt? Det viktiga är att färgen skyddar. Blåsorna brukar lägga sig.
Och vad tusan är vattenbaserad linoljefärg?! Låter lite motsägelsefullt?
 
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Usch, lider med er!

En liten instickare ang linoljefärg.

En färghandlare kikade hos oss och sa att det inte skulle vara några problem att måla över linoljefärg med någon sorts oljehybrid.

Hörde en bekant som lurades med samma tips, dom fick bräfodra om kåken pga alla blåsor.

Vi har köpt riktig linoljefärg från kulturhantverkarna och målade för 3 år sedan, inga konstigheter alls. Under husets livstid så är fasaden målad flera gånger om med linoljefärg, så att måla över gammal linoljefärg är inget problem.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
UPPDATERING. Vi har pratat med säljaren som sålde oss färgen och granskade vår fasadbit som vi hade med oss. Han erkände att han inte trodde det var målat med linoljefärg. Vi mailade butikschefen på Flügger-butiken där vi ställde krav på att vi anser att de ska åtgärda de fel som uppstått. Han lämnade i sin tur över ärendet till Flüggers huvudkontor och teknisk support.
Teknisk support svarar nu att "Flügger inte sålt fel färg till er utan felrekommenderat genom att inte förklara konsekvenser som ofta följer när man försöker övermåla linoljafärg med en annan färg. (dvs att de uppstår blåsor). Även om ni skulle har målat över era fasad med linoljafärg så hade de troligen blivit blåsbilding då det finns så många lager sen innan, blåsorna uppstår pga gasbilding från linoljafärg."

De försöker alltså slingra sig från ansvar. Tråkigt.
Har fått uppdrag som hantverkare att åtgärda liknande. Satt i 5 veckor med en varmluftspistol och värmde samt skrapade fasaden. Blåsorna var stora som handflator och tätt. Därefter 1 år senare målade jag hela huset med linoljefärg. Det fungerade. Familjen hade innan fått offert på att sandblästra huset men hade hört sig för med Gysinge byggnadsvård, vilka rekommenderade min metod med värmepistol..
 
Jag anser att de bör stå för utgifterna. Ring Hallå konsument och därefter en anmälan till ARN. Kolla upp med hemförsäkringen vad ni har för rättsskydd ifall ni skulle behöva stämma dem. Annars kostar nog en advokat dyrare än era tre veckors semester tyvärr. Särskilt om de försvarar sig och ni skulle förlora. Blir ju en bevisfråga. Har ni foton på hur ni jobbade med ytan osv?
 
F
Jag som har firma säger: Köp aldrig Flüggers färg! Köp istället Alcro/Becker, Teknos eller STO.
Flügger är ett märkligt danskt företag. De gör allt själva, har bara egna grejer i butikerna och de snålar nog på kemin. Deras färger står också dåligt emot svartmögel enligt oss.
Men de är rätt billiga. Man får vad man betalar för.

Nybygge radhus i Frölunda för några år sedan och färgen torkade aldrig invändigt på väggarna. De hade snålat på något bindemedel sa annat färgföretag. Så det Blev ett himla liv. Flugger skyllde på att det hade målats när det var för kallt inne. Vilka nötter! Till slut släpades VDn från Danmark upp och fick kolla själv. Sedan fixade de det.

Fluggers färger täcker färre m2 tycker vi.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag tycker Flugger är bra när man ska köpa tapeter, inte annars
 
F
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag tycker Flugger är bra när man ska köpa tapeter, inte annars
Säkert bra. Aldrig provat deras för det är ovanligt att någon sätter upp tapeter numera. Det slutade folk med runt år 2010. Numera målas det och man slipper eländet med att ta bort tapeterna sedan och bostäderna utan tapeter blir mer värda.
Det går väl inte att misslyckas med tapeter. Och säkert gör Flugger dem inte själva. Säkert trading. Nog det enda de tradar. Allt annat i färgväg och spackel och så gör de själva. Även penslar gör de själva vet jag.
 
F Freddan#1 skrev:
Aldrig provat deras för det är ovanligt att någon sätter upp tapeter numera. Det slutade folk med runt år 2010.
Eh, va? :thinking:
 
  • Gilla
Carl.Alm och 4 till
  • Laddar…
F
S scim skrev:
Eh, va? :thinking:
Tiderna förändras. Kolla på Booli, på vilket nyare hus eller lägenhet som helst, typ. Inga tapeter.

Men visst går det att finna något undantag, som alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.