D Daniel Larsson skrev:
Är rätt knäckt då hela min poäng med nytt hus och ny större tomt var just att kunna bygga ett dubbelgarage...
DP säger max 1 fråsrånde garage.. 40kv. Det under huset räknas alltså inte.
Stadsbyggnadskontoret mena att efter som jag har ett garage finns inga särskilda skäl att godta närmare granne än 4.5. Som DP säger.
Kollade innan jag köpte att marken var fullt byggbar utan prickar och kors :)
Garaget = hörnet..
Mitt hus ligger inte nära någon väg.
Tack Lane, alla tips mottages.
Ni andra, tack för ni hjälper mig, hoppet ökar.
Men 40m2 blir väl inget dubbelgarage? :(

Kan du lägga upp texten från DP?
 
Är det en fristående byggnad som inte är huvudbyggnad ser jag inte att kommunen kan hävda att det krävs särskilda skäl om grannen gett sitt medgivande. Men är det en tillbyggnad till huvudbyggnaden har vissa kommuner som princip att de inte får hamna närmare än 4,5m oavsett grannens medgivande.
 
Detaljplanen gäller. Oavsett om grannen medger eller inte. Det kommunen kan göra är att bevilja en avvikelse som en mindre avvikelse från detaljplanen. Men det är inget man kan kräva, det måste finnas någon anledning till att inte följa detaljplanen.

OM det är aktuellt att godkänna en mindre avvikelse så tillfrågas grannarna i ett grannehörande. Det är för att samla in synpunkter som en av grunderna för beslutet. Grannar ger inget medgivande, de kan inte heller neka en avvikelse. Men de får ge synpunkter på konsekvenser av avvikelsen som handläggaren annars kanske missar. En avvikelse kan nekas även om grannar här helt för bygget. Och den kan beviljas även om grannar är helt emot. Grannar har inte vetorätt mot bygglovsbeslut.

Begreppet medgivande finns i reglerna för bygglovsbefriade åtgärder som friggebod och attefallshus/tillbyggnad. Om en sådan skall placeras närmare gränsen än 4,5m (oavsett vilket avstånd som tillåts i detaljplanen) så måste man ha ett medgivande från grannen. I det fallet har alltså grannar vetorätt.
 
  • Gilla
Daniel Larsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Larsson skrev:
Har fått för mig att det är max 25kvm för atterfall om inte det byggs som bostad=30kvm. Lite litet garage tyvärr
Lagändring kom 1 aug, nu får även garage och andra komplementbyggnader vara 30 kvm.

Är det enda platsen det går att bygga garaget på? Håller ni er inom fastighetens byggrätt eller är avvikelser gjorda tidigare? Posta gärna DP så blir diskussionen lättare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur gick det?
Överklagat, väntar på svar....
 
G GBG68 skrev:
Överklagat, väntar på svar....
Intressant, vad angav ni för särskilda skäl i er överklagan?
 
Ärendet pågår så jag kommer inte kommentera det...
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G GBG68 skrev:
Ärendet pågår så jag kommer inte kommentera det...

Ok, det förstår jag. Ursäkta min nyfikenhet. :)
 
Skall försöka återkomma med DP ikväll :)
Ett hopp har dykt upp, ändra mitt nuvarande sk. garage till förråd eller hobbyrum, då det är just vad det kan och används till.
Då anser åtmknstone jag ser skäl för garage finns
 
D Daniel Larsson skrev:
Skall försöka återkomma med DP ikväll :)
Ett hopp har dykt upp, ändra mitt nuvarande sk. garage till förråd eller hobbyrum, då det är just vad det kan och används till.
Då anser åtmknstone jag ser skäl för garage finns
Jag funderar på om det är för att du vill bygga just ett garage eller för att du vill lägga en byggnad nära grannar som byggnadsnämnden har invändningar. Säger DP att garage får placeras närmare tomtgräns (förutsatt att inget finns ett på fastigheten) och att användningen därför blir viktig i ditt ärende? Eller är det för att en byggnad kommer ligga nära två fastighetsgränser? I senare fall berömmer jag det (tyvärr) inte som mindre avvikelse. Hur många % är det som kommer att avvika från DP? Är garagets placering och utformning den enda tänkbara i ditt fall? Är det en gammal DP?
 
Mailar dig mer en gärna DP till den som vill hjälpa mig.. DP från 1952 eller nått, så lite svårt för mig att tolka allt, kanske även svårt för stadsb. Kontoret?
 
D Daniel Larsson skrev:
Mailar dig mer en gärna DP till den som vill hjälpa mig.. DP från 1952 eller nått, så lite svårt för mig att tolka allt, kanske även svårt för stadsb. Kontoret?
Skicka PM så kan jag ta en titt (därmed inte sagt att jag lösa ditt bekymmer).
 
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Ok skickat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.