Hej,

Jag kanske skall ta över ett hus som är byggt i tegel/betong.
Huset byggdes ca 1920 vad jag vet. Huset är utomlands och har aldrig haft utvändig puts.
Min fråga är egentligen hur länge håller ett hus? Jag läste någonstans att man kan räkna med 100-150 år.
Plåttaket och takstommen i trä är nyligen utbytt, men alltså hur länge håller själva väggarna och huset innan det måste rivas?

https://i.imgur.com/7nhfgoG.png
 
Ett hus som stadigvarande underhålls kan håll hur länge som helst. Att taket är fixat är ett gott tecken. Det är bland det viktigaste för ett hus att taket är i gott skick. Vill du veta mer om huset måste det undersökas på plats. Det är inte meningsfullt att gissa en generell livslängd på ett hus utan att ta hänsyn till varken underhåll eller hur huset är byggt.
 
A Avemo skrev:
Ett hus som stadigvarande underhålls kan håll hur länge som helst. Att taket är fixat är ett gott tecken. Det är bland det viktigaste för ett hus att taket är i gott skick. Vill du veta mer om huset måste det undersökas på plats. Det är inte meningsfullt att gissa en generell livslängd på ett hus utan att ta hänsyn till varken underhåll eller hur huset är byggt.
Hur underhåller man väggar? Man måste väl riva en vägg för att ersätta med en ny. Huset har haft problem med läckande tak som skadat övervåningen, men bedöms vara i bra skick idag.
 
Alla hus behöver underhållas, som en bil ibland lagar man eller byter delarna.
Det bästa är att ta in ett par offerter och jämföra , därefter bestämma om du vill behålla eller sälja


Med vänlig hälsning,Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.