L linuseinar skrev:
Luftvärmepump har ju annars en fördel med att kunna kyla på sommaren men vet inte riktigt hur mycket den kan få ner värmeförbrukningen och det ser ju riktigt tråkigt ut med själva innedelen i huset.
Mycket om allt är rätt inställt.

Precis, placeing av inneldelar är centralt.
 
Per Ola Persson
B ByggarMartin skrev:
Hej!

Har ett 1-plans Borohus på 140kvm byggår 1991, med öppen planlösning.

Värmesystem idag är:
-FTX aggregat med el tillsatsvärmare Riquma QLV6 Luftvärmesystem från 1991 (Trycker ut varmluft via takventiler i samtliga rum).

-Luft/Luftvärmepump Mitsubishi Canvac Q Heat 635(Inomhusenhet) & Mitsubishi MUZ-FH25VEHZ(Utomhusenhet)
(Som sitter placerad i hallen och riktad mot vardagsrummet som är centrum av huset).

-Varmvattenberedare CTC Safir 200

Inget vattenburet i hela huset mer än till badrum/kök osv.

Nyinflyttad strax före årsskiftet, förbrukningen är beräknad till 23 706 kWh (Obs, 32kvm pool som är uppvärmd med separat poolvärmare)

Månadskostnad har i år legat på:
Januari - 3 004,86 kr
Februari - 2 066,84 kr
Mars - 2 507,66 kr
April - 2 616,96 kr
Maj - 2 250,43 kr
Juni - 2 405,72 kr

Gärna lite tips om vad man skulle kunna tänka sig att göra för att optimera/förbättra.

Kosta på att installera vattenburet i hela huset samt investera i bergvärme känns som alldeles förstora pengar för att det skall betala igen sig på längden/samt inte heller tillräcklig värdehöjning av huset.

Otroligt tacksam för tips/hjälp.
Hej,
Du skulle försöka bena upp vad som drar energin, det är ju väldigt hög förbrukning på sommarmånaderna (maj -juni). En normalvilla med 4 pers brukar man säga att hushållselen är 400-600 kwh/månad. Varmvatten 4-500 kwh/mån. Men vard är resten? Är det poolpumpen som drar resten, eller finns det andra energiförbrukare?
Såg längre ner i trådarna nån värmepump för ditt luftvärmesystem, det verkar ju intressant, har ingen erfarenhet av det.
Anners generellt så är investeringen av ett vattenburet system oftast ändå lönsamt på sikt. Det vattenburna systemet ska hålla i 40 år minst, en bergvärme så är borrhålet en engångskostnad, och själva värmepumpen ska hålla i minst 20 år. Det beror på vilken tidshorisont man tittar på, jag tycker det är lönsamt om dety byggs på rätt sätt och om man jämför med din nuvarande förbrukning. Med bergvärme och hushållsel (exkl pool) så bör det gå 10-12000 kwh/år.
 
Per Ola Persson Peo Easyserv skrev:
Hej,
Du skulle försöka bena upp vad som drar energin, det är ju väldigt hög förbrukning på sommarmånaderna (maj -juni). En normalvilla med 4 pers brukar man säga att hushållselen är 400-600 kwh/månad. Varmvatten 4-500 kwh/mån. Men vard är resten? Är det poolpumpen som drar resten, eller finns det andra energiförbrukare?
Såg längre ner i trådarna nån värmepump för ditt luftvärmesystem, det verkar ju intressant, har ingen erfarenhet av det.
Anners generellt så är investeringen av ett vattenburet system oftast ändå lönsamt på sikt. Det vattenburna systemet ska hålla i 40 år minst, en bergvärme så är borrhålet en engångskostnad, och själva värmepumpen ska hålla i minst 20 år. Det beror på vilken tidshorisont man tittar på, jag tycker det är lönsamt om dety byggs på rätt sätt och om man jämför med din nuvarande förbrukning. Med bergvärme och hushållsel (exkl pool) så bör det gå 10-12000 kwh/år.
Men att värma upp huset med ventilationen är inte så där jätte ekonomiskt.
Var det inte så att det inte fanns vattenburen värme?

JAg tror att man kan räkna hem en investering i vattenburen värme. När jag investerade så gick det på lite drygt 200´ med L/V pump och bytte ut till den gamla värmen helt. De va 2 rörs system, men röret var runt 15-16mm...
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Per Ola Persson
B Byggdjuret skrev:
Men att värma upp huset med ventilationen är inte så där jätte ekonomiskt.
Var det inte så att det inte fanns vattenburen värme?

JAg tror att man kan räkna hem en investering i vattenburen värme. När jag investerade så gick det på lite drygt 200´ med L/V pump och bytte ut till den gamla värmen helt. De va 2 rörs system, men röret var runt 15-16mm...
Ja jag håller med helt. Det är mer ekonomiskt att distribuera värme och energi med vatten är luft. En bra luftvatten-värmepump idag är också mycket effektiv. Dock så har man inget väderslitage på en bergvärme då allt står inomhus (till skillnad mot en luftvatten)
 
Krokben
Skippa "luftvärmen" och spabadet, kör enbart luftvärmepumpen och köp portabla elradiatorer och ställ i de rum luftvärmepumpen inte når.

Spabadet kanske kan användas med lite mer planering så den inte står och värmer för jämnan.
 
Per Ola Persson
Krokben Krokben skrev:
Skippa "luftvärmen" och poolen, kör enbart luftvärmepumpen och köp portabla elradiatorer och ställ i de rum luftvärmepumpen inte når.
Dock att inte stänga av detta system då det också ventilerar huset. OM jag hade ägt huset så skulle jag öfrsökt logga de olika förbrukarna för att få klarhet vad som går till värme, varmvatten, pool, andra storförbrukarenheter i huset. Detta för att sedan kunna kartlägga besparingspotential.
 
Krokben
Per Ola Persson Peo Easyserv skrev:
Dock att inte stänga av detta system då det också ventilerar huset. OM jag hade ägt huset så skulle jag öfrsökt logga de olika förbrukarna för att få klarhet vad som går till värme, varmvatten, pool, andra storförbrukarenheter i huset. Detta för att sedan kunna kartlägga besparingspotential.
Jag tänkte mer att man kanske kan stänga av värmetillförseln!

Det är ju rätt uppbenbart i det här fallet vad de stora förbrukarna är.
 
Krokben Krokben skrev:
Skippa "luftvärmen" och spabadet, kör enbart luftvärmepumpen och köp portabla elradiatorer och ställ i de rum luftvärmepumpen inte når.

Spabadet kanske kan användas med lite mer planering så den inte står och värmer för jämnan.
Men nu tror jag att han vill ha kvar sitt spabad.
Men det är klart enklast
 
Nu är jag inte trådskaparen men jag hade ju liknande frågeställning som honom.

Jag hade idag en värmeinstallatör på besök för att se vad han hade för rekommendationer. Han föreslog en från och tilluftsvärmepump, Nibe F470. Och att jag då kan använda befintliga kanaler. Varmvattenberedaren ryker också.

Någon som har input om hur energibesparande en sådan pump kan vara?
 
Hur stort är huset och var i landet ligger det? Byggår? Någonstans mellan 7.000 - 10.000 kWh borde sparas per år med en F470.
 
J Josth skrev:
Hur stort är huset och var i landet ligger det? Byggår? Någonstans mellan 7.000 - 10.000 kWh borde sparas per år med en F470.
130 kvm Borohus i mellersta Norrland. Byggår 92. Tack för svaret!
 
Om jag gissar på Gällivare så säger NIBE's dimensioneringsprogram en besparing på drygt 10.000 kWh/år. Är låg årsmedeltemperatur på dessa breddgrader så en värmepump behöver arbeta mycket. Går att spara ännu mer med en kraftigare värmepump.
 
J Josth skrev:
Om jag gissar på Gällivare så säger NIBE's dimensioneringsprogram en besparing på drygt 10.000 kWh/år. Är låg årsmedeltemperatur på dessa breddgrader så en värmepump behöver arbeta mycket. Går att spara ännu mer med en kraftigare värmepump.
Nja Gällivare väl högt. Sundsvall mer rätt
 
Ja det var ganska stor skillnad. Då säger kalkylen en besparing på ca 9.400 kWh/år med F470 och ca 12.800 med F750+SAM40.
 
J Josth skrev:
Ja det var ganska stor skillnad. Då säger kalkylen en besparing på ca 9.400 kWh/år med F470 och ca 12.800 med F750+SAM40.

Då blir det räkna med installation av vattenburet/radiatorer i hela huset med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.