Hade tänkt mig den här konstruktionen på min yttervägg

Sektion av ytterväggskonstruktion med lockpanel, bottenbräda, spikläkt och vindduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utifrån och in 95mm lockpanel, 145mm bottenbräda, spikläkt, vindduk

Då blir det luftning mha 145mm bräderna eftersom de kommer sitta med ~5cm mellanrum som täcks av lockbrädan. Musband i underkant för att täcka de hålen som uppstår.

Dock så ser jag nu att vissa konstruktioner har ytterligare en vertikal luftningsläkt bakom spikläkten så som syns på denna bild.

Illustration av väggkonstruktion med lockpanel, vindskydd, luftningsläkt, och droppbleck i sektionsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker den luftning som jag tänkt eller borde man ha ytterligare en läkt som syns i bild nummer två?
 
  • Sektionsritning av en ytterväggskonstruktion med lockpanel, bottenbräda och vindduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen källa, men anser att din tänkta luftning räcker (för så har jag byggt).;)

Observera för övrigt att spikläkten är fasad i ovankant så att eventuell fukt leds UT mot panelen och inte in mot väggen.
 
B b8q skrev:
Jag har ingen källa, men anser att din tänkta luftning räcker (för så har jag byggt).;)

Observera för övrigt att spikläkten är fasad i ovankant så att eventuell fukt leds UT mot panelen och inte in mot väggen.
Finns det någon läkt som är fasad ifrån handeln eller sågar man det själv?
 
M Martin Lj skrev:
Finns det någon läkt som är fasad ifrån handeln eller sågar man det själv?
Såga eller hyvla själv, om du inte köper från en såg som kan göra det åt dig. På byggvaruhus har jag aldrig sett det.
 
Bygg med riktig luftning! Har du tänkt att måla med slamfärg så kan det funka utan luftning men jag hade inte gjort det då heller.
Fasade spikläkt är överkurs o helt onödigt.
 
V verktygsgurun skrev:
Bygg med riktig luftning! Har du tänkt att måla med slamfärg så kan det funka utan luftning men jag hade inte gjort det då heller.
Fasade spikläkt är överkurs o helt onödigt.
Vilken dimension rekommenderar du på luftningsläkten i så fall?
 
Räcker med den horisontella spikläkten skulle jag säga. Ibland har jag sett att man lägger en tunn masonitremsa mellan spikläkt och gips/fasadskiva så man får en liten luftning även där, det är nog bra men lite överkurs.
 
M Martin Lj skrev:
Vilken dimension rekommenderar du på luftningsläkten i så fall?
28x70mm duger enligt mig och det har man använt i många år.
Nya direktiv säger dock 34x70 om jag inte har fel.
 
Vid lockpanel funkar d fint så.
Vid lockläkt är rekommendationen från Svenskt Trä en luftspalt å 34x70 som spikläkt. Undrar just varför d är olika där... å andra sidan.. blir ju bättre med luftning så varför inte om d inte ställer till det estetiskt med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.