T Thomas' skrev:
Hur snart efter målningen uppstod blåsorna?
De uppstod efter 1-2 veckor. Vi kom hem efter en semester och upptäckte dem då.
 
T
Å Ådala skrev:
De uppstod efter 1-2 veckor. Vi kom hem efter en semester och upptäckte dem då.

Kanske kan vara en idé att måla med den andra sortens färg på ett område som ni inte målat (om det finns) och se hur det beter sig.
 
Men de erbjuder alltså både pengarna tillbaka OCH ny ersättningsfärg? Dvs, i praktiken får ni korrekt färg gratis, det ni måste göra är att skrapa trärent (vilket ni enligt dem borde gjort ändå pga så många tidigare färglager)?
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Men de erbjuder alltså både pengarna tillbaka OCH ny ersättningsfärg? Dvs, i praktiken får ni korrekt färg gratis, det ni måste göra är att skrapa trärent (vilket ni enligt dem borde gjort ändå pga så många tidigare färglager)?

Skrapa om allting, det är värsta jobbet! Dom har redan gjort det en gång.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
snowjim och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men de erbjuder alltså både pengarna tillbaka OCH ny ersättningsfärg? Dvs, i praktiken får ni korrekt färg gratis, det ni måste göra är att skrapa trärent (vilket ni enligt dem borde gjort ändå pga så många tidigare färglager)?
Enligt säljaren i butiken var det inte tal om nån linoljefärg på den fasadbiten vi hade med oss. Vi skulle skrapa bort löst sittande färg, grundolja trärena (utsatta ytor), grundmåla och sen två lager med Flügger Wood Tex Täcklasyr. Att skrapa bort all färg som satt sen innan var inget de sa nåt om. Det sa de först efter de konstaterade att det var målat med linoljefärg tidigare.
Att de ersätter färgen är snarare ett hån. Vi la tre veckor av vår semester på det här. Den tiden kunde vi istället gjort nåt kul med barnen. Att vi nu ska behöva göra om allt och mer därtill... Ja det finns liksom inte.
 
  • Gilla
  • Ledsen
snowjim och 4 till
  • Laddar…
Ni har erkännandet. Ligg på lite till på färgbutiken och berätta att ni tänker gå vidare med detta. Känn av reaktionen och se om de börjar vekna (i så fall tryck lite till på dem), annars är det konsumentrådgivningen som är nästa steg. Därefter ARN...
 
  • Gilla
Ådala och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jag hade en lång konversation med Flügger för några år sedan. Jag byggde nytt hus och målade med deras bästa alkydoljefärg.
Problemet var att färgen efter ett par, tre år möglade kraftigt. Vi hade lagt 4 veckor på att pensla ut 120 liter färg...
De skyllde på allt möjligt, som att fukthalten i träet kanske varit för högt, att det var stormfällt virke i träfasaden, de syftade på en storm som hade varit. Men jag målade sommaren innan den stormen...
I det läget tog Sverker upp exakt detta problemet med Flügger i tv programmet ”Plus”. Och han kom precis ingenstans med dem. Då gav jag upp och bet i det sura äpplet och köpte Beckers färg och målade om allt. Efter det har alla problem försvunnit.
Jag glömmer aldrig hur undanglidande Flügger var. Till saken hör att vi var fyra som byggde var sitt trähus samtidigt med identiska lägen på husen. Alla använde olika färgleverantörer, men det var bara jag som fick problem...
Men aldrig mer Flügger.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Tamazin och 10 till
  • Laddar…
Gud så tråkigt, vilken mardröm att behöva göra om allt i värsta fall.
Tror ni har ett rätt bra utgångsläge ifall ni går vidare. Att ni blivit erbjudna ny färg är ju ett erkännande i sig. Försök få ett utfall i ARN, rättar de sig inte efter det, stäm dem.
 
  • Gilla
davidcl och 1 till
  • Laddar…
4
Konsumentlagen är ganska tydlig här precis som 13th Marine hänvisar till.

Innan jag hade gått vidare hade jag försökt samla mer fakta.

Jag hade tagit kontakt med en målarfirma som kan ge dig en offert på vad det skulle kosta att åtgärda felet.

Kontakta kommunens konsumentrådgivare. Möjligen även prata med en jurist. Nyckeln är att förstå om ”felrekomenderat” kan likställa med ”fel på den sålda varan”. Din hemförsäkring kan täcka juridiska kostnaderna. Ring ditt hemförsäkringsbolag och kolla.

Därefter hade jag tagit kontakt med huvudkontoret. (det är ingen idé att prata med butikschefen han kommer hänvisa till huvudkontoret).

Försöka förhandla med de, och hitta en lämplig dörr ut åt Fluger. Visa de fakta,

1) De har att de gav dig fel rådgivning ” felrekommenderat ”

2) Konsumetlagen. Gärna uppbakat med ”felrekomenderat” är likadant som ”fel på sålda varan”

3) Kostnaden för att åtgärda felet


LYCKA TILL
 
  • Gilla
Carl.Alm och 2 till
  • Laddar…
UPPDATERING. Nu har vi pratat med personen på Flüggers tekniska support. Han jobbar mot proffsmarknaden, men har även i uppdrag att ta hand om såna här fall och reklamationer från konsumenter.
Enligt honom har Flügger-butiken inte gjort något fel. Den här färgen (Flügger Wood Tex Täcklasyr) är den färgen som Flügger rekommenderar att måla på linoljefärg. Det enda butiken har missat att upplysa om är att det kan uppstå linoljeblåsor, vilket det enligt honom även kan göra om man skulle måla med linoljefärg. Alltså helt rätt färg som vi fått enligt honom.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
UPPDATERING. Nu har vi pratat med personen på Flüggers tekniska support. Han jobbar mot proffsmarknaden, men har även i uppdrag att ta hand om såna här fall och reklamationer från konsumenter.
Enligt honom har Flügger-butiken inte gjort något fel. Den här färgen (Flügger Wood Tex Täcklasyr) är den färgen som Flügger rekommenderar att måla på linoljefärg. Det enda butiken har missat att upplysa om är att det kan uppstå linoljeblåsor, vilket det enligt honom även kan göra om man skulle måla med linoljefärg. Alltså helt rätt färg som vi fått enligt honom.
De har fortfarande inte gett korrekta upplysningar. Det är deras fel att det är blåsor ändå. Hade de sagt att det kan bli blåsor så hade ni ju skrapat bort all färg och inga blåsor hade uppkommit.
 
  • Arg
Thomas'
  • Laddar…
Då kanske han ska ha koll på att det inte är samma lagstiftning som gäller mot privatpersoner:

Intressanta ursnitt ur Konsumentköplagen (mitt fetstil):
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Skadestånd
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
Jag skulle rekommendera att prata med en konsumentombudsman alternativt Hallå konsument.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 3 till
  • Laddar…
Nu hjälper detta inte TS kanske, men min svägerska målade om sin lgh med Flüggers färg. Ett halvår senare var väggen fortfarande lite klibbig. Gick inte att ställa något mot väggen. Kommer aldrig att köpa Flügger då hon bara fick bortförklaringar om orsaken.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Nu vet jag åtminstone vilken färg jag inte kommer att måla nya huset med :)
 
  • Gilla
Carl.Alm och 10 till
  • Laddar…
VI har gjort samma resa.
Dock hade vi en lasyr innan och målade över med den Nya fantastiska täckfärgen (plastfärg)
5år senare var det till att slipa ner hela huset "ett timmer hus". det tog oss 8 veckor a 2 man per dag.
värma och skrapa , sedan slipa för att få bort allt "fras" som skrapan drog upp.
Vi fick 0 ersättning trotts ARN och div andra argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.