Hej,

Vi vill få bygglov för att bygga ut och ha 2m kvar till tomtgränsen mot grannen. Grannen har gett sitt godkännande. Kommunen vill dock att vi skall ange särskilda skäl till avvikelsen.


De vill inte säga vad som anses som särskilda skäl...


Generellt, vad är det som kommunernas byggnadsnämnd och inspektörer anser som särskilda skäl?


Tacksam för hjälp!
 
Utgår ifrån att det handlar om 39 § byggnadsstadgan? I rättsfall nämns att det inte är möjligt att utföra tillbyggnaden på en annan ändamålsenlig plats på fastigheten som inte innebär avsteg, kupering på fastigheten eller om fastigheten är belastad med någon rättighet som gör att det inte går att bygga på annan plats.

Tillbyggnaden ska enligt rättsfall även tillgodose ett angeläget behov för fastigheten och andra fastigheter inom detaljplanen ska kunna få samma behov uppfyllt utan att bygga närmare tomtgräns, men det behöver du inte ta upp om de inte frågar efter det eller om det inte finns tydliga exempel.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Har samma problem och ligger nu vaken om natten och funderar på mina särskilda skäl!
Förstår inte att de inte kan nöja sig med att grannen godkänt
 
Vilken kommun är det?
 
Gbg
 
D Daniel Larsson skrev:
Har samma problem och ligger nu vaken om natten och funderar på mina särskilda skäl!
Förstår inte att de inte kan nöja sig med att grannen godkänt

Vad är det du vill bygga för någonting och vad är det som avviker? Är det avstånd till grannen, placering på prickad mark, överstiger du byggrätten?
 
G GBG68 skrev:
Hej,

Vi vill få bygglov för att bygga ut och ha 2m kvar till tomtgränsen mot grannen. Grannen har gett sitt godkännande. Kommunen vill dock att vi skall ange särskilda skäl till avvikelsen.


De vill inte säga vad som anses som särskilda skäl...


Generellt, vad är det som kommunernas byggnadsnämnd och inspektörer anser som särskilda skäl?


Tacksam för hjälp!
Hur gick det?
 
Vågar ju knappt säga något här, då de kanske sitter här och läser :)
Vill bygga garage 1m från 2 grannar..
De säger att jag redan har garage (har ett byggt 1982 under huset) det är dock lite för litet för mig 2m takhöjd och ca 4x6m stort. (Nyinflyttad)
 
vi angav som särskilda skäl att vårt hus endast gick att bygga ut åt det hållet pga tomtens utseende/beskaffenhet. Arkitekten som hjälpte oss med utbygget skrev också en rad om att det var enda sättet att bygga för att gå till en vettig planlösning inne i huset utan total ombyggnad av befintligt hus. Det gick igenom
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Larsson skrev:
Vågar ju knappt säga något här, då de kanske sitter här och läser :)
Vill bygga garage 1m från 2 grannar..
De säger att jag redan har garage (har ett byggt 1982 under huset) det är dock lite för litet för mig 2m takhöjd och ca 4x6m stort. (Nyinflyttad)
Ja, det kan hända luriga handläggare sitter och läser. ;)

Det är svårt att föreställa er tomt utan karta, men kommer ert garage att ligga i hörnet på er fastighet? Hur stort vill du ha det? Fristående?

Attefallsbyggnad kan du få bygga på 30 kvm. Den kan du placera på prickad mark och närmare gräns än 4,5 meter om grannen godkänner. Attefall räknas ej heller inte in i byggrätten. Har du koll på övriga detaljplanebestämmelser, antal byggnader på respektive fastighet, byggrätt mm? Be att få detaljplanen skickad till dig.

Undersökte du inte förutsättningarna för fastigheten innan du köpte? Det är alltid bra att kolla DP innan så man vet vilka riktlinjer som man har att förhålla sig till.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D Daniel Larsson skrev:
Vågar ju knappt säga något här, då de kanske sitter här och läser :)
Vill bygga garage 1m från 2 grannar..
De säger att jag redan har garage (har ett byggt 1982 under huset) det är dock lite för litet för mig 2m takhöjd och ca 4x6m stort. (Nyinflyttad)
Säger DP ett garage så blir det svårt att få igenom ett till. Jag säger också, ta det som Attefall.
 
Är rätt knäckt då hela min poäng med nytt hus och ny större tomt var just att kunna bygga ett dubbelgarage...
DP säger max 1 fråsrånde garage.. 40kv. Det under huset räknas alltså inte.
Stadsbyggnadskontoret mena att efter som jag har ett garage finns inga särskilda skäl att godta närmare granne än 4.5. Som DP säger.
Kollade innan jag köpte att marken var fullt byggbar utan prickar och kors :)
Garaget = hörnet..
Mitt hus ligger inte nära någon väg.
Tack Lane, alla tips mottages.
Ni andra, tack för ni hjälper mig, hoppet ökar.
 
Jag har gått igenom exakt samma sak. De struntade i mina särskilda skäl trots gedigen lista. I slutändan kläckte de ur sig att jag fick göra min tillbyggnad om jag skickade in ett bygglov med ”avkapad” byggnad och en anmälan om attefallstillbyggnad till tänkta tillbyggnad. För en attefallstillbyggnad får lov att vara närmare granne än 4,5m om de ger sitt godkännande.

Allt var tillåtet att bygga i ett svep. Jag fick min tillbyggnad som jag ville men fick betala extra för både arkitekt som fick göra en extra ritning och för anmälan om attefallstillbyggnad. Plus att jag fick gå till grannen igen och be om ny signatur...
 
Har fått för mig att det är max 25kvm för atterfall om inte det byggs som bostad=30kvm. Lite litet garage tyvärr
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det ändrades nyligen, nu gäller 30 kvm oavsett typ.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.