Går det att lägga ett obrutet flytande golv på denna yta?

3D-modell av ett rum med måttangivelser och planerat utrymme för flytande golv runt ett trappurtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...eller krävs expansionsfogar?

Urtaget är för en trappa.

Det är ett Meister DB400. Det ska vara 15 mm från kanterna enligt anvisningarna.
 
Ja.

Så länge du håller marginalerna så kan hela golvet röra sig.
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C camitz skrev:
Det ska vara 15 mm från kanterna enligt anvisningarna.
Det blir väldigt tjocka golvsocklar, kan kanske se lite klumpiga ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir väldigt tjocka golvsocklar, kan kanske se lite klumpiga ut.
Då kan man t ex använda antiksocklar med lite former, så märks det inte så mycket.
 
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
Då kan man t ex använda antiksocklar med lite former, så märks det inte så mycket.
Visst, men det beror ju på vilken stil man vill ha.
 
M
Använd tricket att kapa bort gipsskivan i väggen i höjd med golvet med ett multiverktyg så har du 13mm extra expansionsutrymme som inte syns. Då behöver du inte så tjocka lister.

Tänk på hur du lägger plankorna du har en rätt smal passage som kan gå upp så du får glipor mellan plankorna när golvet rör sig. Utvidgningen är inte heller lika mycket år båda hållen, läs vad tillverkaren av golvet rekommenderar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Inga problem med expansion mot väggar. Socklarna är 15mm i nederkant och det finns mycket gips/puts att ta av utöver det.

Tänk på hur du lägger plankorna du har en rätt smal passage som kan gå upp så du får glipor mellan plankorna när golvet rör sig. Utvidgningen är inte heller lika mycket år båda hållen, läs vad tillverkaren av golvet rekommenderar.
Tack för svar! Förtydliga lite är du snäll.

  • Avses med smala passage till vänster i bild eller den mitt på?

  • Plankorna ligger i riktning upp/ner i bild. Tror du expansion är störst tvärs över, längs med eller helt proportionell mot dimensionen?

  • Jag föreställer mig att den största risken för glipa är kring den blå linjen nedan. (Försöker motarbeta en magkänsla som säger mig att fixera kring trappan, åtminstone övre sidan och en 500mm ned på sidorna, men så får man väl inte säga i det här landet. ;) )

3D-skiss av ett golvplan med måttangivelser för rum och positionering av trapp, fönster och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


During installation, take care to leave a gap of at least 10 or 1.5mm per metre (15mm for parquet flooring and Lindura wood flooring; 5mm for MeisterDesign. life) next to all walls.
15 mm tolkar jag det som för parkett och det är också vad bilderna visar längre ned i dokumentet för specifikt mitt golv.

Hörn av ett rum med golvplankor och mätmarkeringar för minst 15 mm expansion mot väggen.

https://www.meister.com/_Resources/...4180bba/Verlege_Pflege_Boden_M_GB_aktuell.pdf
 
M
C camitz skrev:
Tack för svar! Förtydliga lite är du snäll.

  • Avses med smala passage till vänster i bild eller den mitt på?
Tänkte närmast på den mellan 1.93m och 2.92m, där finns det två stora separata ytor som bara länkas med en rätt smal del. Jag vet inte hur mycket det hjälper att extralimma klickgolv på utsatta ställen, beror naturligtvis på hur bra golvet håller ihop av sig självt, billiga golv jag haft att göra med har inte suttit vidare bra ihop. Kährs som jag har i nuvarande hus sitter bra ihop även på långa partier. Har en liknande planlösning som din och golvet är 11,2 x 12,6m på längsta måtten och det funkar ännu efter tre år.
 
Ok!

Vad föreslår du?

Pratade på telefon nyss med affären. De föreslår en spalt på snedden precis där.

Det är inte så kul.

Och då har jag en fråga till. Kan man chansa? Låt säga att jag får problem med glipor. Går det i det läget att såga upp en spalt och lägga dit en T-list?
 
Den vanligaste orsaken till att man får glipor är att man lägger klickgolvet parallellt med brädgolvet under. Lägger man det bara vinkelrätt emot så brukar det inte vara några större problem. Not och spont håller i allmänhet ihop ganska bra.
 
  • Gilla
camitz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.