Hörde av en kollega som skulle sätta ihop 2st 45x220 reglar med masonit emellan, de skulle tydligen bli stor skillnad, vad gör egentligen masoniten för skillnad?

han ska bygga ett uterum med 3.80 spännvidd, jag var skeptisk till att de skulle hålla med 2 st 45x220 och föreslog limträ, va tror ni? Svenskt trä säger 3,08 som Max på 220
 
Man vinner kanske lite styvhet, men å andra sidan blir kanske masoniten blir uppblött om den blir våt...
 
B b8q skrev:
Man vinner kanske lite styvhet, men å andra sidan blir kanske masoniten blir uppblött om den blir våt...
Kan vara så, fortfarande konfunderad av vad masoniten kan ha för effekt
 
E
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
[länk]

Det finns ett flertal tillverkare som producerat lättbalkar av trä en tid. T.ex Hunton, Masonite Beams, Flexibeam.

Att försöka sig på en egenhändigt konstruerad variant verkar däremot bara dumsnålt eftersom konstruktionen knappast kan komma i närheten av att bli så gedigen som en fabriksproducerad variant.
Jag förstod TS som att det snarare rörde en sandwich-konstruktion i det här fallet.
 
surris
Jag är inte konstruktör, men känns inte som masonit skulle göra någon jätteskillnad. Men följer med intresse om någon kan förklara.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är lite svårt att förstå hur det skulle se ut. Som jag tolkar det ska det klämmas några mm masonite mellan 2st stående 45x220. Isf gör masoniten ingen större skillnad. I lättbalkar som tidigare nämnts gör den stor skillnad
 
B b8q skrev:
Jag förstod TS som att det snarare rörde en sandwich-konstruktion i det här fallet.
exakt
 
B bossespecial skrev:
Det är lite svårt att förstå hur det skulle se ut. Som jag tolkar det ska det klämmas några mm masonite mellan 2st stående 45x220. Isf gör masoniten ingen större skillnad. I lättbalkar som tidigare nämnts gör den stor skillnad
inte stående, utan som takbjälkar för ett plåttak
 
Kan du rita en skiss över den tänkta konstruktionen?
 
Det låter som att TS eller TS kollega har missförstått något. Det låter som att en beskrivning av en lättbalk i något skede har blivit fel.
 
Tomture61
Att bygga en balk med mdf i mellan kan jag förstå, brukar limmas i ett utfräst koniskt spår i reglarna .
 
Fördelen med en lättbalk är att den får lägre egenvikt för samma profilhöjd jämfört med en vanlig regel eller limträbalk. En limträbalk i I-balk profil ger samma resultat
 
useless useless skrev:
Kan du rita en skiss över den tänkta konstruktionen?
Som han förklarade för mig, 2 st 45x220 som skruvas ihop med masonit emellan, och masoniten skulle visst göra en stor skillnad, ja förstod inte på vilket sätt den skulle göra nån skillnad med hållfastheten
 
Såhär eller?

Handritad skiss av en rektangulär ram med dimensionerna 45x220 och markerade sammanfogningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.