Ska sätta in luftvatten växlare var på byggmässan i Karlstad där sa det att Sanyos modell (de har en luft-vatten) ska räcka för att värma mitt hus 180m2 kan det stämma vet någon eller finns någon med erfarenhet av en sån vill även värma poolen med den i sommar och i framtiden viss del av källaren har vattenburen golvvärme i hela huset som i övrigt är tilläggsisolerat och isolerat vid dräneringen.

Alla tips och komentarer är välkommna är hellt lost i värme djungeln !!!! :-/
 
En luft-vatten värmepump går bra då det är varmt ute, du behöver inte oroa dig för poolen, effekten lär räcka för det ändamålet om den klarar av huset på vintern.
Däremot försämras verkningsgraden då det blir kallare ute. Är det tillräckligt kallt (runt 10 minusgrader) kan du lika bra köra el-patron.
 
jovisst men jag måste väl tjäna något på en luftvatten mot att bara köra el som idag ???
 
Klart du tjänar på att köra en luft/vatten..men hur mycket?.....tror Sanyo´s klarar ner till -20
Tänk på bara vart du bor, ju längre söderut du bor desto mer tjänar du på att köpa en luft/vatten!

Grannen har en Sanyo luft/vatten, vet dock inte hur många m2 de värmer.

 
En liten varning! Om du funderar på luft/vatten så skulle jag inte rekommendera Sanyos. Dels har det varit mängder med problem och missnöjda kunder och dels är den troligen för liten (för liten effekt) för ditt hus. Den ger max 4,5 kw. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med minst tre seriösa värmepumpsinstallatörer för offert och för en dimensionering av den anläggning du behöver. Titta på varmepumpsforum.com så förstår du att du säkert att du bör skaffa en annan luft/vatten än Sanyos. Satsa på ett beprövat alternativ exempelvis Thermia Atria, CTC Eco Air eller Nibe Fighter.
 
eller IVT...
 
jooo me priset på offerterna har varit de dubbla därför är jag tveksam har en rörpulare samt elnisse så det är inte ett komplett montage jag är ute efter.

NÅGON SOM HAR ERFARENHET AV IVT NIBE ETC ????
 
Tja, jag har en granne med CTC, en granne med Sanyo, en annan som jag känner har köpt IVT.
Jag tror nog dom alla är nöjda med vad dom köpt! ;)
 
Kolla på värmepumpsforum.com så får du svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.