Hej

Vi har köpt ett radhus med inredd källare. Vid korttidsmätningen uppgick radonhalten till 250 bq/m3 i förrådet i källaren. I gillestugan och i övriga huset var värdet lägre.

Vi vill/måste göra ett tillfälligt sovrum i källaren pga många barn i familjen, iaf under en 2-3 årsperiod. Sovrummet är tänkt till oss vuxna! Sovrummet lämpar sig bäst i förrådet, iaf när det gäller källarens planlösning. Där var värdet som sagt 250 bq/m3, vilket gör att jag funderar på olika lösningar, t. ex. ökad ventilation och bättre luftgenomströmning (hur isf?), radonsug eller övriga större ingrepp (vad isf?). Andra tänkbara lösningar?
Jag är medveten om att en korttidsmätning inte är fullt tillförlitligt så vi kommer att göra en långtidsmätning i höst/vinter.

Mycket tacksam för goda idéer och seriösa svar. Tack :-D
 
surris
Inte ide att vänta till långtidsmätningen innan ni drar igång massa åtgärder? är det markradon eller i konstruktionen?
 
Det är så pass lågt över så det behövs inte göra nått enligt mig.
Men om ni ska sova där så kolla ventilationen. Det är viktigt med bra luft i sovrummet.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Ja, kolla tillluft och flöden. Du vill gärna ha ett luftflöde som rör sig någorlunda igenom hela rummet.
 
surris surris skrev:
Inte ide att vänta till långtidsmätningen innan ni drar igång massa åtgärder? är det markradon eller i konstruktionen?
Markradon
Jo vi vill dra igång långtidsmätningen så snart det går, men det är ju någon månad dit.
 
Som sagt, det är inga extrema värden, och radons hälsoeffekter är långsiktiga, så om ni inte har stor-rökande barn så har ni tid att avvakta långtidsmätningen. (Och har ni det är radon inte ert största problem. :D )

(Det är ju ett värde som tidigare räknades som godkänt)

Det är nog bättre att ni gör en ordentlig utredning och eventuellt investerar i rätt långsiktiga lösning, om det är en radonsug eller något annat.
 
surris
Jag hade absolut inte dragit igång någon åtgärd innan ett resultat från en långtidsmätning, 250 bq är ju ingen katastrof som många nämner innan.

Och finns väl lite olika teorier och åsikter om detta. Men vad jag fått lära mig så är risken för lungcancer pga av radon väldigt liten om man inte utsätts för radon i kombination av kolmonoxid, tex om man röker, bor med rökare eller nära en väg där det är mycket avgaser.
 
Med rejäl tilluft i sovrummet så att du absolut inte får undertryck där och ökad ventilation med fläkt på annan plats i källare kan du antagligen få ner värdena en bit till.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Med rejäl tilluft i sovrummet så att du absolut inte får undertryck där och ökad ventilation med fläkt på annan plats i källare kan du antagligen få ner värdena en bit till.
Det skulle jag skarpt avråda från i det här läget.
Dels är det väldigt långt från elementärt att ventilera bort radon utan oväntade bieffekter.
Dessutom kommer en sådan åtgärd ge totalt felaktiga mätvärden från långtidsmätningen, vilket mycket väl kan innebära problem med att få bidrag för en permanent korrekt åtgärd.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det skulle jag skarpt avråda från i det här läget.
Dels är det väldigt långt från elementärt att ventilera bort radon utan oväntade bieffekter.
Dessutom kommer en sådan åtgärd ge totalt felaktiga mätvärden från långtidsmätningen, vilket mycket väl kan innebära problem med att få bidrag för en permanent korrekt åtgärd.
Öhh...ja alla åtgärder som görs kommer förhoppningsvis påverka både lång och korttidsmätningar. Det är så att säga poängen.

Jag har provat lite olika varianter i ett tre olika hus och att bara ventilera mer verkar fungera oväntat bra, så som temporär lösning finns det ingen anledning att inte prova det.
 
Om det nu är markradon kan ändrad ventilation mycket väl resultera i ökade radonvärden här och där.
Och som sagt, om man lyckas få ner radonvärdet i så finns det stor sannolikhet att man inte får mätvärden som matchar verkligheten och därmed går miste om bidrag för åtgärden.
För att få bidrag behöver du få korrekta mätvärden, men visst, man kan sätta en fläkt, få dyrare uppvärmningskostnader och bara köra på.
Men, det skulle jag som sagt skarpt avråda från.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det nu är markradon kan ändrad ventilation mycket väl resultera i ökade radonvärden här och där.
Och som sagt, om man lyckas få ner radonvärdet i så finns det stor sannolikhet att man inte får mätvärden som matchar verkligheten och därmed går miste om bidrag för åtgärden.
För att få bidrag behöver du få korrekta mätvärden, men visst, man kan sätta en fläkt, få dyrare uppvärmningskostnader och bara köra på.
Men, det skulle jag som sagt skarpt avråda från.
Men för att få bidraget så måste det finnas någonting att göra. Idag är siffran så lite över att det känns som en större åtgärd är onödig. Sen om radonvärdet sjunker av så enkla åtgärder är det perfekt. Man kan inte maskera Radonet. Det är en gas. Den späs ut. Och det finns inget självändamål att få radon bidraget. Om man ökar ventilationen i sovrummet så trycks inte radonet vidare det späs ut.
Om man kan utföra åtgärder själv så är det billigast. Nä mitt tips till ts är enkelt. Eftersom det ska bli sovrum så är ventilationen viktig. Som plus så blir du av med Radonet i sovrummet. Du bör ha frånluft någonstans. Annars så blir det ingen större effekt.
Sen är Radonets hälso risker väldigt överdrivna. 250bq är precis över godkänt värde vilket enligt min åsikt ingenting att Oroa sig för. Eller göra någonting. Bra luft i sovrummet är väldigt viktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Jag håller helt med om att det inte är något att oroa sig över, har själv något högre värden hemma.
Och som sagt, i och med att faran är minimal finns det ingen orsak att göra något omedelbart.
Först och främst bör TS få en ordentlig långtidsmätning så att de vet vad det riktiga värdet är.
Det är fullt möjligt att det är betydligt bättre eller sämre värden.
Därefter kan TS själv avgöra om de vill göra någon åtgärd eller ej, baserat på fakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.