Pratade precis med en säljare o han sa att man ska räkna på ca 16000 /kvm för ett nyckelfärdigt hus, är det ngt som kan stämma ?


Om man nu inte har tummen mitt i handen o grejar att göra en del själv, eller har lite bra kontakter så borde man väl utan större problem kunna få ner det till en 11-12/kvm

Vore kul att få veta vad ni alla har betalt /kvm för huset.
 

När man jämför pris/kvm vilka kostnader tar ni med då?

Huset har ju ett grundpris sedan tillkommer ju frivilliga tillval, bankens avgifter, lagfart, nybyggnadskarta, bygglov, VA och elanslutningar, byggström, tomt, tomtberedning, garage, altan, extra jobb/specialare med snickaren, elektrikern, målaren ja listan kan ju göras oändlig ;)

Huvudsaken är ju att vi inte jämför äpplen och päron, och det kommer vi ju garanterat att göra ändå eftersom standarden skiftar garanterat i allas hus. Plus om du gör mycket själv kommer du undan lite billiagre jmf med totalentreprenad.

Så Craxen vad vill du veta? ;)

 
ja men om man räknar standard.

Tänker på dom som redan har byggt. Vad deras slut nota blev.

Så om ni skriver in vad ni valde till för extra o vad ní gjorde själva o så....

Jag tycker ändå 16k/kvm låter mycket. Men det kanske det inte är för ett nyckelfärdigt hus med standard saker...

Hur som helst så kommer vi nog bygga med lösvirke...
(ska ta mig en motorsåg o gå ut i skogen o kapa lite träd o göra egna plank)
 
Jag har redan byggt  :-/  
Inflytt om några veckor.  :D

Vårat hus kostade i grund/standardutförande ca 10´/kvm
Ganska schysst standard med golvvärme överallt, ekparkett, kakel/klinker.

Tar jag med allt annat räknar vi landa på knappt 20´/kvm. Men då är ALLT ovanstående samt lite till medräknat ...grillen ;D mm
 
Jag skulle säga så här:

Budgethus: kring 8000 kr/m2
Medel: kring 10000 kr/m2
Exlusivt : 12000 kr/m2 och uppåt

Dessa kostnader inkluderar hus, grund och markarbete under grunden (optimala markförhållanden). Tillkommer gör övriga byggherrekostnader (bygglov, ränta, anslutningsavgifter, pantbrevskostnader...) och tomt.
 
Enbart huset, dvs utan byggherrekostnader har vi byggt på totalentreprenad för ca 8 000 kr/kvm med oinredd vind. Då är det inklusive det sedvanliga som häll, inbyggnadsugn, andra skåpluckor, kakel och klinkers i entré och våta utrymmen, ekparkett i övrigt, jordvärmepump och 240 mm isolering i väggarna. En gissning är att om vi inrett vinden skulle det kanske gett ett kvadratmeterpris på en tusenlapp mer. Byggherrekostnaderna blir ungefär en tusenlapp per kvadratmeter.
 
General Failure skrev:
Jag skulle säga så här:

Budgethus: kring 8000 kr/m2
Medel: kring 10000 kr/m2
Exlusivt : 12000 kr/m2 och uppåt

Dessa kostnader inkluderar hus, grund och markarbete under grunden (optimala markförhållanden). Tillkommer gör övriga byggherrekostnader (bygglov, ränta, anslutningsavgifter, pantbrevskostnader...) och tomt.
Då måste vi säga att vi har fixat det JÄTTE BILLIGT  ;D  ;D

Vi ligger på modell exklusiv och 12000 kr/m2 INKLUSIVE ALLT utom tomtpriset.

Va' glad man blir  8)
 
Sweli skrev:
Då måste vi säga att vi har fixat det JÄTTE BILLIGT  ;D  ;D

Vi ligger på modell exklusiv och 12000 kr/m2 INKLUSIVE ALLT utom tomtpriset.

Va' glad man blir  8)
Ähum...du RÄKNAR med 12000:- Kom igen när du är klar med exakta siffror...

/En som räknade fel ;D
 
Ja, vad innebär exklusivt? Hör klinkers till nivån medel, men sjösten exklusivt? Hur blir det med ett hus som har 150 mm isolering i väggarna men gasspis och rostfria vitvaror? ;)
 


Äpplen å päron... som sagt ;)
 
KarlXII skrev:
Ähum...du RÄKNAR med 12000:- Kom igen när du är klar med exakta siffror...

/En som räknade fel  ;D
Här räknas inte fel ;D
I det priset har vi räknat t o m eget arbete = pengar ;D
 
Sweli, vad har du för tim penning ;)
Skulle behöva hjälp....
 
DYRT ;D ;D ;D du skulle bli :surprised:
 
Bara en liten nyfiken fråga till dig sweli.

Har ni tagit ut mycket semester för att kunna hjälpa till vid bygget ???
 
Inte än. Jag tog en vecka bara för att vara med när de monterade betongväggarna, det var spännande.

Sen ska vi varva med lite semester dagar och kvällar och helger ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.