Ser OK ut tycker jag.
Som flera har skrivit så hade jag fokuserat på takavvattning byte av eventuella dåliga stockar och skorstenen i den ordningen.
Lite falu rödfärg hjälper både med uteseende och har en bevarande effekt.

sedan kan du hyra ut till hugade spekulanter från Tyskland när pandemin har klingat av.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Verkligen intressant projekt. Se bara till att hålla oss underrättade om fortsättningen med både ord och bild.
(y)

P.S. Symaskinsunderredet kan du göra om till fräsbord för din överhandsfräs. D.S.

P.S.2 Du får också gärna berätta ungefär var i Sverige torpet finns. Kan ibland hjälpa för att få passande svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Extremt hög charmfaktor. Får du aldrig i ett nytt hus. Glöm inte att huset representerar ett avsevärd värde trots förfall. Behåll!
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Grattis! Det kan bli ett kul projekt!

Som vanligt vid större projekt så gör en uppdelning i priolistorna vad som är
- Akut, läcker taket? Är klimatskalet ok?
- Dyrt, Finns väg fram? Borra brunn?
- Trivelshöjande, tex måla utvändigt
- Svårt - Kräver expertis. Mura om skorsten, t.ex., Bygga väg.
- Avgörande ( Tid/Ekonomi) Hur mycket tid / kunskap har vi att lägga? Är det så långt att resa dit att helgen effektiv arbetstid på plats bara blir 8-12 timmar? osv. Hur långt är det till en byggbutik?

Och den stora frågan, vad är målet med huset?

Ni har säkert gjort detta, men det är altid bra att fundera en gång till.

Lycka till och väl mött!
Låt oss alla få följa er och ert hus!
 
  • Gilla
Flyktsoda och 3 till
  • Laddar…
Någon har verkligen gjort ett hjältedåd med torpet då de lagt på plåttaket. Alldeles för många gamla hus som är bortom all räddning då det gamla tegeltaket gett upp.
 
  • Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
Efter att ha funderat en stund på det här så hade jag nog prioriterat trivselfaktorerna högt här.

Givetvis måste man se till att taket är tätt, spisarna fungerande och byta ruttet timmer, men jag tror att man kan få det väldigt trivsamt och vackert med enkla medel.

Det ser rätt schabbigt ut runt huset på bilden. Jag hade tagit ned några träd och snyggat till tomten i allmänhet. Man kommer långt med att bara klippa gräset. Och så hade jag planeterat några fruktträd och ställt ut en passande trädgårdsgrupp. En fruktträdgård kommer att bli en underbar plats här om kanske 10-15 år.

Om taket är rätt så borde man kunna slipa bort synlig rost och spraya över med zinkfärg. Då kommer taket att se myucket finare ut.

Om huset får ett nytt lager med falu rödfärg samt uppfräschning av dörren så kommer det att se mycket mera bebott och tilltalande ut. Även linolja är enkelt att bättre med, behöver inte skrapa trärent. Jag tror det skulle vara snyggt med en halv kvarnsten som trappa framför dörren eller bara en stor platt sten om du inte hittar någon kvarnsten. Och kanske en grusgång?

Inomhus hade jag sett till att städa ordentligt, såpa golvet, fixa lite fotogenlampor och inredning från någon loppis och hänga upp gardiner. Då tror kommer det nog att se bebott ut. Och huset blir användbart för att åka dit och fika över dagen, som gästhus på sommaren eller att hyra ut till sommargäster.
 
  • Gilla
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
Till alla trådskrivare!
Tusen tack för era råd, tips och fantastiska erfarenheter och kunskaper ni delar med er av! Jag är mycket tacksam för alla era inlägg i denna tråd på mitt torp, kommer onekligen bli en resa, den ska få ta tid, hoppas jag mäktar fullfölja.
Målet med torpet, som jag inte viste jag skulle ”få på halsen” är att se till att det inte förfaller mera, tycker lite synd om det, att bli lämnad, bara sådär...
Ett sommartorp med enkel ombonad standard i hjärtat av Dalarna.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ser att några nämner takavvattning som prio, jag tror inte det ligger så högt upp på listan eftersom vägglivet inte är så högt och takutsprånget ser ut att vara rejält. Dessutom är det ganska kostsamt med en takavvattning som ska kunna smälta in på huset, kanske att en smal hängränna i aluzink utan stuprör skulle fungera eller snickra egna hängrännor i trä.

Jag tror mest på att hålla öppet runt huset, ta ner alla barrträd inom 50m, köp en lie och försök skapa lite skogsängsmarker runt omkring. Såpskura huset invändigt och bygg en ny liten farstubro/trapp i grovt sågat virke av furu. Låt inga tryckimpregnerade träbitar entra gården.
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
A
P per s skrev:
Ser ut att vara oförstört av renoveringar. På det sättet ganska unikt. De flesta ödetorpen har råkat ut för masonit, eternit, ändringar och rivningar. Ta kontakt med en hembygdsförening eller äldre i grannskapet som kan ge lite information om husets historia. Kunskap ger mycket känsla för huset och vägledning i renoveringen. Finns gamla foton etc som visar hur det sett ut tidigare? Vilka har bott där? Finns rester av andra husgrunder, brunn staket etc i omgivningen?
Huset är äldre än man anar på utsidan. Någon har räddat det mha takplåt även om skorstenarna försvann. Bara öppna eldstäder tyder på att huset är byggt före vedspisens tid. Alltså före 1850.
Solceller och batteri kan vara en lösning om det är svårt/dyrt att dra dit el. Annars är el en välsignelse vid renoveringsarbete.
Huset kommer bli en pärla när fasad, tak och skorstenar är återställda. Kladda inte på en massa skumma målarfärger för att få det fräscht snabbt.Tvätta, dokumentera, fotografera och fundera Låt det ta lite tid. En passande friggebod kan vara bra att börja med till verktyg mm under renoveringen och därefter till vedbod, trädgårdsredskap, trädgårdsmöbler mm.
Lycka till och berätta gärna hur det går i den här tråden.

Jag ser inget invändigt som är före 1850, förutom eldstäderna kanske. Men tycker eldstäder ser rätt "kantiga" ut, som de har blivit renoverade.
Det finns inga kilsågade plankor som det var före 1850 innan ångsågverken kom.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Exakt. Nummer 1 är ett tätt tak och se till att vatten inte rinner längs väggar. Det ser ut som om syllen behöver bytas.

Köp Göran Gudmundssons bok om byggnadsrenovering, även Så renoveras torp och gårdar är bra.

Läs på och skynda långsamt.
 
  • Gilla
Cedabo
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Jag ser inget invändigt som är före 1850, förutom eldstäderna kanske. Men tycker eldstäder ser rätt "kantiga" ut, som de har blivit renoverade.
Det finns inga kilsågade plankor som det var före 1850 innan ångsågverken kom.
Nä jag håller med om att golven ser för moderna ut. Parallellsågade och relativt smala brädor. Måste förstås vara på plats för artt granska närmare. Vattendrivna sågverk fanns ju tidigare innan ångdrivna i mitten av 1800-talet.
Samma med hyvling. Något att spana efter är handhyvlade brädor och dörrspeglar. De gjordes med välvt hyvelblad typ skrubbhyvel för att inte lämna ränder i ytan. Spåren brukar gå att se i motljus. Se speglarna i dörren som också har utanpåliggande gångjärn. Kaffepannan över öppen eld är ett tecken jag noterade.
 
  • Gammal vit målad dörr med utanpåliggande gångjärn i ett rum med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjor och 3 till
  • Laddar…
Det är mycket som är förbryllande. Ser inte så inbott ut som man skulle förvänta sig tycker jag. Inte så slitna golv, omålade fönster och fönsterfoder. Ena taket ser också omålat ut. Ingen el indragen. Har detta huset aldrig blivit använt till det det var tänkt? Blivit degraderat till jaktstuga/skogshuggarkoja i stället? Säterstuga? Ligger det mycket avsides?
Liggande pärlspontpanel (invändigt) känns också ovanligt. Men det kanske är vanligt i den här trakten?
 
  • Gilla
Cedabo
  • Laddar…
H Hellenbol skrev:
Det är mycket som är förbryllande. Ser inte så inbott ut som man skulle förvänta sig tycker jag. Inte så slitna golv, omålade fönster och fönsterfoder. Ena taket ser också omålat ut. Ingen el indragen. Har detta huset aldrig blivit använt till det det var tänkt? Blivit degraderat till jaktstuga/skogshuggarkoja i stället? Säterstuga? Ligger det mycket avsides?
Liggande pärlspontpanel (invändigt) känns också ovanligt. Men det kanske är vanligt i den här trakten?
Kan det inte vara en fäbodstuga? En enklare stuga som bara användes på sommaren när djuren var på sommarbete i fäboden.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Kan det inte vara en fäbodstuga? En enklare stuga som bara användes på sommaren när djuren var på sommarbete i fäboden.
Så har jag förstått det.
 
Då var jag inte fel på det (säterstuga = fäbodstuga). Med två avdelningar med spis bör det ha varit två gårdar som delade en stuga, eller två säterstugor i en om man säger så. Har jag aldrig sett här i Värmland. Finns det rester av andra byggnader i närheten? Det bör ju då ha funnits fähus, lada mm. Du skulle kunna kolla i Fornsök om detta är inventerat:
https://www.raa.se/hitta-information/fornsok/
 
  • Gilla
Cedabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.