Är detta onödigt eller, tänkte tilläggsisolera kallvindan. Har ca 20-25cm spån där nu, dock är sk "krypvind" så det kommer att bli lite jobbigt.

Vilken av följande lösningar skall jag använda mig av:

1. lägga på ca 20-25cm med mineralull (paroc) på befintligt spån.
eller
2. "skotta" (jättejobbigt) så att det är spån 50 på ca halva och ca 50cm mineralull på
andra halvan ?
eller
3. suga ut ALL spån och bara lägga upp mineralull på hela ?
 
1 är väl ok som jag förstår det
2 är så som jag gjort, inte så jobbigt men det beror ju på om man måste ligga å jobba pga takhöjden.....
3 glöm det. Sugbil kostar 15-20k.
 
1 kan medföra risker om du inte har tillräckligt diffusionstätt bjälklag alternativt tillräckligt undertryck i bodelen.

2 borde vara riskfritt, med samma undantag som ovan. Spån har en förmåga att suga upp och avge en viss mängd fukt utan att börja mögla, vilket inte mineralull har i samma grad. När du tilläggsisolerar så minskar ju temperaturen på vinden vilket kan medföra att fukt från boendemiljön kommer att kondensera mot kalla ytor istället för att hinna ventileras ut.
.
.
.
4 Tilläggsisolera med mer spån eller cellulosabaserat isoleringsmaterial. Minskar riskerna, men är fortfarande inte idiotsäkert så länge som det inte finns tillräcklig diffspärr mot boendemiljön.
 
ylven skrev:
4 Tilläggsisolera med mer spån eller cellulosabaserat isoleringsmaterial. Minskar riskerna, men är fortfarande inte idiotsäkert så länge som det inte finns tillräcklig diffspärr mot boendemiljön.
"Tillräcklig diffspärr" ? Vad för typ av diffspärr har jag i mitt hus som är från -67 ?
Plast, asfalt, tjärpapp, eller vad ? Någon som har förslag ?
 
Hus från 67 har i regel ingen diffspärr överhuvudtaget. Iallfall inte något som duger i dagens mått..

Viktigast är att du har ordentligt med ventelation innomhus.. När du slänger på mer/bättre isolering.

Cellulosa isolering kan vara en mycket bra alternativ..
 
Låt spånet ligga om det är torrt.
Blås på 30cm ekofiber.
Se till att ha badrumsfläktar (och använd dem) :)
Använd alltid köksfläkt vid matlagning, låt den gå en stund efter matlagning.

Det har funkat bra för oss i 2,5 år
Vinden ser likadan ut som den gjorde när vi köpte huset.
 
Per-Erik skrev:
Hus från 67 har i regel ingen diffspärr överhuvudtaget. Iallfall inte något som duger i dagens mått..

Viktigast är att du har ordentligt med ventelation innomhus.. När du slänger på mer/bättre isolering.

Cellulosa isolering kan vara en mycket bra alternativ..
Åååh vad jobbigt att jag frågade ;-), hade hoppats på att det "bara" var att lägga upp mineralull och så bara va glad med det...
Har fått ett så fruktansvärt bra pris på den, så jag funderade aldrig på att det inte skulle stämma med spånet. Under spånet ligger en "svart-papp" är det diffspärren ?
Måste kolla med på detta med ventilationen i huset, ventilationen på vindan är mycket bra dock. Kanske mer ventilation i bodelen istället...
 
Svarta pappen.. Är inte någon Diffspärr. på min vind så har jag en brun papp som liger unders. Den enda funktionen som jag tycker den uppfyller är att den hindrar spån, damm osv att komma ner i boytan. River man innertaket så rammlar det ju ner en del..

Men den svarta pappen kanske fungerar mera som en ångbroms. Vilket inte är helt dumt.

Miniralull eller inte.. kollar man med Paroc eller isover så säger dom att det går bra att lägga det direkt på kutterspånet. Samtidigt så råder dom starkt att man använder sig av en diffspärr.

Slutsattsen är väll visst det kan funka jätte bra med miniralull, det gör det för många.
För några så funkar det sämmre. Oftast (Alltid?) så beror det väll på att man har för dålig innomhus ventelation.

Använder man Cellulosa på vinden tex ekofiber så skulle iallfall jag känna mig lite tryggare.. Men nån garanti till att det inte blir problem kan man inte ge. dock kan man nog ta ut svängarna mer änn med miniralull..

Man kan ju lägga på ca 20 cm o se om det verkar ställa till några problem. nästa vinter kan man slänga på yttligare 10-20 cm o se om det ställer till några problem..

Jobbigast är det ju om det blir problem o man måste få bort isoleringen..
 
Vet inte om detta stämmer, men jag har även hört att de som har problem med spån + mineralull oftast har haft dålig ventilation uppe på (kall)vinden. Kan det stämma ?

Diffspärr mellan spån och mineralull, kan de va nå ? :-[
 
Buuzzz skrev:
Diffspärr mellan spån och mineralull, kan de va nå ? :-[
Nej.

Det vore ju trist om vatten kondenserade på plasten eller hur?
 
Man kan även få problem om man har för mycket ventelation på vinden. Efter som vinden då blir ännu kallare, samt att ventelationen för med sig under vissa perioder ännu mera fukt (utifrån, vid tex regn).

Lagom är bäst.. Vad det nu är.. :surprised:

Jag mailade en gång för nått år sedan till Paroc om man kunden lägga diffspärren ovan på kutterspånet & sedan ösa på med miniralull.

Det går bra sa Paroc, bara man har diffspärren max 1/3:e del in i isoleringen.

Dock tycker jag själv att det låter sisso där.. Men vad vet jag.. :-? jag vet ingen som har testat o jag har inte testat själv.
 
MathiasS skrev:
Nej.

Det vore ju trist om vatten kondenserade på plasten eller hur?

JÄTTEtrist :(
Tänkte hämta all isolering nu i helgen, men kanske avvaktar ett tag till jag bli klok på detta.
Spån, mineralull, ta. bort, skotta, lägga helt nytt.... :surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.