Hej

Jag håller på att skissar på en fristående bastu till stugan och tänker mig en byggnad på kanske 5x4 meter med ett omklädesrum, en bastudel och en duschdel (utan toa).

Det blir ganska mycket dörrar i det lilla huset så jag funderar på att ha en dusch-delen inuti bastu-delen. Det blir tre väggar typ 2 meter höga och ett duschdraperi.

Bastun blir kanske typ 3x3 meter och duschen i ett hörn borta från aggregatet.

En baktanke är att vi kommer använda sjövatten med begränsad uppvärmning så det kan vara skönt att ha varmt i rummet om man duschar/bastar på hösten.

Jag har aldrig sett nån bastu som har dusch inuti bastun vilken för tankarna till att det är en dålig idé...

Är det nån som har erfarenhet om ovan?
 
Det var väl så man gjorde förr - skälpte vatten över sig i bastun. Funkar såklart även nu rent tekniskt om du bygger därefter. Jag hör till dem som tycker varje bastu ska tåla rejält med vatten, men det är inte alltid så.

Tänk dock på att det blir en del sidoeffekter. Duschar du så produceras mycket ånga i varma bastun som påverkar de andra som sitter där. Du kommer behöva ordentlig ventilation, den blir extra viktig. Sedan bör du tänka på det sociala också - bastande och tvagande i samma lilla rum.
 
Spontant känns det inte, som någon bra idé ! Hur ska du ta.ex. dra vattenledningar, så att det inte plötsligt kommer varmvatten eller kallvatten med en temperatur på 90 C ? Hur ska du kunna manövrera duschblandare utan att bränna dig ? Hur tänker du hantera tryckhöjningar i vattensystemet p.g.a. temperaturhöjningar ?
Flytta duschen till omklädningsavdelningen/ relaxen och sätt dit en infravärmare för värme utan bastubad istället. Så har jag det och det fungerar mycket bra. Se tråden "Så har vi byggt våra fristående bastuar" m.fl. trådar här på forat.
 
Man kan lägga rören i intill liggande rum med genomföring vid blandaren men det är klart att blandaren blir varm.
 
Jag har tänkt att ha vedeldad bastu så undviker helst infravärme
 
M Mattsan33 skrev:
Jag har tänkt att ha vedeldad bastu så undviker helst infravärme
Och ingen el alls i det lilla huset ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och ingen el alls i det lilla huset ?
Jo det blir nog något till belysningen så egentligen kan man koppla infran till den.
 
M Mattsan33 skrev:
Jag har tänkt att ha vedeldad bastu så undviker helst infravärme
Då skaffar du en kamin med vattentank och så blandar du i hinkar och häller över dig. Klassiskt och väl fungerande.
 
M Mattsan33 skrev:
Jo det blir nog något till belysningen så egentligen kan man koppla infran till den.
Jo och om man då vill, så kan man gömma en VVB under en bänk i Relaxdelen.
Se en möjlig lösning i inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/#post-2737597
VVB under bänk, som står bredvid en duschkabin. Infravärmare på väggen över fönstret mittemot. Sjövattenpumpen står i ett eget litet utrymme utanför bastuhuset.
Enkel skiss : Skiss av relaxavdelning med VVB under bänk, duschkabin och infravärmare ovanför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El Capitan
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Då skaffar du en kamin med vattentank och så blandar du i hinkar och häller över dig. Klassiskt och väl fungerande.
Jo, det är ju en bra lösning, men tänk då bara på skållningsrisken och att barn inte bör bada ensamma då.
Jag valde bort den av just säkerhetsskäl, men på vintern när vi inte har sjövattensystemet igång, så tar vi in vatten i hinkar och en del värmer vi med elektrisk vattenkokare, men då är inga barn närvarande.
 
M Mattsan33 skrev:
Hej

Jag håller på att skissar på en fristående bastu till stugan och tänker mig en byggnad på kanske 5x4 meter med ett omklädesrum, en bastudel och en duschdel (utan toa).

Det blir ganska mycket dörrar i det lilla huset så jag funderar på att ha en dusch-delen inuti bastu-delen. Det blir tre väggar typ 2 meter höga och ett duschdraperi.

Bastun blir kanske typ 3x3 meter och duschen i ett hörn borta från aggregatet.

En baktanke är att vi kommer använda sjövatten med begränsad uppvärmning så det kan vara skönt att ha varmt i rummet om man duschar/bastar på hösten.

Jag har aldrig sett nån bastu som har dusch inuti bastun vilken för tankarna till att det är en dålig idé...

Är det nån som har erfarenhet om ovan?
vi gör detta varje vecka, du använder en av dessa.
https://www.bauhaus.se/vattenvarmar...MI8_j2taLI6wIVC6WyCh3Q0AavEAQYAiABEgISFfD_BwE
samt kran med Kalltsjövatten, blandar varmt och kallt till önskad temp i ett lite större kärl. Kör sedan batteridriven dusch som du hänger upp i taket.

tycker att 3*3m är för stor bastu. Det ska kännas när man öser vatten. Aggregatet behöver vara riktigt stort för 3*3m. 3*2 inne räcker mer än väl till 5-6 fullvuxna män.
 
M Move105 skrev:
tycker att 3*3m är för stor bastu. Det ska kännas när man öser vatten. Aggregatet behöver vara riktigt stort för 3*3m. 3*2 inne räcker mer än väl till 5-6 fullvuxna män.
Kollade några bastuaggregat och missade att de sade lämplig för 10-20 m3 och inte m2 :)
 
M Move105 skrev:
[länk]
Enligt många sådana lösningar får man inte köra dom tomma/torra. Är ni noggranna att alltid fylla den med lite vatten?
 
  • Gilla
Larjac och 1 till
  • Laddar…
M Mattsan33 skrev:
Enligt många sådana lösningar får man inte köra dom tomma/torra. Är ni noggranna att alltid fylla den med lite vatten?
Att köra dem torra, gör ju bara att man riskerar att värmaren eller skorstenen tar skada och det genererar ju förvisso en del utgifter, men det riktigt allvarliga är att de måste passas hela tiden för att inte få skållhett eller t.o.m. kokande vatten att handskas med, som då kan ge obotliga skador på kroppen eller ögonen. Jag har varit med om en kokning i en motsvarande apparat och det har givit mig förvissningen om att dessa värmare bör man undvika om det går.
 
M Mattsan33 skrev:
Enligt många sådana lösningar får man inte köra dom tomma/torra. Är ni noggranna att alltid fylla den med lite vatten?
varför skulle vi köra den torr? Vatten i anslutning till att man tänder kaminen. Sedan är det alltid vatten kvar efter dusch. Möjligen våra fruar 3st har lyckats tömma den. Men den räcker bra när vattnet är nära 100C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.