Hej!
Vad blir enklaste sättet att värma upp ett obebott gammalt hus kommande vinterhalvår?

Jag är inte ute efter en långsiktigt ekonomisk lösning snarare typ en billig quickfix det kommande vinterhalvåret.

Jag har sedan nyligen ett gammalt hus från 40-talet med vattenburen uppvärmning och en oljepanna i källaren. Ytan är 50kvm plus källare.

Vilka möjligheter har jag att värma upp huset förutom att tanka olja och köra oljepannan? Skulle helst vilja undvika det eftersom jag inte kan någonting om hur en oljepanna fungerar och huset kommer stå tomt i vinter.

Har hört att det ska gå att koppla till en extern elpatron och driva det vattenburna systemet med. Att jag kanske har en elpatron i oljepannan! Att jag kan köpa en begagnad elpanna! Finns en viss/stor risk att jag blandat ihop saker och ting :0)

Eller kanske borde jag skaffa fläktar/element som går på el för att underhållsvärma huset med?

Har bifogat bilder på pannan.

Tacksam för alla tips och råd :0)
 
  • En gammal vattenburen oljepanna med rör, mätare och ventiler i en källare, möjlig värmequickfix för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal oljepanna i källare märkt med 'EXONOM' och en röd brännare 'BEO-10V', som används i ett vattenburet uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal oljepanna i källare med anslutna rör, röda ventiler och tryckmätare, använd för värme i hus från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vit oljepanna i en källare med synliga rör och kablar, flankerad av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Minst jobb är det väl att fylla olja och köra oljepannan. Den skall bara fungera utan att du behöver greja med den.
Elpatron har du inte. Det finns ingen monterad i pannan och inte heller någon extern enligt bilderna.
Oljepannans varmvattenberedare är ersatt med den externa som är ”snyggt” ansluten med PEX-slang
 
Alternativet är att du köper en luft-luft värmepump och värmer hela det lilla huset med. Tappar ur värmesystemet och vatten så att det kan frysa utan att det orsakar skada
 
Ska du värma eller bara undvika att något förstörs, dvs hålla det över fryspunkten?

Att hålla 50 kvm över fryspunkten borde va ok både med olja eller liten elpatron. Att låta äldre element stå tomma kan skapa problem när de skall användas igen.
 
Försäkringsbolagen rekommenderar att man har +15°C som lägst inne i ett hus för permanentboende. Säger man det är ett fritidshus så kanske 8-10°C går bra inne.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ska du värma eller bara undvika att något förstörs, dvs hålla det över fryspunkten?

Att hålla 50 kvm över fryspunkten borde va ok både med olja eller liten elpatron. Att låta äldre element stå tomma kan skapa problem när de skall användas igen.
Ok då får jag ta reda på om det går att koppla en extern elpatron och vad en sån kostar. Vad menar du med stå tomma?
 
GoC GoC skrev:
Alternativet är att du köper en luft-luft värmepump och värmer hela det lilla huset med. Tappar ur värmesystemet och vatten så att det kan frysa utan att det orsakar skada
Ok jag får jämföra kostnaden för luft-luft värmepump med elpatron, förutsatt att det går att ha elpatron. Luft-luft värmepump värmer väl inte källaren och där går vattnet in. Är en hel del rör där nere. Vore nog en fördel att ha de vattenburna elementen igång med tanke på att dem finns i källaren också.
 
GoC GoC skrev:
Minst jobb är det väl att fylla olja och köra oljepannan. Den skall bara fungera utan att du behöver greja med den.
Elpatron har du inte. Det finns ingen monterad i pannan och inte heller någon extern enligt bilderna.
Oljepannans varmvattenberedare är ersatt med den externa som är ”snyggt” ansluten med PEX-slang
Tack då vet jag att det inte finns nån elpatron. Tror du att det går att koppla in en extern elpatron? Angående köra oljepannan så har jag ingen koll på hur den fungerar och vad olika mätare och rattar är till för vilket gör att jag har lite motstånd emot att sätta igång den. Står en oljetank i källaren men jag har svårt för att tyda om det finns olja i den!
 
Vet inte hur kallt klimat är där huset står men jag tycker också det låter bäst att hålla igång värmesystemet så inga rör fryser i källaren eller ytterväggar etc. Tror det bästa är att fylla på en del olja som man räknar med går åt. Att sätta in en el-patron blir en hel del jobb om det ens går i den pannan. Bygga ut elcentralen, kanske större och dyrare huvudsäkringar, kraftig kabel från elcentralen till pannan, och rörmokeri. Fortfarande värmeförluster genom skorstenen via pannan. Kanske en begagnad elpanna på Blocket för 5000 kr men det är också en hel del jobb att byta panna.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
J JCS1 skrev:
Tror du att det går att koppla in en extern elpatron?
Det du behöver är antingen en elkassett eller elpanna utan varmvattenberedare. Det brukar finns billiga Nibe EVC 13 och liknande på blocket.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
J JCS1 skrev:
Ok då får jag ta reda på om det går att koppla en extern elpatron och vad en sån kostar. Vad menar du med stå tomma?
Ja menar att man tömmer dem på vatten, då är det risk att de blir rost flagor i dem som sen kan ge problem vi uppstart.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Ta hjälp av nån att få igång oljepannan, den är överlägset bäst för huset. Den skapar inte bara värme, utan får oxå igång husets ventilation, självdraget börjar fungera.
Elpatron i en oljepanna är det sämsta man kan ha, kommer bli dyrare än oljan, och ger ingen ventilation.
 
Sätt ett oljeelement i några rum, ställ dom på 5-8˚C öppna alla dörrar. Blir det riktigt kallt åk dit och kolla så inget fryser sönder.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Quickfix för en vinter som innebär att inte använda oljepannan skulle jag säga är att skaffa några direktverkande elelement och sprida ut i huset. Bara att ställa dit och sätta i kontakten.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Man behöver då kolla att el-säkringarna håller och i vilket skick de gamla kablarna från förmodligen 40-talet är i. Kan vara flera rum på samma 6 A säkring om inte elen har moderniserats...
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.