Här är mitt problem:
Vår familj bor i ett attraktivt område i Stockholm.

Huset är ett 2-plans funkishus från 30-talet, det är trångt och jag saknar bl.a en extra toa, ett stort garage (då min hobby är bilar) ett rejält vardagsrum allt är litet och plottrigt, och förvaringsutrymmen saknas nästan helt. Driftskostnaderna är höga.
Kort sagt, huset är charmigt men svårt att utnyttja och ganska dyrt att värma upp.

Tomten är ganska kuperad och sluttar mot sydväst, den är 1700m2 stor.
Den ligger högt upp och har mycket soligt läge.

Jag pratade med kommunen för ett par månader sedan om att stycka av tomten i två delar men fick negativt besked pga att mitt hus ligger nästan mitt på tomten och att göra en vinkel avstyckning var inte acceptabelt enl kommunens lantmätare.

Så vi började att se oss om efter ett hus och tomt som skulle passa våra behov.
Vi har farit runt i omgivningarna och hittat fina hus men ingen tomt som ligger lika högt och ljust som den vi redan har, och som dessutom då har det huset vi vill ha.

Jo förstås om vi pyntar 4-5 milj så får vi det vi vill ha, kanske får vi ut 2,5 milj för vårat hus, som är belånat till 650'.

Ikväll efter att ha tittat på en tomt som i stort sett var en stor grop så fick jag en tanke:
Anta att vi river vårat befintliga hus, då kommer vi att kunna stycka av tomten.
Jag kontaktar en husleverantör som sätter upp två st hus åt mig ett behåller vi själva och ett säljer vi för att finansiera vårat eget nybygge.

Jag har gjort lite enkla beräkningar:
Riva bef hus           100 000:-
2 nya hus            3 200 000:-
1 nytt garage          100 000:-
3 nya grunder         500 000:-
Anslutn avg 1 hus   100 000:-
Div markarb            200 000:-
????                        ??? ???
Summa                4 200 000:-

4 200 000 är ungefär vad jag kan sälja huset för.
Kvar sitter jag alltså då med mitt lån på 650' och en hälften så stor tomt och ett nytt fint hus som ligger högst upp på en solig tomt. :)
Det låter bara för bra för att vara sant.

Kan ni kloka forum deltagare ge mig lite kommentarer på mina tankar.
Har jag missat nåt eller .....?


 
Det är svårt att råda utan att ha mer fakta.

Vilket område i Stockholm gäller det?

Hur mycket bedömer du att den "sämre" tomten (efter avstyckningen) skulle vara värd?



Lycka till!  :) :) :)
 
Huddinge kommun.
Jag har redan fått besök av en byggmästare som erbjudit mig 1,4 milj om han fick bygga på tomten. Då skulle han ta hand om styckning mm.
En tomt i närheten köpte han för 1,5milj + ett garage.
 
En annan lösning:
1. Sälj ditt hus för 4,2 milj.
2. Flytta från Stockholm och köp ex.vis en f.d. gård för sisådär 1 milj.
3. Lös ditt lån på 650'

Då har du:
1. Ett stort hus
2. Enorma garage, uthus och stallar
3. Inga grannar som retar sig på ditt mekande
3. 2,55 milj. att köpa bildelar för. (Lite reavinstskatt blir det dock...)
 
Njaä!
Tror inte att vi är villiga att flytta från stan.
Hur beräknas reavinst beskattning, är det 50% på vinsten?
 
Jag kan bara säga vad JAG tycker, och jag tycker inte du skall stycka tomten.
Den "nya" tomten kommer bli 850 kvm , det tycker jag är lite om du vill göra ett RIKTIGT garage.

Men jag kan förstå din situation då en delning skulle betala ett nytt hus och lån..

(garaget jag tänker mig är något liknande det min granne har byggt, ca 120 kvm. ca 3 meters porthöjd. Han är också bilintresserad...)

Hoppas det går bra, vad ni än beslutar er för.
 
120m2 kommer jag inte precis som du säger att få plats med.
Jag hade "bara" tänkt mig ett dubbelgarage på 50m2 eller dyl.
Som det är nu så har jag fått skarva på mitt garage med ett plåtförråd för att få in bilen.
JRFNNNDQQQL0.jpg
 
Under förutsättning att det är rätt räknat så blir reslutatet efter delningen - 500.000 kr och ett nytt hus. Du får 1,5 miljoner för tomten och huset kostar 2 miljoner.
Tror nämligen inte att en delning generar en vinst på 700.000 kr. De 4,2 miljonerna hade jag inte räknat med att få för det "nya" paketet utan precis så mycket som du stoppar in, eller 3,5 miljoner.

Ett nytt 2 miljoners hus för 500.000 kr är väl annars bra.

Lycka till! :) :) :)

 
Har du fått med alla kostnader?

byggkreditiv, bosättning under byggtiden, bygglov o kostnadr för styckning? tycker du ligger lågt i flera av dina uppskattade kostnader.

Tänk på att ett eventuellt skaft kan minska den användbara delen av tomten avsevärt.

Men däremot tror jag det är en bra idee rent ekonomiskt.

/försiktig
 
Nej, har inte alls koll på kostnaderna!
Jag började att intressera mig för det här igår.
En av anledningarna till att jag skriver här är ju att få veta mera av er som redan gått igenom en liknande process.
Meningen med mitt inlägg är ju att "ni som vet" skall tala om för mig hur jag skall gå tillväga och vilka kostnader som jag kan räkna med.
Att bara lyssna/lita till byggmästare/husleverantörer tror jag inte på.
 
Alternativet att riva för att bygga nytt förutsätter att ni flyttar TVÅ gånger. Ni måste under en projekttid ha dubbel bostad. Och ni vet på förhand INTE att kalkylen håller. Jag har exempelvis svårt att tro att du fixar ett mekargarage för 0,1 Mkr, och för 3,2 Mkr lär du knappast få två hus med mer än drygt 100 kvm boyta per styck. Kort sagt: Projektet är krångligt, tidsödande och riskabelt!

Bättre idé verkar vara att erbjuda den där byggmästaren hela din gamla (styckningsbara) fastighet till priset av 2 tomter x 1,5 Mkr. Om han menat allvar och om din fastighet i befintligt skick skulle ge 2,5 Mkr ifall någon annan köper den har du tjänat 0,5 Mkr redan där. Och detta utan att röra ett enda finger! Du säkrar hela affären med ett penndrag, och slipper flytta dubbelt ifall du sluter sådant avtal med byggmästaren.
 
Förutsättningarna är nu följande:
-Vi kommer att bo kvar på tomten.
-Vi styckar tomten och behåller den större högsta delen själva.
-Jag erbjuder en byggare den mindre tomten, värdet är 1,5milj.

Hade en byggare här idag som tittade på tomten.
Den mindre på 800m2 säljer jag billigt till byggaren, låt säga 1 milj.
För det priset så erbjöd han mig ett dubbelgarage (värde 200') plus en helt inredd vind (värde 350').

Jag minskar skatten lite, men frågan är om inte byggaren tjänar mest på det här?

Att en inredd vind skulle vara värd 350' tycker jag verkar vara i högsta laget, mycket jobb kan jag ju göra själv här.

Garagejobbet för 200' känns mer prisvärt med en gjuten platta, 45m2 stort och färdig isolerat.

Har ni på forumet några råd att ge mig?
Hur mycket kan jag kräva innan byggaren surnar till?
 
Osäkert om jag förstår. Möjligen är det såhär du menar: Byggaren betalar för avstyckad tomt 1 Mkr kontant plus ett garage och inredd vind, värderat för tillsammans 0,55 Mkr.

Om ni i bakfickan har affärsidén att undvika diverse skatter genom att köpet på papperet ger dig 1,00 Mkr istället för 1,55 Mkr kan jag bara varna för tänkbara konsekvenser -

1. Ni begår ett skattebrott, och om det uppdagas riskerar ni både böter och straffavgift plus att betala skatten ni ville slippa.

2. Avtal enligt jordabalken blir ogiltiga om inte hela köpeskillingen redovisas korrekt.

3. Om fel uppstår i garage- och vindsbygge får du svårighet att reklamera felet eftersom din motpart sannolikt tänker dokumentera affären en aning "sporadiskt".

Rätta mig gärna om jag har fel...
 
Visst har du rätt!
Om det sedan skulle hända något så står man med skägget i brevlådan.
 
Kortsiktiga lösningar brukar i det långa loppet innebära krångel. Det ligger ju i sakens natur.

Lite mer fakta behövs

Hur mycket tror du att din ostyckade fastighet är värd idag?

Hur mycket tror du att din ostyckade fastighet är värd om huset är renoverat till nyskick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.