Jag skulle säga att ingen blir vinnare i den här argumentationen och ni får försöka hitta någon typ av medel. Jag vet att vissa vill ha väl ventilerat och svalt för att sova bra, andra varmt, själv vill jag ha kring 19°C och mörkt.

Vi har enbart fönster öppet i sovrummet när det är som varmast och för att försöka få lite extra cirkulation. Själv hade jag kunnat tänka mig att svalka med luftvärmepumpen men frun tycker det är för dyrt.
 
Intressant fråga. Många av oss råkar nog ut för samma resonemang (känsla / ekonomi)

Själv har vi vedeldning med ackumulatortankar. Oftast är det jag som försöker hålla koll på statusen och eldar.
Varje vår (och ibland på hösten) när solen skiner öppnas alla dörrar och vårluften tränger på.
Är det inte 20grader ute (och inte stängt värmen) öppnar termostaterna fullt.
Inne blir det väldigt varmt, vilket medför att fler fönster öppnas, vilket medför...
Nu är det inget stort problem för oss - värmetankarna kan inte bli mer än tomma -

När kvällen kommer och min fru vill ta en dusch, blir hon alltid lika förvånad att varmvattnet är slut.
(samma sak upprepas varje vår när solen skiner...) Min fru vill dock ha full värme i sovrummet.

En vinter när det var -15grader ute, kom jag hem tidigt på morgonen från jobbet. Ville stänga dörren försiktigt - dock stängdes den inte riktigt och dörren gled upp på vid gavel... (Grannarna hade funderat - väldigt vad länge de vädrade...)
När de övriga gick upp var det 9grader i hela huset... också en känsla... Tankarna kan inte bli mer än tomma...

I sommar har vi inte eldat mycket - Vårt elpris är så gynnsamt att vi får pengar för varje kW vi nyttjar- just nu, finns det inte argument för att elda under sommaren.
_______________________________________
Mitt råd (är som någon tidigare har gett) - sätt in en ventil i sovrummet.
Vår son ligger i husvagnen hela sommaren (för han gillar "kallt")

Vet inte varför Ni tänker elda i öppenspisen - själv hade vi öppenspis i förra lägenheten väldigt trevligt och mysigt.
Absolut är det att elda för kråkorna, men känslan med öppen eld i rummet går inte att uppnå med en kamin.
Tänkte Ni elda dagligen eller 1 ggn / månaden?
Det som kanske inte var lika kul, var när vi hittade ett av barnen sitta mitt i askan (visserligen kall) och det bara bolmade i hela rummet när han lekte "sandlåda".
Enda jag tyckte var svårt, var att elda tillräckligt lite, för att elden skulle räcka länge och inte få för varmt i rummet. Eldade ofta med tjärved (vilket inte alltid är så populärt av sotaren)
Lite som ett stort ljus.

Jag tycker att en god relation är mer värd än pengar - man ska trivas.
Lycka till!
 
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Jag är inte någon tekniker . Vi bor i ett 70-tals hus som vi renoverade eftersom det var helt nerrökt, det fanns en centralventilation som varit avstängd och rostat. Vi har satt in en ny ventilation som återvinner värmen den suger ut från badrum , kök och tvättrum. Jag upplever inte behov av att öppna fönster på vintern. Men jag är frusen av mig. Jag tänker : har du kollat om det kanske behöver göras någon koll av anläggningen så att den kör ner frisk luft till er och inte är igenproppad. Men det har du kanske gjort eftersom du verka kunna det där. Kan du öka på fläkten så det blir mer luft?
Fast egentligen handlar det kanske om förhandlingsteknik. Du behöver förstå hennes orsak till att hon vill ha öppet, vad bottnar det i? Kan det vara en ren önskan att få rätt i allt. Jag som kvinna kan ibland bli rätt ilsken på min man som på nåt sätt anser att det finns mitt sätt att göra saker och så finns det hans sätt. Som kvinna har jag fått höra det lite för många gånger i livet ibland. Men ni två är väl yngre än vad jag är och har inte råkat ut för de där försmädliga leenden som jag fått när jag pratar med försäljare inom byggvaror. Det är viktigt att tas på allvar. Ja, lite psykologiskt , som jag säkert tänker vissa kommer att stånka över men.... det är ett forum där man vill ha svar. Naturligtvis är det, vad jag känner , galet att ha öppet dörren på natten, skulle jag aldrig ha om jag så svettades ihjäl. Har du gamla fönster? Annars kan du kanske byta ut ett mot ett sånt som man kan ha öppet på glänt. Det finns de fönster som har vädringslucka. Har ingen lösning på din statistik etc. Kanske om du kontaktar energimyndigheten.
 
Jag är ledsen TS, många här har gjort en höna av en fjäder, totalt ignorerat din grundfrågeställning sedan blandat in sina egna värderingar och tagit denna objektiva bagatell du har med din sambo som undergången av erat förhållande. Det är nog lika bra att ni gör slut.

Vad säger din sambo om att testa sova med stängt fönster, sedan ser du till att det blir rätt temperatur i rummet på annat sätt. Kanske en tyst dysonfläkt kan ge henne samma sorts svalka? Kanske ni ska testa lite fågelkvitter eller vattenfall från någon ljudkälla? Myspys!
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Ok, vem tipsar Flashback Forever om den här tråden??
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Finns läge "Snabbventilation" på Bacho Minimaster ACF fläktkåpa för forcerad ventilation av bostaden. Undrar om nizzehult provat det på natten? Kan vara värt ett försök och se om luften i huset känns bättre.
 
T
Det man kan förundras över när man läser linjen är hur många som har svårt att sova, det behövs massa ritualer som fläktar,öppna fönster,dörrar,ac, extra svalt,, osv...
Sedan finns dom som bara lägger sig och somnar vart som helst o närsomhelst vi behöver sova , är vi dom lyckligt lottade? ser ut så på denna linje.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
K KPL skrev:
..jag skulle betala 3-4000kr extra per år för att rädda relationen alla dagar i veckan.. Om det var för någon jag vill leva med. ;)
Samma här! Och hoppas du inte börjar klaga på att hon duschar för ofta.....
 
  • Gilla
jb72 och 4 till
  • Laddar…
Ju snabbare @nizzehult inser att man har fel även när man har rätt, desto bättre är det. Släpp det och gå vidare.
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Bra kompromiss!

Sover m öppet fönster själv. Det har skrivits spaltmeter om hälsoaspekterna på olika håll. Tycker dock man ska lita på den egna upplevelsen (och respektera andras). En extra vinterkostnad får man lägga på hälsokontot :)
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
M
Säg att med öppet fönster eller dörr så är det bara för mössen att promenera rakt in i sovrummet, antar att hon inte är lika tänd på att ha öppet då!

Är det för varmt att sova i sovrummet på sommaren så går man och lägger sig i loungen i uterummet eller i källaren istället :)
 
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Kärlek går inte att räkna i ören Vill hon ha fönster öppna så låt henne ha det ,nu vet jag inte hur gammal hon är men i min ålder (50) skulle jag inte kunnat sova utan att ha in kall frisk luft. Låt henne bada badkar om hon vill. Om ni ska fortsätta att vara sambos så är det lugnast så. Min man säger alltid att, en lycklig fru är en lycklig man
 
  • Gilla
jb72 och 4 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. .
håller med. Jag inte har uppvärmning med FTX (har fjärrvärme) men förutom fläkten tycker att det inte behövs mer till-luft. Skulle det behövas man kan alltid sätta på högre ventillationshastighet
och ja, jag hade boendes hos mig en väninna i 4 månader och hon liksom din sambo, bytt i hyreshus i hela sitt liv och sett med förfäran slöseriet både med vatten och värme.
Hon har sköljt disken i varmvatten innan hon satte in i diskmaskinen! hon har snutit sig i toapapper och spolat ner på toan. Jag fick spader!
Jag har slängt ut henne till sist, nu är HON SUR på MIG! :p:p
Jag är kanske snål, vad vet jag?
 
  • Arg
dicliff
  • Laddar…
M
A agsom44 skrev:
håller med. Jag inte har uppvärmning med FTX (har fjärrvärme) men förutom fläkten tycker att det inte behövs mer till-luft. Skulle det behövas man kan alltid sätta på högre ventillationshastighet
och ja, jag hade boendes hos mig en väninna i 4 månader och hon liksom din sambo, bytt i hyreshus i hela sitt liv och sett med förfäran slöseriet både med vatten och värme.
Hon har sköljt disken i varmvatten innan hon satte in i diskmaskinen! hon har snutit sig i toapapper och spolat ner på toan. Jag fick spader!
Jag har slängt ut henne till sist, nu är HON SUR på MIG! :p:p
Jag är kanske snål, vad vet jag?
Och så brukar de beklaga sig över hur dyrt det är att bo i hyresrätt och att de som bor i villa har alldeles för låga boendekostnader :)
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Många här som hasplar ur sig "lösningar" och åsikter utan att ha torrt på fötterna. Ni kan väl börja med att läsa hela tråden så kanske några pusselbitar faller på plats...

Till att börja med: kan vi skilja på relationer/känslor mot ekonomi/teknik i den här tråden? Uttalanden om vår relation tillför absolut ingenting och det här är ingen stor sak i vårt liv. Vi är sen snart pensionärer så klimakteriet är passerat.
Jag kanske är snål, eller jag föredrar att kalla det: ekonomiskt lagd och rent slöseri i alla dess former får mig att må illa. Höll på att få tuppjuck när jag hade tonåringar hemma som prompt skulle duscha i 30 minuter. Röker eller snusar inte heller. Sån är jag, tugga och svälj...

Sen upprepar jag än en gång: Bacho-aggregatet värmer idag ingen luft utan sköter bara ventilationen. OK?
Hela anläggningen är sen genomgången och rengjord och justerad för mindre än två är sen.
Det enda fönster som finns i sovrummet är inte öppningsbart så det som får stå på glänt är en stor balkongdörr.
Huset är nyligen införskaffat så det finns dåligt med data att basera statistik på.
Den öppna spisen används bara för trivseleldning och används kanske några gånger i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.