Kapar tråden lite.

jag har nyligen installerat en 430x. Mattan är nysådd men pga vi har sorkar på väg in så har jag valt att låta klipparen gå trots att det inte finns något att klippa, läste att klipparen tenderar att skrämma bort sork.

jag har valt att vädertimern ska vara på och sedan programmerat schema enl storleken på min tomt.

Jag har snart kört med klipparen en vecka och den klipper av något enstaka strå här och där men i övrigt inget. Varför stoppar inte vädertimern maskinen?
 
K kjork skrev:
Kapar tråden lite.

jag har nyligen installerat en 430x. Mattan är nysådd men pga vi har sorkar på väg in så har jag valt att låta klipparen gå trots att det inte finns något att klippa, läste att klipparen tenderar att skrämma bort sork.

jag har valt att vädertimern ska vara på och sedan programmerat schema enl storleken på min tomt.

Jag har snart kört med klipparen en vecka och den klipper av något enstaka strå här och där men i övrigt inget. Varför stoppar inte vädertimern maskinen?
Det går att justera känsligheten för vädertimern. Kanske idé att kolla det.
 
E etompau skrev:
Det går att justera känsligheten för vädertimern. Kanske idé att kolla det.
det finns ju låg medel eller hög.

låg = klipper mindre
Hög = klipper mer.

men oavsett inställning så borde den ju återgå till laddaren om det inte finns något att klippa.
 
C
K kjork skrev:
men oavsett inställning så borde den ju återgå till laddaren om det inte finns något att klippa.
Tror den kör minst ett pass om dagen. Hur många timmar är den ute per dag nu?
 
C cpalm skrev:
Tror den kör minst ett pass om dagen. Hur många timmar är den ute per dag nu?
den är programmerad att gå 15timmar
 
Kanske har att göra med att den är nyinstallerad
 
C
K kjork skrev:
den är programmerad att gå 15timmar
Och den kör alla 15 timmarna varje dag alltså?
 
Som cplam säger, den kör minst ett klippass oavsett status på gräsmattan. Vädertimern bygger på att klipparen mäter motståndet mot klippdisken.

Textinlägg som förklarar hur en robotgräsklippares schemainställningar och väderfunktion bestämmer dess klipprutiner.
 
C cpalm skrev:
Och den kör alla 15 timmarna varje dag alltså?
ja hittills har den gjort det. Inte blivit stoppad av vädertimer en enda gång. Men den kanske inte blir det i början eftersom den ska lära sig trädgården.
 
E etompau skrev:
Som cplam säger, den kör minst ett klippass oavsett status på gräsmattan. Vädertimern bygger på att klipparen mäter motståndet mot klippdisken.

[bild]
den klipper alltså mellan 07-22 varje dag
 
E etompau skrev:
Som cplam säger, den kör minst ett klippass oavsett status på gräsmattan. Vädertimern bygger på att klipparen mäter motståndet mot klippdisken.

[bild]
Exakt vad är en "klippcykel"? (Se bild i etompau-inlägget ovan)
Inte är det tänkt att den skall köra 15timmar varje dag när det inte finns något att klippa...
 
Igår parkerade min klippare pga vädertimer men idag har den klippt från 07 och klipper fortfarande. Trots inget gräs. Men den kanske lär sig mer och mer ju längre den får gå.
 
Vädertimern kanske fungerar så att under tiden den klipper gräs, memorerar belastningen av klippmotorn, och när motståndet minskar så aktiveras timern.
I ditt fall blir det ingen skillnad i belastning eftersom det inte har funnits något gräs som referens till motorbelastningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.