C
Vi har stora gräsytor med mycket träd = enorma mängder löv som hamnar i gräset på hösten.
För att spara tid har vi kört av löven med åkgräsklippare och mulcher ett par år, men vi märker att vi behöver göra mer för att få fart på nedbrytningen och undvika att gräset kvävs. Som det är nu på de värst utsatta ställena så bildar mulchen en kaka efter regn som gräset inte riktigt orkar tränga igenom. Dessutom har halva sommaren gått innan materialet är nedbrutet. Annars är gräset i OK skick, men det tar sig lite väl sent, har dålig tillväxt och det blir lite väl mycket kala fläckar där gräset har kvävts som återhämtar sig dåligt.

Skall vara tydlig med att vi inte är ute efter någon paradgräsmatta, men kort sagt behöver vi komplettera med ytterligare insatser. Frågan är vad som är rätt?

Spontant tänker jag att vi behöver köra av det med någon sorts räfsa då och då under senhöst och vår för att "lufta" lövmulchen.
Dessutom tänker jag att man förmodigen behöver gödsla för att maxa den "biologiska aktiviteten" i ytan och då använda något som kompletterar mulchen för att få en bra näringsmix.
I år kommer vi att fördela löven lite jämnare över ytan innan vi kör av dem. Förra året experimenterade vi med att avvakta med sista mulchningen till våren för att se om det skulle minska kvävningstendensen, men det blev sämre.

Tankar kring detta?
 
C cpalm skrev:
Tankar kring detta?
Ni tänker alldeles rätt men behöver kanske korrigera vissa saker.

Bakterier, svampar, småkryp och maskar omvandlar organiskt material till fin mull, denna nedbrytning är det endast naturen som behärskar och är oerhört viktig för allt som växer.

Processen kräver syre, utan syre avstannar nedbrytningen, löven ruttnar och metangas bildas. På vintern avstannar också nedbrytningsprocessen pga kylan och sätter inte igång förrän temperaturen når ca tio grader.

Gamla löv innehåller mest kol, dåligt med kväve men växtligheten behöver inte bara näringsämnen utan även en fukthållande mullrik jord där den biologiska aktiviteten fungerar och där maskarna luftar jorden.

Jag tror att mängden löv är för stor, på en del ställen blir det för kompakt vilket betyder syrebrist och avfallet ruttnar istället för att brytas ner. Förutom mulchning så bör ni nog kratta bort en del av löven, varför inte starta en kompost? Dessutom avstannar nedbrytningen under vintern så om det ligger kvar för mycket löv bildas en kompakt, syrefattig miljö som ett lock över gräset vilket inte överlever under det blöta taket.

Det ni behöver komplettera med när våren kommer och gräset börjar växa är kvävegödsling.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi har lite samma. På stora delar av gräsmattan går det bra, men på vissa håll blåser löven ihop och lägger sig i drivor och där kvävs gräset om man inte gör något.

Jag har hittills nöjt mig med att räfsa ihop där löven ligger i tjockare lager och lägger dom på komposten. Nu i år är jag dessutom utrustad med en lövblås som jag skall se om den kan förenkla arbetet lite.

Nästa steg om det blir, är att skaffa en sopvagn till åkgräsklipparen för att snabbare kunna köra runt och sopa upp löv och grenar.

Trots mulchning tror jag inte på att låta det ligga kvar. Det blir en så tjock kaka som inte hinner brytas ner innan gräset under tagit stryk. Bättre då att räfsa och kompostera.
 
C
A Abies koreana skrev:
Förutom mulchning så bör ni nog kratta bort en del av löven, varför inte starta en kompost?
Det är helt enkelt storleken på arbetsinsatsen som är problemet. Det handlar om ca. 1 ha gräsmatta och många kubikmeter löv. Det har tidigare tagit tre personer en vecka att räfsa, och det är inte heller så lätt att få till en bra kompost med de volymerna utan hjälp av maskiner. Så vår strategi är att så långt som möjligt få till ett fungerande "lokalt" ekosystem och undvika att köra runt material i onödan.

Upplever inte att mulchen blir blöt och kompakt och börjar ruttna och bli svart. Tvärtom håller det sig torrt och fluffigt, ljusbrunt och fint hela tiden. Även om det som sagt bildas kakor på sina ställen så är de porösa. Är lite förvånad över att gräset har så svårt att bryta igenom, men det har som sagt i allmänhet inte riktigt den växtkraft som det borde ha. Tror som sagt att jag behöver "mylla" för att blanda runt och få ner materialet ordentligt i jorden. Frågan är om det finns något bra redskap att koppla till åkgräsklipparen?

OK, kväverik vårgödsling är noterat. Antar att hönsgödsel funkar bra?
 
Oj, det var en stor yta att sköta, förstår om ni söker metoder som är arbetsbesparande. Om inte löven har bildat tjocka, blöta mattor som täcker gräset borde det inte vara något problem. Känner dessvärre inte till något redskap som underlättar.

Kanske marken lider av kvävebrist? Det är det ämne som det oftast blir en brist på i alla typer av odlingar.

Ja, hönsgödsel blir utmärkt, det är kväverikt och snabbverkande.
 
Det är väl inga eklöv inblandade?
 
C
A AndersS skrev:
Det är väl inga eklöv inblandade?
Inga större mängder.
 
Varför inte investera i en lövsug?
Eller börja med en lövblås?
 
C
T Taxture skrev:
Varför inte investera i en lövsug?
Eller börja med en lövblås?
Har faktiskt kollat på sugvagnar på auktion, men jag är lite för snål :rolleyes:
Lövblås har vi faktiskt köpt en. Då ytan är avlång är det dessutom ganska smidigt att blåsa ut löven i skogsbrynet. Just där vill vi dock helst inte ha dem då det efter tidigare ägare redan är en smärre bergskedja av trädgårdsavfall längs kanten. Så vi har likväl jobbet att köra bort alltsammans.

Har dessutom fått för mig att det är bra för gräsmattan med lövklipp så det kändes som en win-win-lösning. Men går det inte att få det att funka får vi så klart tänka om.
 
C cpalm skrev:
Inga större mängder.
Bra, då är det inget problem.
 
Lägg ut en svag lösning av melass över gräsmattan så kommer mikrolivet vakna till liv ordentligt och snaska i sig löv och gräsklipp som aldrig förr. 80gram melass per 100m2 brukar vara lagom. Späd med vatten och spruta ut. Melass fims att köpa på t ex granngården.Bör dock appliceras på försommar/sommar för bästa effekt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
hevi hevi skrev:
Lägg ut en svag lösning av melass över gräsmattan så kommer mikrolivet vakna till liv ordentligt och snaska i sig löv och gräsklipp som aldrig förr.
Låter perfekt. Kombineras med fördel med vårgödsling läser jag också, det låter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.