J jhgd skrev:
Jag skulle ta ner väggen mellan matplatsen och delen med runda bordet OCH byggt till en vägg mellan runda bordet och vardagsrummet.

På så sätt får man ett stort kök med kök-matplats-liten soffgrupp/tvhörna (där runda bordet är inritat nu.

I vardagsrummet får du ett avskilt vardagsrum där du får plats med en stor soffgrupp alt mindre sådan och ett matsalsbord, beroende på hur er livsstil ser ut.

Bästa av två världar, ett rum med öppen planlösning och ett avskilt rum.
Exakt så tänker jag också. Plus att man då kan lagkamrat som luktar i köket utan att förpesta resten av huset.
 
Mkt intressant tråd. Sitter i precis samma båt som tråd-startaren, med liknande planlösning. Vi har funderat lite fram och tillbaka, men (troligen) landat i att öppna upp väggen vid matplatsen mot vardagsrummet och dra köksbänken längs hela ytterväggen i det som nu är kök.
 
  • Ritning av en lägenhetsplanlösning med markerad öppning mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning på en planlösning för en bostad med måttangivelser för kök och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Riv ingenting säger jag bara för att vara lite annorlunda. ;)
Det är väldigt skönt och praktiskt att kunna stänga om olika rum.....
Instämmer till fullo (y) ingen blir glad av stekos i hela våningsplanet eller "gaming-hojtande" från allrummet när andra vill läsa läxan.
Min släkting byggde ett hus för några år sedan. Nyligen sa han till mig: "Magnus, vad du än gör, öppna aldrig upp en helt öppen planlösning!"
 
  • Gilla
Dahl & Sterner och 2 till
  • Laddar…
S Sampallo skrev:
Hej allihopa!
Jag och min sambo håller på att renovera ett 70-tals hus med en vad jag har förstått rätt så vanlig planlösning.
Vi går i tankar om att öppna upp till en öppen/delvis öppen planlösning i vardagsrummet och köket och är nyfikna på att veta hur ni som bor i denna typ av planlösning har byggt köket och vilka väggar ni tagit ned?

Med vänlig hälsning,

Alexander & Emma
Väldigt fint vardagsrum och golv! Tycker också köksbaren är kult men förstår om ni vill göra om köket en del. :)

Jag hade personligen inte öppnat upp markant - det finns gott om utrymme i köket där folk kan vara sällskap åt den som lagar maten och för en köksö - samtidigt som om du har en större fest så behöver inte alla gäster se "stöket i köket".

Men jag förstår om dörröppningen känns lite väl liten och begränsande. Jag hade nog tagit upp en större öppning där men fortfarande sparat så mycket vägg att jag kunde ha någon anordning för att stänga till vid behov. Det blir också rent "arkitekturellt" mycket snyggare med en öppning som kan kläs in i foder och lister som matchar det som redan finns i huset.

Väggen mellan köket och soffdelen av vardagsrummet hade jag definitivt sparat, annars försvinner så mycket vägg att ha köksskåp och vardagsrumsmöbler mot.

Jag lånade Luugens planritning ovanför för att kunna leka lite i paint. Nedan hade jag gjort. Snyggast hade varit att öppna upp lagom stort för två pardörrar i glas, helst i husets stil, men jag vet inte riktigt hur stora utrymmena är här. Eventuellt kan det ju vara trevligt om öppningen är bred nog att man kan förlänga matbordet och köra långbord in i det som idag är märkt matplats, och då behövs ändå lite större öppning.

Ritning med planlösning av ett hem med kök, matplats och vardagsrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sampallo och 1 till
  • Laddar…
Är själv uppvuxen i hus med liknande planlösning och jag instämmer med ett fåtal ovan: Riv inget! Har bekanta med öppen planlösning och har bott i det själv. Allt har sina för- och nackdelar såklart men det kan bli lite högljutt i öppen planlösning (och så tycker jag att flera olika rum är väldigt underskattat).

För att gå emot strömmen lite tycker jag att ni kan fundera på att istället sätta igen dörren mellan kök och matplats/vardagsrum och byta plats på matplats och tv/soffdel där.
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Vi snackade ju lite om bärande väggar tidigare i tråden...har försökt luska i hur vårt hus är konstruerat och det känns som att vi har fribärande takstolar. Dock så har vi en mellanvägg som löper genom hela huset förutom på två ställen där det är lite bredare öppningar. Jag tycker mig se att panelinnertaket på dessa ställen hänger ner lite. Inte så konstigt kanske, det är ju ändå en del tyngd i panelen. Den mellanvägg som vi vill riva är mellan dessa öppningar vilket innebär att den totala öppningen skulle bli 7 meter lång. Jag antar att jag i så fall får räkna med lite häng på innertaket på hela sträckan, men det borde ju mest vara en estetisk fråga? Någon som har tips eller funderingar på detta...?
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Vi hade liknande planlösning. Vi gjorde så här
3D-visualisering av en öppen planlösning med vardagsrum, kök och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en husplanlösning med kök, vardagsrum och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en öppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum, inredningsförslag i gråa och vita toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en öppen planlösning med kök, matsal och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en planlösning för ett hem med flera rum, möbler och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-design av kök med vita skåp, kakel med mönster, köksö med pallar och moderna apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modellerat kök och vardagsrum med öppen planlösning, inrett i grått och vitt, trägolv och dekorativa plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D rendering av ett modernt vardagsrum och matsal med randiga tapeter, grå soffgrupp och vitt matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett vardagsrum med soffa, fåtöljer och vit-randiga väggar, visa planlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomasmexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi har helt öppen planlösning mellan kök,matplats och vardagsrum i ett 70-talshus. Man får köpa en tyst diskmaskin men annars har jag inte märkt något problem. Barnen kollar på TV på ovanvåningen iofs, annars hade det kanske blivit lite högljutt om vuxna ska sitta och prata vid matbordet.

Men jag personligen trivs jättebra med öppen planlösning, blir lite klaustrofobisk i hus med originalplanen.
 
  • Gilla
Sampallo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Väggen mellan kök/matplats och vardagsrum är ju bärande, det får man ha i åtanke. Jag hade stängt köksdörren, gjort en ny öppning vid matplatsen, sedan får man troligen ha en pelare kvar om man inte ska sätta i en riktigt maffig balk. Kanske kan vara en bra plats för en kamin om man vill sätta in det senare.

På det här viset finns det gott om plats för både en köks-ö där matplatsen var och en matplats i köks-öns förlängning där det var matsal.

[bild]
Tack för din input och för att du tog dig tiden att ändra om på planritningen! Denna lösningen gillar jag skarpt. Vi får kolla upp angående väggen och om den är bärande men föredrar en bit ”pelare” kvar framför att sätta en stor limträbalk över hela rummet :)
 
I ihaveabike skrev:
Kök och vardagsrum är identiskt hur det såg ut hos oss när vi flyttade in. Myresjöhus.
Väggen i mitten av huset är bärande. Den ut från väggen går att ta bort. (iaf hos oss).
Jag bytte kök, tog bort överskåpen på ön. Målade i ljusare färger. Tog bort dörr från hallen till köket och dörren ut från köket mot vardagsrum. Breddade den sistnämnda lite men behöll i övrigt väggen.
Gillar att ha kvar väggytor för tavlor och skåp eller vad man nu är intresserad av.
Tar du bort väggen får du fixa taket och golvet, det var jag inte sugen på det var nyare. Du har fin fiskbensparkett som är dumt att ta bort tycker jag.
Tack för ditt svar :) vi är i valet i kvalet angående parketten i vardagsrummet då där är skador på en del av det och hade föredragit V formade fiskben. Taket kommer vi nog att göra vid oavsett, men golv kan bli avhängigt med hur vi väljer att göra med väggarna.
 
P_Larsson P_Larsson skrev:
Vi har ett i princip identiskt hus, åtminstone till vardagsrum och kök. Lite annorlunda resten av ovanvåning.
Flyttade in i augusti förra året och har således bott där i ett år nu. Är inte riktigt klar med ovanvåningen ännu, men kök och vardagsrum är färdigrenoverade (dock ej färdiginredda).

Fabrikat: Myrsjöhus
Byggår: 1971

Vi tog bort väggen mellan kök och vardagsrum för att öppna upp. Tog även ner väggen mellan kök och hall hall samt öppnade upp ytterligare mellan vardagsrum och hall.
Radiatorn i köket ersatte jag med en kickspace (sockelradiator/fläktkonvektor) under halvön i köket. Helglasad dörr ut mot altanen i köket.

Skall försöka bifoga lite bilder.
Vissa färger blev inte riktigt rätt på bilden då vitbalansen är något fel.

Ursprunglig planlösning
[bild]

Ny planlösning:
[bild]

Gula väggar på bilden har vi tagit bort. Rött är nytt (förutom sängen som blev så...)

Från hall --> Kök:
[bild] [bild]

Kök:
[bild]
Kök --> Vardagsrum:
[bild]

Vardagsrum --> Kök:
[bild] [bild]

Vardagsrum:
[bild]

TIllägg:
Våra innerväggar är inte bärande. Såg att ni diskuterade det ovan.
Sedan om det är skillnad mellan tillverkare och hus kan jag inte svara på.
Så fint ni gjort det! Tack för att du la upp bilderna. Väldigt likt i mångt och mycket dock får jag lite problemlösning då jag har lite lägre fönster i köket som bråkar med en eventuell köksö. Gillade hur ni öppnat upp det. Vänjer man sig vid avståndet mellan soffa och väggen ni satt upp tv på? Känns som det blir en bit ifrån och mycket yta framför?
 
N Nicolaus Hermanni skrev:
Mkt intressant tråd. Sitter i precis samma båt som tråd-startaren, med liknande planlösning. Vi har funderat lite fram och tillbaka, men (troligen) landat i att öppna upp väggen vid matplatsen mot vardagsrummet och dra köksbänken längs hela ytterväggen i det som nu är kök.
Vi också funderat på något liknande men fruktar att vi kommer sakna altandörren. Köket ut till trädgården. Tänkte ni flytta er mot matsalen?
 
F FunkishJonny skrev:
Väldigt fint vardagsrum och golv! Tycker också köksbaren är kult men förstår om ni vill göra om köket en del. :)

Jag hade personligen inte öppnat upp markant - det finns gott om utrymme i köket där folk kan vara sällskap åt den som lagar maten och för en köksö - samtidigt som om du har en större fest så behöver inte alla gäster se "stöket i köket".

Men jag förstår om dörröppningen känns lite väl liten och begränsande. Jag hade nog tagit upp en större öppning där men fortfarande sparat så mycket vägg att jag kunde ha någon anordning för att stänga till vid behov. Det blir också rent "arkitekturellt" mycket snyggare med en öppning som kan kläs in i foder och lister som matchar det som redan finns i huset.

Väggen mellan köket och soffdelen av vardagsrummet hade jag definitivt sparat, annars försvinner så mycket vägg att ha köksskåp och vardagsrumsmöbler mot.

Jag lånade Luugens planritning ovanför för att kunna leka lite i paint. Nedan hade jag gjort. Snyggast hade varit att öppna upp lagom stort för två pardörrar i glas, helst i husets stil, men jag vet inte riktigt hur stora utrymmena är här. Eventuellt kan det ju vara trevligt om öppningen är bred nog att man kan förlänga matbordet och köra långbord in i det som idag är märkt matplats, och då behövs ändå lite större öppning.

[bild]
Tack för att du tog dig tiden att svara och skissa upp :). Ja det kan nog bli fint när det blir klart. Hade hoppats på att sjögrästapeter skulle bli modernt igen :crysmile:. Är valet i kvalet angående golvet då där tyvärr är ett parti som blivit skadat .
 
A A.Bäckis skrev:
Är själv uppvuxen i hus med liknande planlösning och jag instämmer med ett fåtal ovan: Riv inget! Har bekanta med öppen planlösning och har bott i det själv. Allt har sina för- och nackdelar såklart men det kan bli lite högljutt i öppen planlösning (och så tycker jag att flera olika rum är väldigt underskattat).

För att gå emot strömmen lite tycker jag att ni kan fundera på att istället sätta igen dörren mellan kök och matplats/vardagsrum och byta plats på matplats och tv/soffdel där.
Tack för din input även detta är ett alternativ jag gillar då jag kanske hellre vill ha soffa och tv på den sidan istället för ut mot fönsterpartierna så att man ser in från gatan.
 
M Martin Berglund skrev:
Vi hade liknande planlösning. Vi gjorde så här
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
Tjusigt! Tack för att du la upp bilderna med inspiration
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.