Hej!
I dagarna ska jag ha garantibesiktning (2-års besiktning) på vårt hus. Enligt besiktningsmannen så får han bara ta upp fel som uppkommit sedan slutbesiktningen. Dvs alla fel som fanns från början, men som missades på slutbesiktningen (ex. synliga skruvskallar, kökslådor som tar i varandra, felaktigt elschema/gruppschema etc) är för sent att klaga på. Stämmer det?

Besiktningsmannen (som jag egentligen inte har någon anledning att misstro) sa att besiktningsmannen som utförde slutbesiktningen (anlitad av entreprenören och kändes väldigt tight med densamma) borde ha informerat om att denna typ av fel ska påtalas inom 6 månader. Det gjorde han inte.


Två bonusfrågor:
* I köket har vi spottar under överskåpen. Drivdonet till dessa ligger enligt elektrikern ovanpå köksskåpen, inbyggt bakom "takanslutningen" (mellan överskåpen och taket). Dvs jag kan inte komma åt det utan att borra hål i överskåpen eller riva ner takanslutningen (som är fastspikad och antagligen inte går att ta ner utan att förstöra den). Enligt elektrikern borde snickaren ha gjort ett servicehål i överskåpet. Kan man kräva att de fixar det nu?

* Grannens hängränna läcker på vår fasad (vi bor i ett kedjehus). Felet är på grannfastigheten, men det drabbar oss. Kan man kräva åtgärd på det? Grannen har inga problem med att låta oss gå in på hans fastighet.

Mvh Per
 
Nej, det stämmer inte. Dock är det en vanlig misstolkning.
 
F falkn skrev:
Nej, det stämmer inte. Dock är det en vanlig misstolkning.
Bra om det är så, men har du någon källa på det? Misstänker att besiktningsmannen inte nöjer sig med vad någon skriver på ett forum. :)
 
En bra utgångspunkt är att läsa avtalet.
 
Hej!
Läste lite i entreprenadkontraktet (ABS09) som vi använt. Där står följande:

60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet. Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen.
Vilket ju tyvärr ger besiktningsmannen rätt. Men punkt 2 gör mig lite frågande. Det är ju inte rimligt att besiktningsmannen upptäcker allt vid besiktningen (ex. att lådor tar i varandra upptäcker man ju bara om man öppnar båda lådorna samtidigt). Ger mig det då rätt att ta upp det felet vid garantibesiktningen?

Källa: https://www.byggutbildarna.eu/pdfs/53093.pdf
 
OM det nu vore så att sådana fel inte går att ta uppå vid garantibesiktningen. Så bör du ju kunna reklammera slutbesiktningen. Det den bes. mannen missat borde ju gå på besiktningsmannen, om inte husleverantören kan/vill ta det nu. Normalt kan man reklammera en besiktningstjänst i två år.
 
T
P PerAndersson skrev:
Hej!
I dagarna ska jag ha garantibesiktning (2-års besiktning) på vårt hus. Enligt besiktningsmannen så får han bara ta upp fel som uppkommit sedan slutbesiktningen. Dvs alla fel som fanns från början, men som missades på slutbesiktningen (ex. synliga skruvskallar, kökslådor som tar i varandra, felaktigt elschema/gruppschema etc) är för sent att klaga på. Stämmer det?

Besiktningsmannen (som jag egentligen inte har någon anledning att misstro) sa att besiktningsmannen som utförde slutbesiktningen (anlitad av entreprenören och kändes väldigt tight med densamma) borde ha informerat om att denna typ av fel ska påtalas inom 6 månader. Det gjorde han inte.


Två bonusfrågor:
* I köket har vi spottar under överskåpen. Drivdonet till dessa ligger enligt elektrikern ovanpå köksskåpen, inbyggt bakom "takanslutningen" (mellan överskåpen och taket). Dvs jag kan inte komma åt det utan att borra hål i överskåpen eller riva ner takanslutningen (som är fastspikad och antagligen inte går att ta ner utan att förstöra den). Enligt elektrikern borde snickaren ha gjort ett servicehål i överskåpet. Kan man kräva att de fixar det nu?

* Grannens hängränna läcker på vår fasad (vi bor i ett kedjehus). Felet är på grannfastigheten, men det drabbar oss. Kan man kräva åtgärd på det? Grannen har inga problem med att låta oss gå in på hans fastighet.

Mvh Per
Du ska se 2 års besiktningen som en garanti tid för utfört arbete och produkter som monterats.
Har en dörr hängt sig så ska dom fixa den, av den enkla anledning den var felmonterad osv. samma kök, tar nu luckorna i varandra ska dom fixa , samma orsak köket visa sig vara felmonterat.

Så fungerar 2 årsbesiktningen och är en garantitid för utfört arbete.
 
T Takläggare skrev:
Du ska se 2 års besiktningen som en garanti tid för utfört arbete och produkter som monterats.
Har en dörr hängt sig så ska dom fixa den, av den enkla anledning den var felmonterad osv. samma kök, tar nu luckorna i varandra ska dom fixa , samma orsak köket visa sig vara felmonterat.

Så fungerar 2 årsbesiktningen och är en garantitid för utfört arbete.
Tack, men jag är fortfarande inte med på hur man ska se på ursprungliga fel som inte upptäckts inom 6 månader (ex. de inbyggda drivdonen till mina spottar). De kan väl också anses vara felmonterade?
 
T
P PerAndersson skrev:
Tack, men jag är fortfarande inte med på hur man ska se på ursprungliga fel som inte upptäckts inom 6 månader (ex. de inbyggda drivdonen till mina spottar). De kan väl också anses vara felmonterade?
Drivaren ska gå komma åt, många brukar placera den inne i första spottars hål , eller någonstans den går och komma åt, som i ditt fall mot väggen högst upp inne i köksskåpet , man brukar sälla göra dom oåtkommliga just för att dom brukar kunna gå sönder efter ca 15-20 år.

Allt som blivit fel monterat ska dom fixa, har väggen fått en spricka ,ska den fixas, har parketten fått en glipa i skarvar ska den fixas osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.