Hej,

Jag och min sambo går i tankarna att riva vårt extremt opraktiska och slitna platsbyggda 60-tals kök.

Vi tänker istället sätta in ett IKEA kök som vi tänkte montera själva. Spis/ugn, fläkt och diskho ska vara på samma ställe som tidigare.

På ena sidan av köket så har vi kyl/frys plus ett dubbel bänkskåp samt överskåp. Bakom detta finns det inte någon ordentlig vägg då det har suttit platsbyggda garderober bakom kylen som tidigare ägare bytt ut mot nya garderober. Jag behöver därför bygga upp en ny vägg på 1,5m x 2,5m. Det sitter ett eluttag under det överskåpet som finns på den väggen. Får jag lossa eluttaget själv när jag ska riva väggen? OBS ingen el går i väggen som ska göras om utan den går in bakom kylskåpet.

Nästa fråga. Det sitter idag lampor och el under överskåpen på andra sidan. Vi kommer behöva anlita en elektriker för att montera de nya eluttagen samt belysning vi vill ha under våra nya köksskåp. Vi kommer även behöva anlita en rörmokare för att montera ny blandare och även stänga av och sätta igång vattnet.

Är det någon här inne som vet vad det brukar kosta? Vi vill göra så mycket vi kan själva för att hålla priset nere!
 
Får får du väl egentligen inte, men riva el kan man ju alltid göra bara man har koll på att den är avslagen och vad man gör.

Kostnaden? Ja, vad exakt måste göras? Hur många uttag? Måste det dras ny kabel till spisen? Behöver rörmokaren ändra rören mycket (eftersom du säger att rörisen måste stänga av vattnet kanske denne bör sätta dit ventiler för framtida behov exempelvis)?
 
Ebbajk Ebbajk skrev:
Hej,

Jag och min sambo går i tankarna att riva vårt extremt opraktiska och slitna platsbyggda 60-tals kök.

Vi tänker istället sätta in ett IKEA kök som vi tänkte montera själva. Spis/ugn, fläkt och diskho ska vara på samma ställe som tidigare.

På ena sidan av köket så har vi kyl/frys plus ett dubbel bänkskåp samt överskåp. Bakom detta finns det inte någon ordentlig vägg då det har suttit platsbyggda garderober bakom kylen som tidigare ägare bytt ut mot nya garderober. Jag behöver därför bygga upp en ny vägg på 1,5m x 2,5m. Det sitter ett eluttag under det överskåpet som finns på den väggen. Får jag lossa eluttaget själv när jag ska riva väggen? OBS ingen el går i väggen som ska göras om utan den går in bakom kylskåpet.

Nästa fråga. Det sitter idag lampor och el under överskåpen på andra sidan. Vi kommer behöva anlita en elektriker för att montera de nya eluttagen samt belysning vi vill ha under våra nya köksskåp. Vi kommer även behöva anlita en rörmokare för att montera ny blandare och även stänga av och sätta igång vattnet.

Är det någon här inne som vet vad det brukar kosta? Vi vill göra så mycket vi kan själva för att hålla priset nere!

Ikea har ju något eget kopplingssystem för sin belysning som bara är att plugga ihop, så det ska väl endast behövas anslutas till eluttag. Att stänga av/ sätta på vatten och koppla blandare bör ni klara av själva. Lite trixigare med avloppet till vasken tycker jag själv.
 
tensiden tensiden skrev:
Får får du väl egentligen inte, men riva el kan man ju alltid göra bara man har koll på att den är avslagen och vad man gör.

Kostnaden? Ja, vad exakt måste göras? Hur många uttag? Måste det dras ny kabel till spisen? Behöver rörmokaren ändra rören mycket (eftersom du säger att rörisen måste stänga av vattnet kanske denne bör sätta dit ventiler för framtida behov exempelvis)?
Spis och ugn ska sitta på samma sätt som idag så där behöver inget nytt dras. Vi har endast ett ställe med eluttag på på den sidan av köket och vi skulle vilja ha iallafall på två ställen när vi gör om samt belysning under samtliga överskåp!

Jag antar att man behöver stänga av vattnet? Rören tror jag inte behöver ändras så mycket. Vi vill byta plats på diskmaskinen från höger om diskhon till vänster om. Vi ska montera ner hela köket, det finns inga stommar då det är platsbyggt så inget kommer finnas kvar. Det är en stor rostfri diskbänk idag. Men man kanske kan ta bort allt utan hjälp av en rörmokare?
 
Anledningen till att jag frågar om elen är för att en modern induktionshäll gärna vill ha nollan framdragen. Är det en gammal installation är det inte säkert att ni har den sladden och då blir det lite tråkigt..

Har ni möjlighet att stänga av vattnet själva? Ballofixer under diskbänken och sen pluggar ni bara rören under tiden ni arbetar för att undvika att få tråkigt vatten sprutande av misstag?
 
tensiden tensiden skrev:
Anledningen till att jag frågar om elen är för att en modern induktionshäll gärna vill ha nollan framdragen. Är det en gammal installation är det inte säkert att ni har den sladden och då blir det lite tråkigt..

Har ni möjlighet att stänga av vattnet själva? Ballofixer under diskbänken och sen pluggar ni bara rören under tiden ni arbetar för att undvika att få tråkigt vatten sprutande av misstag?
Tack! Det sitter en nyare spishäll samt fristående ugn nu i köket. Vi kan ju endast utgå från att all el är ok. Men ju mer vi tittar desto lustigare ser det ut.

Såhär ser det ut under diskbänken. Antar att det är de vreden vi vrider på för att stänga av vattnet? Då borde vi klara det.
Rör och avstängningsventil under diskbänk bredvid eluttag och diskmaskins sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något som är mer oklart är eluttagets placering. Det som är i kopplat är diskmaskinen men den vita sladden till uttaget går igenom skafferi samt längs taket utmed hela kökets långsida för att sen försvinna under fläktkåpan.
Att flytta på den kanske vi ska ta hjälp av en elektriker att göra?
 
Någon annan kanske säger annorlunda, men jag hade stängt av på de två vreden och sedan kanske för säkerhets skull skruvat proppar på rören efter att jag tagit loss blandare och diskmaskinskoppling.

Kontakten till diskmaskinen hade jag mätt med multimeter för att se så att jag slår av rätt säkring i skåpet, sen hade jag rivit det själv.

Men är ni det minsta osäkra tar ni in elektriker.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.