Hej.
Jag har ett hus från 60 talet med självdrag. Det en del med tre sovrum mot norrgaveln och ett stort vardagsrum mot södergaveln. På natten stänger vi mellan dem. De två problem vi har är att det saknas ventiler i sovrummen och att det blir för varmt på sommaren. Vi värmer huset med fjärrvärme.

Är det bara att borra upp ventiler i väggarna i sovrummen? Det finns väl risk för kallras? Att byta fönster till sådana med spaltventiler känns onödigt eftersom de är nästan nya.

Jag funderar på att sätta in en luft/luft värmepump för att få kyla. Men jag vill ha kyla både i vardagsrummet och i sovrummen. Hur ska man placera inne enheterna. En per rum blir fyra vilket känns mycket.

Jag är mycket glad och tacksam för alla råd om hur jag ska göra, vad jag ska tänka på och var jag kan få mer råd.

(bifogar en ritning)
 
  • Handritad planritning av ett 60-talshus med sovrum, vardagsrum och garage markerade och måttsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
I hus med självdrag blir ventiler i väggar frånluft , på vintern funkar detta bäst .
 
  • Gilla
Jacare
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
I hus med självdrag blir ventiler i väggar frånluft , på vintern funkar detta bäst .
Nu blir jag förvirrad. Det är väl meningen att luften ska sugas in genom ventilerna och ut i badrum, gästtoa och kök?
 
Tomture61
Då måste du ha mekanisk ventilation , fläkt i tex badrummet och / eller köket .
Men om du har 300-350 m3 luft som ska omsättas så duger inte en pax-fläkt till detta .
(Jag har ett hus från 60 talet med självdrag) skrev du !
 
  • Gilla
Jacare
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då måste du ha mekanisk ventilation , fläkt i tex badrummet och / eller köket .
Men om du har 300-350 m3 luft som ska omsättas så duger inte en pax-fläkt till detta .
(Jag har ett hus från 60 talet med självdrag) skrev du !
Det sitter små fläktar i badrummet och toan men de är dels små och dels körs de bara ibland (fuktstyrt). Jag tänkte att temperaturskillnaden skulle dra upp luften släppa ut den ovanför hustaket.
 
Tomture61
Om du vill ha ventilation som fungerar sommar som vinter måste du ha mekanisk ventilation.
För att få rätt kanalfläkt så räknar du bostadsytan x 0.35 , du får då fram hur många liter/s fläkten ska kunna flytta på .

Självdrag fungerar mycket dåligt på sommaren pga det kan vara lika varmt inomhus som utanför huset . Det är den varma luften inomhus som vill träffa den kalla luften vintertid som driver självdraget.
 
  • Gilla
pelkon och 1 till
  • Laddar…
Det finns ventiler som du kan montera i fönsterkarmen.
In till varje rum ska det finnas funktion för luften att passera den stängda dörren i botten eller toppen av dörren.
Hur ser frånluften ut för badrum/toa och kök?
Det du kan göra när det gäller att sprida kylan! Om du har sovrum vägg i vägg med rum där du har innerdel från pump. Så sätter du en fläkt genom vägg som blåser in i rummet.
Alt att du lägger rör på vinden som plockar luft ifrån det kylda rummet och fördelar det till dom rum du vill kyla ner.
Ingen bra lösning då kylan inte blir så koncentrerad in i ventilationen till rummen.
Bäst är om du plockar luften ifrån tex vardagsrum som får passera igenom ett kylbatteri och som sen delar sig till dem olika rummen. Men detta kräver jobb med att dra rör och isolera rör och pump ska kopplas in mot batteri och styrning som justerar flödet genom batteriet och val av gas eller vatten som ska transportera kylan.
 
  • Gilla
Jacare
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du vill ha ventilation som fungerar sommar som vinter måste du ha mekanisk ventilation.
För att få rätt kanalfläkt så räknar du bostadsytan x 0.35 , du får då fram hur många liter/s fläkten ska kunna flytta på .

Självdrag fungerar mycket dåligt på sommaren pga det kan vara lika varmt inomhus som utanför huset . Det är den varma luften inomhus som vill träffa den kalla luften vintertid som driver självdraget.
Jag lutar åt att sätta in kanalfläktar i badrum och gästtoa och sätta Airmove 3.0 (självregörande ventiler) i sovrummen. Enligt vad som utlovats så ska jag då slippa kallras vilket är viktigt eftersom det blir svårt att sätta ventilerna så att jag får element under. Största osäkerheten är att det är svårt att hitta tester mm. som visar hur bra AirMove 3.0 funkar...
 
allexx allexx skrev:
Det finns ventiler som du kan montera i fönsterkarmen.
In till varje rum ska det finnas funktion för luften att passera den stängda dörren i botten eller toppen av dörren.
Hur ser frånluften ut för badrum/toa och kök?
Det du kan göra när det gäller att sprida kylan! Om du har sovrum vägg i vägg med rum där du har innerdel från pump. Så sätter du en fläkt genom vägg som blåser in i rummet.
Alt att du lägger rör på vinden som plockar luft ifrån det kylda rummet och fördelar det till dom rum du vill kyla ner.
Ingen bra lösning då kylan inte blir så koncentrerad in i ventilationen till rummen.
Bäst är om du plockar luften ifrån tex vardagsrum som får passera igenom ett kylbatteri och som sen delar sig till dem olika rummen. Men detta kräver jobb med att dra rör och isolera rör och pump ska kopplas in mot batteri och styrning som justerar flödet genom batteriet och val av gas eller vatten som ska transportera kylan.
Att borra in spaltventiler i fönstren vore bra men jag har fått informationen att det är svårt och risken är stor att fönstrena spricker. Då är det kanske bättre att byta ut fönstren men det känns dumt eftersom de är ganska nya och bra.
 
Jag hade nöjt mig med att köpa en liten luftrenare och placera en i varje rum. De fungerar som kalluftsfläkt också.
Jag bor i ett gammalt stenhus från 62 och har 2 luftrenare nere (80 kvm) och 1 uppe (2 rum + hall ca 40 kvm)
Mitt vardagsrum / matrum, tillsammans ca 40 kvm, där solen ligger på från ca kl. 10 till ca 19.30 under sommaren har tidigare blivit så varma att det inte gått att vara där.
Med öppen altandörr (altanen är öppen) har det blivit ännu värre men efter att jag köpte mina små luftrenare har temperaturen sjunkit och aldrig gått över 23 grader (med stängd altandörr)

Jag köpte våra luftrenare hos Claes Olsson för under 500 kr styck och det är det bästa köp jag gjort detta år.
 
Tomture61
C Chripah skrev:
Jag hade nöjt mig med att köpa en liten luftrenare och placera en i varje rum. De fungerar som kalluftsfläkt också.
Jag bor i ett gammalt stenhus från 62 och har 2 luftrenare nere (80 kvm) och 1 uppe (2 rum + hall ca 40 kvm)
Mitt vardagsrum / matrum, tillsammans ca 40 kvm, där solen ligger på från ca kl. 10 till ca 19.30 under sommaren har tidigare blivit så varma att det inte gått att vara där.
Med öppen altandörr (altanen är öppen) har det blivit ännu värre men efter att jag köpte mina små luftrenare har temperaturen sjunkit och aldrig gått över 23 grader (med stängd altandörr)

Jag köpte våra luftrenare hos Claes Olsson för under 500 kr styck och det är det bästa köp jag gjort detta år.
Du har inget artikelnr på luftrenaren , verkar fantastiskt att dom kan sänka temp i ditt hus .
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har inget artikelnr på luftrenaren , verkar fantastiskt att dom kan sänka temp i ditt hus .
Nej, men du får en direktlänk till sidan hos Kjell & Co (det var inte Clas Ohlson - Minnet är tydligen på semester)
https://www.kjell.com/se/produkter/...GbUb1xzicwiJSmrRnARoCzR4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

och tyvärr så har extrapriset (499 kr) tagit slut, men det är ju ett tag sedan vi köpte våra.
Smidiga, riktigt snygga faktiskt, busenkla att hantera och väl värda både 500 och 1 000 kr.
 
Tomture61
C Chripah skrev:
Nej, men du får en direktlänk till sidan hos Kjell & Co (det var inte Clas Ohlson - Minnet är tydligen på semester)
[länk]

och tyvärr så har extrapriset (499 kr) tagit slut, men det är ju ett tag sedan vi köpte våra.
Smidiga, riktigt snygga faktiskt, busenkla att hantera och väl värda både 500 och 1 000 kr.
Fast den där tillför inte luft från utsidan , verkar inte ha a/c heller :thinking:
Den renar luften från partiklar.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fast den där tillför inte luft från utsidan , verkar inte ha a/c heller :thinking:
Den renar luften från partiklar.
Helt rätt - och ut kommer ren och kall luft
 
J Jacare skrev:
Nu blir jag förvirrad. Det är väl meningen att luften ska sugas in genom ventilerna och ut i badrum, gästtoa och kök?
Fel! Luften skal evakueras via kök, tvätt, bad och toa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.