Min kära mor valde att renovera om köket och tog in en välrenommerad firma för att utföra hela entreprenaden. Det var i princip alla vitvaror som byttes, alla skåp, golv och lite omstrukturering så att både rörmokare, elektriker och snickare var inblandade, alla under huvudfirmans ansvar då.

Det var inget enormt jobb men valde ändå att leja bort allting för att slippa bekymra sig..

Det har blivit fel med det mesta, fel fläkt sattes in, blandaren var ej tät mot bänkskiva, elkoppling låg på golvet under diskmaskin, saknas små täcksidor, överfakturerad på elmaterial, felaktigt räknat på golvpris, felaktigt ROT-AVDRAG, fräscha lister revs ut och fakturerades nya. Även skador på nymålade väggar och tak orsakades (plus en omänsklig mängd silikon/latex på samtliga golvlister).

Nu till problemet, jag har själv "inspekterat" arbetet och påtalat brister. Elen och blandaren blev åtgärdat ganska direkt men alla "småsaker" och fakturafel blir aldrig korrigerade. Firman lovat om vartannat att "jag ringer på måndag", "mina barn är sjuka men vi tar det nästa vecka" etc etc.

Vi håller just nu inne med sista betalningen men den är på knappt 25000, och att åtgärda felen skulle kosta mer. Har heller inte fått någon slutbesiktning eller kvitto på arbetet.

Hur går man till väga när motparten alltid svarar, säger att det ska fixa sig, bokar möten men det händer ändå aldrig någonting?!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Åsa Lund
Besiktningsman måste du själv anlita, inget som ingår i en entreprenad. Det skulle kanske kunna vara ett sätt, att det kommer ett papper på alla fel. Tyvärr inte gratis. Slutbesiktning betalas av dig. Efterbesiktning bekostas av Entreprenören.

Den du pratar med, har han nån chef du skulle kunna blanda in?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Besiktningsman måste du själv anlita, inget som ingår i en entreprenad. Det skulle kanske kunna vara ett sätt, att det kommer ett papper på alla fel. Tyvärr inte gratis. Slutbesiktning betalas av dig. Efterbesiktning bekostas av Entreprenören.

Den du pratar med, har han nån chef du skulle kunna blanda in?
Absolut är det så, det är nog efterbesinktning jag menar. Anledningen till att vi inte tagit in någon extern än är för att det inte bara varit byggfel, och företaget till en början var tillmötesgående.

Tyvärr är det ägaren/VDn som är kontaktperson. Han har dock ingenting med bygget att göra, han bara anlitar underentreprenörer.
 
Åsa Lund
Nej

Efter utfört arbete ska/brukar Beställaren anlita besiktningsman för att bedöma om det som gjorts är korrekt utfört. Slutbesiktning kallas den besiktningen, bekostas av Beställaren.
Fel konstaterade vid slutbesiktning ska åtgärdas av Entreprenören utan kostnad för Beställaren. När Entreprenören anmäler till beställaren att felen åtgärdats kan detta kontrolleras vid en efterbesiktning. Om felen kvarstår vid efterbesiktning får Entreprenören åtgärda en gång till och ytterligare en efterbesiktning kan behövas. Efterbesiktning bekostas av Entreprenören.
 
Hemmakatten
För en så pass liten summa att tvista om, så hade jag nog bara vägrat/låtit bli att betala fakturan.

Företaget har inte åtgärdat alla (mindre) fel och verkar inte vilja göra något framöver heller.

Skriv ett brev eller mejl, meddela att fakturan inte betalas pga fel (du behöver inte närmare, i detta läge, specificera), men betala förstås den del du anser företaget utfört och låt resten vara.

Om företaget vill ha betalt måste de inleda en civilprocess hos tingsrätten, vilket lär kosta både energi och pengar. I slutänden kommer företaget lägga ned ärendet.

Folk i gemen är lite för rädda att dra ett småmål ( 1/2 basbelopp) inför tingsrätten. Vardera parten bekostar sina egna eventuella juristkostnader. (Tanken med småmål är att alla ska kunna få sin sak prövad utan att riskera 10tusentals kostnader i juristarvode.)
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För en så pass liten summa att tvista om, så hade jag nog bara vägrat/låtit bli att betala fakturan.

Företaget har inte åtgärdat alla (mindre) fel och verkar inte vilja göra något framöver heller.

Skriv ett brev eller mejl, meddela att fakturan inte betalas pga fel (du behöver inte närmare, i detta läge, specificera), men betala förstås den del du anser företaget utfört och låt resten vara.

Om företaget vill ha betalt måste de inleda en civilprocess hos tingsrätten, vilket lär kosta både energi och pengar. I slutänden kommer företaget lägga ned ärendet.

Folk i gemen är lite för rädda att dra ett småmål ( 1/2 basbelopp) inför tingsrätten. Vardera parten bekostar sina egna eventuella juristkostnader. (Tanken med småmål är att alla ska kunna få sin sak prövad utan att riskera 10tusentals kostnader i juristarvode.)
Ja det är ungefär där vi är nu men vill ju ha det åtgärdat och helst nån form av kompensation.

Om inte annat får man väl hänga ut företaget i sociala medier och hoppa dom tappar intäkter istället ‍♂️

Jättetack för input i alla fall. Känns skönt att få lite stöd!
 
Liten update: Vi tog in en besiktningsman som har besiktat arbetet och företaget som utfört arbetet har slutat svara i telefon, på mail eller på sms. När vi provade ringa från hemligt nummer svarade dom direkt men det "bröts" så fort dom förstod att det var vi.

Vi besökte deras adress för att ställa dom mot väggen med besiktningsprotokollet i handen, han sa att "ja den snickaren använder vi ju inte längre, klart vi ska fixa till det, men ni får inte glömma att ni är skyldiga oss pengar också".

Varpå jag sa att han får ringa tillbaka på måndag med en konkret plan, OM allting blir åtgärdat så ska slutsumman regleras.

Det jag kommit fram till hittills är:

Felräknat knappt 5000kr i materialkostnader (ska dras av tveklöst)
Dom har dragit ca 10.000:- för mycket rotavdrag. Kan vi bli återbetalningsskyldiga skatteverket eller ligger det på företaget?
Vad kan man anse en rimlig summa för sveda och värk/försening när det skulle tagit 2-3 veckor men vi är nu uppe i över ett år?
Vad kan man begära som ersättning/lösning för en bänkskiva där blandaren satt felmonterad under flera veckor och det läckte in vatten innan det åtgärdades?

Slutfakturan är på knappt 25.000:- så det kommer inte räcka med att "hålla inne" dom pengarna för att åtgärda felen tyvärr. Annars hade vi släppt detta och gått vidare för länge sen.
 
Sveda och värk... Vad har du inskrivet i avtalet? Annars tror jag att den är allt för svår. Just nu har ni fullt upp med att få de att avsluta renoveringen. Att då börja prata om sveda och värk. Är inte taktikst. Det kan ni ta när och OM de blir klara.
Du är ansvarig för ditt rotavdrag. Så om de tar för mycket så är det du som förlorar på det. Risken verkar stor att de inte kommer att få några pengar.
Men om du informerar hantverkaren nu så är det kört. Det viktiga är de tror att ska få all pengarna.
 
Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Sveda och värk... Vad har du inskrivet i avtalet? Annars tror jag att den är allt för svår. Just nu har ni fullt upp med att få de att avsluta renoveringen. Att då börja prata om sveda och värk. Är inte taktikst. Det kan ni ta när och OM de blir klara.
Du är ansvarig för ditt rotavdrag. Så om de tar för mycket så är det du som förlorar på det. Risken verkar stor att de inte kommer att få några pengar.
Men om du informerar hantverkaren nu så är det kört. Det viktiga är de tror att ska få all pengarna.
Ja givetvis säger vi ingenting nu, det ska bli klart i första läget och sen diskuterar vi resten precis som du säger. Men kan vara skönt att planera lite :)

Ang ROT så blir det ju lurigt då när företaget hållt i allting, vi upptäckte det, dom lovade att fixa och ingenting har hänt.. Vill ju inte få en egen skattesmäll pga att DOM gjort fel ‍♂️
 
Det här får bli lite av en dagbok känner jag.

Entreprenör har nu meddelat "Det här fixar vi" och ska komma på besök med en ny snickare som ska kika på allting.

Enligt besiktningsprotokollet saknades det (utöver alla nedslag) "Egenkontroll Bygg och Säker vatten". <-- Hur ställer man sig till det? Det går ju inte att fixa till i efterhand tänker jag?

Likaså repa i bänkskiva, den kommer ju inte bli utbytt utan kompenserad, hur bedömer man en sån sak? Opartisk tredjepart?
 
Åsa Lund
Vad gäller ersättning för bänkskiva så fråga Entreprenören vad han tycker det är värt att slippa byta skivan och sedan dubblar du det beloppet. Du kommer ju garanterat få ett skambud
 
Nu har det gått ett halvår till och tro det eller ej, det mesta är tillfixat.

Det kvarstår lite småfix som ej kommer att fixas, små märken, repa i bänkskivan, ett skåp som tar i lite grann osv.

Utöver detta så har dom ännu ej korrigerat ROT-avdraget, dom har inga intyg på Säker Vatten (och Säker El eller motsvarande?), dom vägrar ta ut en besiktningsman för efterbesiktning. Dom har inte presenterat några kvitton eller garantier på något och dom har ytterligare felräkningar på materialkostnader.

I det här läget har vi väl känt att det får vara. Vi håller inne våra 25.000:- och dom slipper åtgärda resten, vi orkar inte mer och har ändå fått ett OK kök för ett OK pris, även fast det tog 1,5 år.

Men då dimper det ner ett SMS om önskad inbetalning på deras konto på 15.000:-, vilket känns minst sagt oseriöst och jag bemötte det med ett mail, som dom inte svarat på ännu.

Kan dom skicka oss till Kronofogden på dessa grunder? Kan vi göra någonting mer att trycka på, förutom att bekosta saker själv och försöka kräva ersättning i efterhand?
 
Systray Systray skrev:
.

Kan dom skicka oss till Kronofogden på dessa grunder? Kan vi göra någonting mer att trycka på, förutom att bekosta saker själv och försöka kräva ersättning i efterhand?
Kortfattat: de kan vända sig till kronofogden, men så länge ni bestrider deras krav kommer kronofogden inte att göra någonting åt saken. Vill de då komma åt dessa 15000 kr måste de gå till tingsrätten. Skulle så bli fallet får ni kanske ta ställning till hur ni vill hantera situationen då. Jag kommer inte ihåg hela historien just för tillfället, men håll inne med en skälig summa pengar är mitt bästa tips. Den som sitter på pengarna har trumf på hand.
 
  • Gilla
Systray
  • Laddar…
Så länge beloppet som tvisten gäller ligger under ett halvt prisbasbelopp (vilket 15 kkr gör) räknas det som ett
förenklat tvistemål, vilket gör att rättegångskostnaderna blir väldigt begränsade om ni nu skulle förlora.

Ni behöver därför inte frukta en tingsrättsprocess alltför mycket.
 
  • Gilla
Systray och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.