Någon som har tips på vad problemet kan vara? Dom individuella lägenhetsinnehavarna får ofta starta om sina respektive routrar pga att dom tappar kontakt med internet.

Gröna kablar är cat-6 kablar
 
  • Schema visar nätverksanslutning från villa till fyra lägenheter via Netgear 5-port switch och gröna Cat-6 kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för kabel som går från villan till lägenheterna? Har respektive lägenhetsinnehavare egna abbonemang? Vad är det för tjänst som är köpt via fibern?
Edit:såg att det var cat 6 nu.
 
Vad innebär tappar kontakt med internet? Vilken status på WAN visar en router som tappat kontakten?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad är det för kabel som går från villan till lägenheterna? Har respektive lägenhetsinnehavare egna abbonemang? Vad är det för tjänst som är köpt via fibern?
Edit:såg att det var cat 6 nu.
Ja, cat-6.
Alla lägenheter samt villan delar på 1st 500mbit lina vid inkommande fiber i villan.
 
S Svante Svenson skrev:
Vad innebär tappar kontakt med internet? Vilken status på WAN visar en router som tappat kontakten?
Ja, man kommer inte ut på internet helt enkelt via telefon eller dator. Startar sedan om router i lägenhet sedan fungerar det igen. Vet ej vad som står på WAN på respektive router.
 
Men har ni olika abbonemang eller delar ni på ett?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men har ni olika abbonemang eller delar ni på ett?
Alla delar på samma som Villan tecknat.
 
R Robin_ skrev:
Alla delar på samma som Villan tecknat.
Då kan ni inte ha en router i varje lägenhet. Vad sitter det för grejer i lägenheterna?
Beroende på vad det är för nåt som du kallar router kan det gå att ställa om i AP-läge.
Dock tycker jag att det är risky att bygga ett nät sådär, då det är lätt för lägenhetsinnehavarna att nå varandras grejer.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då kan ni inte ha en router i varje lägenhet.
Varför skulle inte det gå?
 
G
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då kan ni inte ha en router i varje lägenhet. Vad sitter det för grejer i lägenheterna?
Beroende på vad det är för nåt som du kallar router kan det gå att ställa om i AP-läge.
Dock tycker jag att det är risky att bygga ett nät sådär, då det är lätt för lägenhetsinnehavarna att nå varandras grejer.
Jag hade valt att sätta en router eller switch med vlan och lagt varje lägenhet på egen. Sedan beror det lite på om villan har en router innan switchen (antar villan också surfar på samma fiber-lina)


Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför skulle inte det gå?
Dubbel-NAT kan ställe till det ordentligt om det sitter en router mellan, ute i villan t.ex.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då kan ni inte ha en router i varje lägenhet. Vad sitter det för grejer i lägenheterna?
Beroende på vad det är för nåt som du kallar router kan det gå att ställa om i AP-läge.
Dock tycker jag att det är risky att bygga ett nät sådär, då det är lätt för lägenhetsinnehavarna att nå varandras grejer.
Undrar med varför man inte kan ha egna routrar. Då får varje lägenhet "eget" wifi etc.
Fullt medveten om risken att få access till varandras anslutna enheter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför skulle inte det gå?
Router på router blir inget bra, då delas det ut ip-adresser hej vilt och det bli konflikter, det är därför routrarna får startas om ideligen. Det skulle kunna funka att stänga av dhcp-servern i lägenhetsroutrarna och koppla till kan, men då är det bättre med en switch.
Eller om det får ställa routern i AP-läge.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag hade valt att sätta en router eller switch med vlan och lagt varje lägenhet på egen. Sedan beror det lite på om villan har en router innan switchen (antar villan också surfar på samma fiber-lina)



Dubbel-NAT kan ställe till det ordentligt om det sitter en router mellan, ute i villan t.ex.
Som jag minns det så har villan sin egen router inkopplad i fibernoden på typ port 1. Sedan cat6 kabel över till lägenheterna in på port 2 i fibernoden.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför skulle inte det gå?
Klart det går.

Problemet brukar vara dålig mjukvara i hemmaroutrar, så utrustningen som tar emot abonnemanget kan ju vara problemet (för jag antar att det finns en inkommande router som delar upp den enda IP-adressen i flera), dvs dubbel-NAT.

Dubbel-NAT är knappast problemet när alla blir utan kontakt samtidigt.

Jag gissar att inkommande enhet inte orkar med 500mbps utan hänger sig, hände ofta innan jag började köpa lite bättre grejer hem. Numera har jag enterprise-produkter hemma (Ubiquiti/Unifi), inte så mycket dyrare än en bra hemmarouter med WiFi, men så mycket stabilare. Har inte haft sådana här problem sedan jag skaffade bra grejer. Det finns andra tillverkare av bra grejer....
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
G
R Robin_ skrev:
Som jag minns det så har villan sin egen router inkopplad i fibernoden på typ port 1. Sedan cat6 kabel över till lägenheterna in på port 2 i fibernoden.
Beroende på leverantör, så kan det kanske bli för många enheter med 5 routrar som ska snacka med den på 2 fiberportar.
Här hemma tror jag att jag kan få 2 aktiva ip-nummer på en och samma gång, sedan blir det strul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.