Det enklaste för att slippa är detta :
- en router vid fiberboxen för inkommande trafik
- ytterligare en router i villan (för att skydda ägarens nät)
- optionellt för varje lägenhetsinnehavare en egen router (inte TS problem, men klart de skall ha en egen router).

Sedan kan man köpa en Ubiquity och konfa upp separata nät till varje lägenhet, då behövs inga routrar i villa/lägenheterna, men accesspunkter om de vill ha WiFi. Jag skulle dock säga att de flesta kommer att ställa dit en hemmarouter i alla fall.

Sedan hade jag i TS situation oavsett allt köpt en Ubiquity för inkommande trafik då hen då får koll på hur lägenheterna nyttjar tjänsterna och också har möjlighet att sätta QoS så att inte en lägenhet tar all kapacitet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F
A Andy78 skrev:
För att veta vad problemet är så måste ni felsöka lite när det sker, drabbar det alla samtidigt.
Det kan vara då simpelt att det är ett dns problem och inte ett ip problem.
Prova att pinga och tracerouta när problemet uppstår.
Det lär inte vara ett dns problem, vilken leverantör delar ut 4 dynamiska/statiska ip-adresser till kunden. När man startat om en router snor den den enda ip-adressen som finns, sedan gör nästa samma sak och tar tillbaka den igen. Det är ett ip problem inget annat.
 
B
Om jag fattat det som att villan har en router på port 1 och sedan en switch på port 2 som går till lägenheterna... Kolla med Internetleverantörenom det går att få fem dynamiska IP-adresser. Om ja, kolla om det går att sprida dessa mellan olika portar i mediakonvertern, dvs en IP-adress på port 1 och fyra st på port 2.

Normalt brukar man på en mediakonverter ha Internet på port 1, och sedan kanske TV och telefon på varsin port efter det.
Det flera skrivit ang router på router, dvs dubbel NAT, är normalt inget problem om man bara nyttjar Internet för lite surf och streaming.
 
F DanneGBG skrev:
Det lär inte vara ett dns problem, vilken leverantör delar ut 4 dynamiska/statiska ip-adresser till kunden. När man startat om en router snor den den enda ip-adressen som finns, sedan gör nästa samma sak och tar tillbaka den igen. Det är ett ip problem inget annat.
Denna leverantören uppenbarligen vilket inte alls är konstigt.
Om en router snor enda ip adressen som finns så hade inte internet fungerat i 4 hushåll samtidigt vilket det gör innan det börjar krångla för detta krävs 1 adress per router.
 
Redigerat:
F
A Andy78 skrev:
Denna leverantören uppenbarligen vilken inye alls är konstigt.
Om en router snor enda ip adressen som finns så hade inte internet fungerat i 4 hushåll samtidigt vilket det gör innan det börjar krångla för detta krävs 1 adress per router.
Det är visst konstigt, ska du ha fler ip-adresser får du betala för det, det är inte gratis.
 
Det fungerade fint när enbart villan och lägenhet 4 var inkopplade.
När lägenhet 1 anslöts började det strula.
Nu när lägenhet 2 samt 3 är inkopplade har problemet eskalerat.
 
F DanneGBG skrev:
Det är visst konstigt, ska du ha fler ip-adresser får du betala för det, det är inte gratis.
Beror på leverantören.
 
F
A Andy78 skrev:
Beror på leverantören.
Mig veterligen finns det ingen leverantör som delar ut 4 dynamiska/statiska ip adresser gratis till kund.
 
R Robin_ skrev:
Det fungerade fint när enbart villan och lägenhet 4 var inkopplade.
När lägenhet 1 anslöts började det strula.
Nu när lägenhet 2 samt 3 är inkopplade har problemet eskalerat.
Koppla en router till leverantörens port sedan en switch till routern som fördelar upkopplingen till lägenheterna.

Prova och kör en vecka eller två i testsyfte.
 
A Andy78 skrev:
Koppla en router till leverantörens port sedan en switch till routern som fördelar upkopplingen till lägenheterna.

Prova och kör en vecka eller två i testsyfte.
Fibernod--> router villa--> gemensam switch lägenheter
--> router lägenheter? Eller måste lägenheterna ha switchar?
 
R Robin_ skrev:
Fibernod--> router villa--> gemensam switch lägenheter
--> router lägenheter? Eller måste lägenheterna ha switchar?
Precis så, men nu har du problemet att lägenheterna kan komma år information i ditt nät. För att undvika det problemet så behöver du ha en mer avancerad router i villan som kan separera ditt hemmanät från lägenheterna. Jag rekommenderar Ubiquity som har en use-case guide för just detta, men det finns andra routrar som klarar av det.

Att jag envisas med att rekommendera Ubiquity är då de har andra finesser som jag hade velat ha i din situation. Men denna kräver separat AP I din villa också (enterprise router, inte hemmarouter, så den är byggd för att WiFi skall placeras optimalt och ofta på flera ställen, dvs inte där din fiber kommer in och därmed så har man WiFi separat i en egen AP).
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så, men nu har du problemet att lägenheterna kan komma år information i ditt nät. För att undvika det problemet så behöver du ha en mer avancerad router i villan som kan separera ditt hemmanät från lägenheterna. Jag rekommenderar Ubiquity som har en use-case guide för just detta, men det finns andra routrar som klarar av det.

Att jag envisas med att rekommendera Ubiquity är då de har andra finesser som jag hade velat ha i din situation. Men denna kräver separat AP I din villa också (enterprise router, inte hemmarouter, så den är byggd för att WiFi skall placeras optimalt och ofta på flera ställen, dvs inte där din fiber kommer in och därmed så har man WiFi separat i en egen AP).
Kunde inte sagt det bättre själv och jag rekommenderar också Ubiquity produkter av egen erfarenhet.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Enklast upplägg om ISPn bara levererar en ip-adress är följande:

Handritad nätverksskiss visar fiberanslutning till huvudrouter, med separata routrar för villa och lägenheter via switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En router för att dela internet till villan & lägenheterna, sedan en router för varje boende.
Om villan bara har huvudroutern så kan alla lägenheter komma åt villans alla enheter därav måste även villan ha en egen router.


Sedan är frågan om ISPn godkänner att internetaccessen delas mellan flera boenden, det brukar inte vara tillåtet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nu har diskussionen tagit en annan riktning, på goda grunder, men kvarstår ursprungsproblemet trots att routingen är korrekt skulle jag byta ut switchen. Har haft många konstiga fel pga switchar som lagt av, även netgears blåa.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har diskussionen tagit en annan riktning, på goda grunder, men kvarstår ursprungsproblemet trots att routingen är korrekt skulle jag byta ut switchen. Har haft många konstiga fel pga switchar som lagt av, även netgears blåa.
Håller med. Har numera en rackswitch då jag gett upp på de små kompakta för hemmabruk.

Har iofs små miniswitchar på några ställen i huset och de fungerar bra, men skillnaden är att de inte blir lika hårt belastade. Det är när vanliga hemmaswichar börjar jobba hårt som de börjar strula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.