Hej!

Har en två/tredelad fråga. För det första undrar jag vad det är för växter de bifogade fotona? Växt 2 skulle man ju kunna tro är en asp men bladen är BETYDLIGT större...

För det andra så har vi en tomt med naturtomt i österläge. På den växer idag bl.a. 5 fullstora granar som ger ett rätt så bra insynsskydd mot grannarna, men samtidigt tar de bort den fina utsikten från övervåningen helt enkelt eftersom de är så stora. Så nu funderar vi på att anlita någon och ta bort dem. Men då uppstår frågan om insynsskydd. Till på köpet ligger naturtomten nedanför en slänt på 1-.2 meter så för att verkligen fungera bör det vara några buskar eller träd som dels växer fort, dels har möjlighet att bli "stora" och dels "ser vilda ut" (önskemål från bättre häften). Det ska helt enkelt fortfarande vara en naturtomt. Plus att det alltså växt granar där hur länge som helst så det är väl surt som attan. Någon rönn överlever inne ibland dem iaf. Och växterna på bilderna om de nu kan bli något.

Någon som vet svar och har bra idéer?

Mvh
Roger

Växter med stora gröna blad och barr på skogsmark, misstänkt större än bladen på en asp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blad av okänd växt med stora gröna löv som liknar asp i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort grönt blad med sågtandad kant mot en bakgrund av mindre blad och torrt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den första skulle jag tro att är fläder, de andra ser ut som hassel.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den första skulle jag tro att är fläder, de andra ser ut som hassel.
Och hassel växer faktiskt ganska fort och blir tät, framförallt om man klipper den. Så om det finns någon hassel i närheten skulle du ju kunna plocka nötter och stoppa ner när du avverkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.