Som rubrik lyder, vad händer med cellplast som ligger direkt i jord över tid? Har gjort en stödmur som ska jordfyllas men jag underskattade hur mycket jord som behövdes.

Om cellplasten håller sin form trots konstant fukt/vatten/frost så kanske jag kan fylla ut med lite EPS jag har liggandes?
 

Bästa svaret

Grävde på min tomt mellan garage och hus för att dra en kabel, och det ligger frigolit i marken utmed plattan, vet inte varför.
Men hur som helst hade det inte hänt nått med frigoliten som lades ner i marken för 28 år sen.
 
Isakare Isakare skrev:
Grävde på min tomt mellan garage och hus för att dra en kabel, och det ligger frigolit i marken utmed plattan, vet inte varför.
Men hur som helst hade det inte hänt nått med frigoliten som lades ner i marken för 28 år sen.
Låter ju positivt! Och den låg direkt i jorden utan dränerande material?
 
Isakare Isakare skrev:
Grävde på min tomt mellan garage och hus för att dra en kabel, och det ligger frigolit i marken utmed plattan, vet inte varför.
Men hur som helst hade det inte hänt nått med frigoliten som lades ner i marken för 28 år sen.
Det är nog randisoleringen du hittat. Man lägger frigolit så där för att tjälen inte ska kunna leta sig in under plattan.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Låter ju positivt! Och den låg direkt i jorden utan dränerande material?
Singel typ 10 cm närmast plattan, men skivorna gick 60 ut, och resten låg bara i jord. Skivorna är lagda lutande utåt, typ 45 grader, så längst ut var det nog 50 cm jord över.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det är nog randisoleringen du hittat. Man lägger frigolit så där för att tjälen inte ska kunna leta sig in under plattan.
Så är det säkert, då hade man ju inte isolering i kanten.
 
Isakare Isakare skrev:
Singel typ 10 cm närmast plattan, men skivorna gick 60 ut, och resten låg bara i jord. Skivorna är lagda lutande utåt, typ 45 grader, så längst ut var det nog 50 cm jord över.
Härligt. Nu känner jag att jag med gott samvete kan fylla ut med lite cellplast :)
 
J JockeHX skrev:
Härligt. Nu känner jag att jag med gott samvete kan fylla ut med lite cellplast :)
Det byggdes en bit väg här där jag bor, det är en ganska brant backe där det idag körs tunga lastbilar som transporterar ut sten från förbifart Stockholm. Hela vägbanken byggdes upp av frigolit, och vi pratar lager på flera meter, som sen fylldes med makadam och asfalterades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.