Är i startgroparna för ett minipool projekt i källaren. Poolen kommer bli ca 230x160x80cm och kommer muras upp med lecablock, putsas och tätas med Sopro TDS 823 för att sen bekläs med mosaik alternativt liner om det inte går att få tätt. Poolen kommer stå på vanlig isolerad betongplatta och 2 golvbrunnar finns i närheten.

Är det någon som har förslag på hur tätskiktet för övriga rummet/golvet kan lösas mot poolen? Ska det flytspacklas och monteras tätskikt under hela poolen (mura på tätskiktsfolie?) eller kan man flytspackla fall runt poolen och montera tätskiktsfolie endast på golvet runt lecablocken?

Tacksam för råd!
 
Någon som har förslag?
 
Du behöver tänka på att det inte blir dubbla tätskikt. Jag skulle ha tätat med vanligt foliebaserat tätskikt och rollat insidan och sen lagt klinker.
Använd foliehörn för alla kanter.

Tänk på luftfuktigheten och att det är svårt att hitta någon vettig utrustning för rening (om du inte tänker fylla på inför varje bad).
Ett lock borde ta hand om luftfuktigheten annars behöver du luftavfuktare.

Aktivt syre för rening vore det vettigaste för att slippa klorlukt.
 
anders07 anders07 skrev:
Du behöver tänka på att det inte blir dubbla tätskikt. Jag skulle ha tätat med vanligt foliebaserat tätskikt och rollat insidan och sen lagt klinker.
Använd foliehörn för alla kanter.

Tänk på luftfuktigheten och att det är svårt att hitta någon vettig utrustning för rening (om du inte tänker fylla på inför varje bad).
Ett lock borde ta hand om luftfuktigheten annars behöver du luftavfuktare.

Aktivt syre för rening vore det vettigaste för att slippa klorlukt.
Tack för tipsen!
Min farhåga är om jag har flytspackel samt foliebaserat tätskikt på golvet på utsidan runt poolen så kan vatten leta sig in under tätskiktet om poolen i värsta fall börjar läcka då det i såna fall är flytspackel första centimetrarna på golvet på utsidan mot poolens lecablock. Men vet inte hur troligt detta scenario är... Känns å andra sidan fel att flytspackla hela rummet och ha tätskikt som man sen murar på, vill ju mura på ren betong
 
Nej, jag menar att du murar poolen direkt och sen tätskiktar både utvändigt och invändigt i och runt poolen.
 
anders07 anders07 skrev:
Nej, jag menar att du murar poolen direkt och sen tätskiktar både utvändigt och invändigt i och runt poolen.
Smart! Det borde ju funka!
 
Det som blir lite trixigt är ventiler för inlopp utlopp, för du tänker väl ha cirkulationspump och inte fylla varje bad?
 
anders07 anders07 skrev:
Det som blir lite trixigt är ventiler för inlopp utlopp, för du tänker väl ha cirkulationspump och inte fylla varje bad?
Ja precis, tänkte såga ur lite ur översta blocken i hörnorna och ta genomföringarna över vattennivån och sen sätta skivor I hörnen där jag tar ner slangarna bakom till rätt djup och monterar munstycken så det ska förhoppningsvis se ut som riktiga genomföringar fast det är ”över kanten” lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.