Staffans2000
Herregud!

Vill du ha rätt, eller vill du göka?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
BiFuel och 24 till
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Det var det dummaste jag läst denna vecka!

Välj dina fajter!
Happy wife - happy life!
Hur kan du låta detta bli en fråga att bli osams om? Ni pratar ju inte ens samma språk - hon pratar känslor och du pratar ekonomi. Lägg ned detta - och kan du inte det så flytta isär. Ni är inte rätt för varandra i så fall.
Håller med, med tillägget att båda ska helst vara nöjda. Att bara lägga sig platt mår man själv inte bra av, men som flera påpekat, argumentera inte med pengar mot känslor, Utan prata samma språk. Men dina känslor, att det blir dyrt, är också något som måste hanteras.
 
  • Gilla
Tcp och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ditt problem är att du inte har rätt. Inte din sambo heller. Ni har båda önskningar om hur det ska vara, det ena är inte bättre än det andra.

Du mår dåligt över tanken på hur mycket det skulle kosta, hon mår dåligt av tanken på att vara utan frisk luft.

Ingen av er kan komma med argument som gör det ena eller andra mer rätt. Då blir det en relationsfråga
 
  • Gilla
BiFuel och 9 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
sover med öppet fönster året om i stort sätt.. ni verkar få en svår start.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 3 till
  • Laddar…
N
Håller med Karlia ovan. Vi sover alltid med sovrumsfönstret öppet. Villa 300 m2. Bjud på detta, det höjer livskvaliteten. Finns säkert viktigare saker mellan er som är viktigare att diskutera och lägga psykisk energi på.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 4 till
  • Laddar…
T
Det här kanske kan skickas vidare till regeringen, där man tillför ännu ett till rotbidrag så alla som har svårt o sova får bidrag att bygga ett kallat svalt rum till huset som används som sovrum , sedan kalla det för "sjusovare avdraget"

Så kanske vi når miljömålen och får ner energi användandet.
Som alla vet så skyddar inte en vanlig innedörr mot kyla och håller inte värmen ,utan den skatten vinns snabbt igen.
 
  • Haha
agsom44
  • Laddar…
Vi sover med öppet fönster året runt, oavsett vad det kostar.
 
Skaffa en CO2/temp sensor typ denna https://www.airthings.com/sv/wave-plus (då får du radon mätning också). Då ser du om luften är bra nog med stängt fönster och det blir lätt att kolla vilken temp du haft i sovrummet under natten. Då har du argument som baseras på fakta och inte känsla och tyckande.
 
Det här är dagens sanning som jag kommer få skit för.
Kvinnor i största allmänhet är mera på när det gäller dagens miljösnack, det kallar sig miljömedvetna, cyklar, åker kollektivt, sopsorterar mm och är stolta över det.
Men när man påpekar nått som berör personligen, som att duscha effektivare, stänga fönstret mm så får de plötsligt skygglappar.
Vår personliga energiåtgång är långt högre än åtgången av energi i trafiken, men vi hör bara att vi ska köra mindre och mindre och saktare och saktare, helst inte åka nån stans, som ett som ett evigt mantra, men inte ett ord om att vi kan duscha/bada mindre eller stänga fönstret.

Jag stängde fönstret för 10 år sen, och hon sover lika sött :love: fortfarande, öppet fönster i en hyreslägenhet sen 30 år tillbaka var bara en dålig vana. (vi har bra ventilation)
Nu klagas det ist att det är för kallt i sovrummet :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 4 till
  • Laddar…
A agsom44 skrev:
håller med. Jag inte har uppvärmning med FTX (har fjärrvärme) men förutom fläkten tycker att det inte behövs mer till-luft. Skulle det behövas man kan alltid sätta på högre ventillationshastighet
Det intressanta här är väl ordvalet "tycker". Dvs det är någon "känsla" bakom, snarare än rena fakta och beräkningar. Vad är då skillnaden mellan dessa känslor, och de känslor som troligen ligger bakom trådskaparens frus tyckande att ett öppet fönster är bättre?

Hon har sköljt disken i varmvatten innan hon satte in i diskmaskinen!
Det händer att jag gör detta också. Och det är av en enda orsak. Jag ogillar att den smutsiga disken i maskinen hinner börja lukta illa innan nästa disk. Vi är två i hushållet, och maskinen körs kanske var 4:e dag eller så.

Eller är det just det faktum att det var varmvatten, till skillnad från kallvatten? Varmvatten gör att fettet lossnar lättare.

hon har snutit sig i toapapper och spolat ner på toan. Jag fick spader!
Du menar att toapapper är dyrare än pappersnäsdukar? Jag skulle gissa att dom är i ungefär samma prisnivå, givet ungefär samma kvalité. Men du har förstås räknat på detta, och kommit fram till att varje gång hon snöt sig så kostade det dig .. ja... säg 15 kronor eller så mer än motsvarande kostnad för pappersnäsduken??? tveksamt! Speciellt med tanke på att dom flesta slänger hela pappersnäsduken när dom snytit sig klart, trots att det kan finnas mycket "oanvänt" papper kvar. Toapapper är lättare att "dosera".

Däremot så är det oftast sämre att använda toapapper till att snyta sig, om man gör det ofta (t.ex vid förkylning). Även mjukare/finare toapapper är generellt sätt strävare än en bra pappersnäsduk, så man kan få flagnande hud runt näsan efter en längre användning av toapapper på det viset.

Jag har slängt ut henne till sist, nu är HON SUR på MIG! :p:p
Det är stor skillnad på en inneboende kompis och en sambo. Men gjorde du några beräkningar/estimat på hur mycket mer pengar dessa saker kostade dig? Eller stog du tyst och tittade på, samtidigt som du blev allt argare, bara för att sen kasta ut henne utan förklaring?
 
J jimih skrev:
Eller är det just det faktum att det var varmvatten, till skillnad från kallvatten? Varmvatten gör att fettet lossnar lättare.
Sant, men det är inte miljövänligt. Varmvatten är dyrt. Fett torkar jag iofs bort då jag inte vill ha det i avloppet ändå...
 
Nizzehult, låt din fru ha sin åsikt och låt henne vara med och bestämma. Ni har förmodligen flyttat ihop i ett hem som är erat gemensamma eller är det så att din fru har flyttat in hos dig?
Att må bra är en fråga om känsla och inte en fråga om ekonomi
 
  • Gilla
Tcp
  • Laddar…
"Öppet fönster" = det som kallas för "ryska termostaten"..
Varför får ni fundera ut själva.. :D

(hint: "nån annan betalar"
 
B
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Mitt svar är inte alls. Om din nya sambo nu tycker att detta är viktigt för henne, så måste du väl kunna bejaka och acceptera det. Att notera hur många gånger i veckan hon badar och hävda att du som ingenjör har rätt och hon fel är klockrena argument för att hon kanske drar och lämnar dig med din fina ventilationsanläggning. Byt fönstret till ett öppningsbart med säkerhetsspärr
 
  • Gilla
jb72 och 1 till
  • Laddar…
T
Isakare Isakare skrev:
Det här är dagens sanning som jag kommer få skit för.
Kvinnor i största allmänhet är mera på när det gäller dagens miljösnack, det kallar sig miljömedvetna, cyklar, åker kollektivt, sopsorterar mm och är stolta över det.
Men när man påpekar nått som berör personligen, som att duscha effektivare, stänga fönstret mm så får de plötsligt skygglappar.
Vår personliga energiåtgång är långt högre än åtgången av energi i trafiken, men vi hör bara att vi ska köra mindre och mindre och saktare och saktare, helst inte åka nån stans, som ett som ett evigt mantra, men inte ett ord om att vi kan duscha/bada mindre eller stänga fönstret.

Jag stängde fönstret för 10 år sen, och hon sover lika sött :love: fortfarande, öppet fönster i en hyreslägenhet sen 30 år tillbaka var bara en dålig vana. (vi har bra ventilation)
Nu klagas det ist att det är för kallt i sovrummet :surprised:
Du har helt rätt, många tänker bara lite, inte hela vägen. när man läser såna här linjer, på energi inte spelar någon roll så börjar jag vara med på den nya förslaget till förhöjda fastighetsskatter, högre skatter på energi , gör som många fler länder med bostadsbrist, inför marknadshyror och bostadsbristen minskar. samma med energin , börja med högtariff för hus och värme, finns redan exempel på detta i Jukkasjärvi , där kortades energin ner markant när den infördes, ta ut den i resten av landet oxå, brukar vara bästa sättet och nå energi målen på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.