T
Hej!

Jag är i stånd att köpa min första cirkelsåg och försöker läsa in mig på det som redan är skrivet på forumet men har några frågor, om någon har tid och lust. All input uppskattas!

Behov:
Jag är glad amatör/husägare och har hittills klarat mig med fogsvans och japansåg för hemmaprojekten men har nu till slut blivit sugen på en elsåg för att göra det lite roligare att snickra och att kunna göra falsningar, spår och annat. Tittar man på Youtube så verkar varenda kotte (särskilt västerut) ha både, kap/ger, bordssåg och cirkelsåg men jag skulle gärna klara mig med en cirkelsåg i början om det går.

Tanken är alltså att detta ska vara min allt-i-allo för att snickra smått och lite större runt huset, några odlingslådor till att börja med och kanske lägga lite trall så småningom. Snickra lådor och lära mig olika fogar som bladning och annat. Jag snickrar än så länge uteslutande i furu (impregnerad och obehandlad), nån gång i gran och skivmaterial från typ Bauhaus. Eftersom jag är rätt grön inom snickeri och inte har mycket till fingertoppskänsla vill jag ha en såg med tydlig inställning av sågdjup, gärna tydliga stopp på vinklingen av bladet och snabbstopp av klingan känns ju bra?

I valet mellan sänksåg och cirkelsåg förstår jag det som att en cirkelsåg är mer mångsidig och kan i stort klara de behov som en sänksåg uppfyller, särskilt om den kan gå på skena.

Vad gäller cirkelsåg försöker jag därför läsa in mig på olika modeller. Som jag förstår är Hikoki C6BU2/3 väldigt populära på forumet och därför lutar jag mot en sådan. Metabo KS55 FS verkar annars bra eftersom den passar med många styrskenor, men vad jag kan se saknar den klyvkniv.

Budget:

Under 2 000 kr hade ju varit fint men jag köper hellre något dyrare som funkar bättre och håller under lång tid.

Frågor:
  1. Låter mina tankegångar ovan rimliga eller är jag ute och cyklar? Är det t ex bättre att skaffa en bordssåg direkt? Borde jag tänka på någon annan aspekt?
  2. Är det en C6BU2/3 jag borde köpa eller någon helt annan? Eftersom jag gärna vill kunna använda skena är jag också intresserad av CBUM som verkar kunna gå på skena, men är den för otymplig för att köra utan skena? T ex för att kapa reglar etc. Är det smartare att köpa en C6BU2/3 (eller annan modell?) och göra en egen jigg att ha som skena? Jag kommer ju rimligen att kapa oftare än jag klyver?
  3. Nätanslutning eller inte? Jag har förstått att man ändå vill ansluta dammsugare och då kan jag ju lika gärna ha en nätansluten såg, även om en batteridriven skulle vara smidigare. Men de verkar dyrare och väger mer, så nätansluten är väl det rimligaste valet?
  4. Jag har förstått att klyvkniv är en underskattad säkerhet så en sådan vill jag ju ha, men undrar om djupet på en sådan gör att man inte kan såga spår/falsa? Eller är klyvkniven fjädrande? Monterar man av den om man ska såga grunt?
 
Redigerat:
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Skulle personligen börja med en kap och gersåg, resultatet blir i regel alltid bättre. Cirkelsågen använder jag bara när kapen inte är tillämpbar
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Håller helt med dd88. Haft hus nu i många år och kap- o gersågen är det som använts i 99% av fallen när det gäller sågning. Cirkelsågen tas bara fram i undantagsfall, t ex kapning utmed längden. För raka snitt skulle jag inte vilja använda cirkelsågen pga avsevärt sämre precision.

Jag köpte mig en Metabo KGS 216M såg med tillhörande sågbord Metabo KSU 251 för 2 500kr, håller du utkik under t ex Black Friday kan du säkert också hitta till det priset. Ska du köpa sågbord så köp ett men hjul och förlängningsbara stöd, det är guld värt.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Om jag bara fick välja en enda såg hade det blivit cirkelsåg/sänksåg. Det beror givetvis lite på användarscenariot men en kap och gersåg är ju just bara en kapsåg. Inte mkt värt om du jobbar med skivmaterial eller behöver klyva något. En bordssåg är jättebra när man behöver klyva och visst "småpill", men det är ju inget vidare alternativ för att kapa långa brädor eller hantera stora skivor. Handcirkeln är inte nödvändigtvis bäst på något, men den är mest allround. Och precision är inte heller något problem med lite handhavande, kapjiggar, skenor (färdiga eller hempulade fungerar också bra). Av den anledningen tycker jag det är lämpligast att börja med cirkelsåg/sänksåg.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Håller med de andra. Köp en gap/gersåg av bättre kvalitet. Metabon är inte alls dum.

När det gäller cirkelsåg så kan man nästan klara sig med vad som helst. Kanske inte billigaste skiten, men skall man bara grovsåga så funkar det mesta. Gersågen är det man skall lägga lite mer pengar på. Gärna olika klingor med. 24T för grova snitt i reglar, 40-45T som allroundklinga och 60T för lister mm.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Förvisso använder jag också kapsågen oftast.

Men, som första såg hade det ändå blivit en bra cirkelsåg tex. Hikoki. Med kapmojäng och hemmagjord masonitskena blir det fina snitt på både reglar och skivor. Dvs för ca 1500 har man det som behövs för alla jobb.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Håller helt med dd88. Haft hus nu i många år och kap- o gersågen är det som använts i 99% av fallen när det gäller sågning. Cirkelsågen tas bara fram i undantagsfall, t ex kapning utmed längden. För raka snitt skulle jag inte vilja använda cirkelsågen pga avsevärt sämre precision.

Jag köpte mig en Metabo KGS 216M såg med tillhörande sågbord Metabo KSU 251 för 2 500kr, håller du utkik under t ex Black Friday kan du säkert också hitta till det priset. Ska du köpa sågbord så köp ett men hjul och förlängningsbara stöd, det är guld värt.
Viktigt att poängtera att det är KGS 216 M han ska ha och inte KS 216 M, som är en budgetvariant som inte går att använda ;-)
 
  • Gilla
Optimerman och 1 till
  • Laddar…
Jag säger dock sänksåg. För mig så kan sänksågen mer än cirkelsågen och ska således köpas.

En kollega körde scheppach och var nöjd med det.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
cirkel/sänksåg med skena klarar av att göra allt som en kap-ger och bordsåg. Ska du bara ha en såg så är min röst på en sänksåg med skena. Bosch blå eller en festool är populära. buy once cry once!
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med flera av skribenterna ovan, kap-/ger-såg och sänksåg är de två sågarna du behöver till att börja med. Många börjar med en vanlig cirkelsåg, men snart vill man ha en sänksåg också och förbannar sig själv att man inte började med den. Men innan dess har man troligen redan köpt en kap-/gersåg...

Så vilken skall du köpa först? Den du behöver först...
...vilket troligen är kap-/gersågen om du skall göra något större projekt som en altan och sänksågen om det är inomhussnickerier med skivor. Vill du ha en så röstar jag för sänksågen.

Skall du köpa billigt eller dyrt? Jag köper alltid billigt först och när jag vet vad jag behöver så köper jag den dyra som uppfyller mina önskemål. Ibland köper jag inte en dyr. Exempelvis när det gäller sänksågen så duger Scheppach gott för mina behov som hemmapulare. Men det är klart, jag har ju kap-gersåg (nummer två där), sticksåg, motorsåg, tigersåg och en bordssåg också vilket gör att jag inte har så stort behov av att ha en bra sänksåg. Cirkelsåg saknar jag numera då den gick till de sälla jaktmarkerna och jag är inte särskilt ledsen för det heller.

Om du skall riva något i framtiden så är tigersågen din bästa vän, för ett enkelt rivningsprojekt kan du köpa en för 199kr, men om du skall riva mycket så finns det bättre saker. Tigersågen är också fantastisk när du måste såga där ingen annan motordriven såg når. Det var faktiskt för detta ändamål jag köpte min, jag behövde kapa några altanbrädor invid ett staket.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag ser ut att gå mot strömmen nu, med en reservation mot vad man skall göra.
Med en bra batteridriven cirkelsåg kan man göra väldigt mycket (inte optimalt vid finjobb dock, och kanske går över budget om man inte köper begagnat)
Jag klarade mig bra med en rätskiva och 2 tvingar innan jag köpte sänksåg, men sen jag köpte sänksåg har jag aldrig kapat en skiva med hjälp av rätskiva.
Kapa skivor går också lätt utan sänksåg så länge det inte ska vara synliga skarver, med en snörslå och lite försiktighet blir snitten nära nog spikraka, iaf om man ska sätt skivor bakom gips.

Ska jag regla plockar jag fram min cirkelsåg och en speed square, då får jag spikrak snitt och slipper kånka fram kap och ger. Kan kapa alla reglar var jag vill.

När jag la kilformat köksgolv i förra huset kapade jag allt med cirkelsåg (C6BU2), jäkligt bängligt att få upp en 5 meter lång 40cm bred planka i en gersåg, speciellt när snitten aldrig är 90 grader mot nån sida.

Jag lånar ytterst sällan brorsans bordsåg, trots att den står 30m bort, bara om jag ska klyva mer än 3-4 saker samtidigt.

En klyvkniv är ingen garanti för att sågen inte kastar, bättre att ha för vana att hålla sågen så den inte träffar dig vid ett ev kast. Men det skadar ju inte att ha.
Så för att summera, cirkelsåg + speed square + snörslå + rätskiva= inte perfekt, men tillräckligt för det mesta.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
En sak till också:
En sänksåg kan såga mycket närmare mot en vägg än vad cirkelsågar brukar klara av. Inte en universal sanning, men det är en aspekt att tänka på i alla fall.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag säger batterisåg. Har själv en 18v Makita och jag tycker den är suverän. Den känns liksom som en förlängning av armen och betydligt enklare att hantera än mina sladdsågar. Med en "kapa rakt" så struntar jag ofta i att ta fram kapogeren (även om den är suverän och absolut borde finnas i alla husägares bodar).

#battericirkel
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
T
Tusen, tusen tack för att ni alla har tagit er tid att lämna värdefull input på mina röriga frågor. Jag behöver helt klart titta mer på kap/gersågar (Metabo KGS 216 ser väldigt intressant ut, särskilt som den har laser) och framförallt sänksågar, som jag måste erkänna att jag på ett tidigt stadium avfärdade som en såg uteslutande användbar för klyvning. Jag förstår nu att sänksågen med rätt jiggar och tillbehör också kan användas för kapning/gerning eftersom det i princip är en utvecklad cirkelsåg. Jag är dock lite tveksam till det större sågbordet och huruvida jag skulle kunna hantera den på ett säkert sätt över smalare brädor eller reglar även med användande av jiggar.

En av flera funktioner som jag hade missat med sänksågen är att den verkar ha en mer precis inställning av sågdjupet än den typiska cirkelsågen vilket skulle tjäna mig väl om jag ska göra falsar eller spår. Jag såg nog framför mig att ställbart spårdjup skulle vara en självklar funktion hos cirkelsågen men förstår nu det skiljer sig åt mellan olika produkter och att fjädrande klyvkniv bara är en funktion som vissa (t ex Festool?) har, och därmed blir det ju svårt att ta mig an alla former av spår med en klyvkniv i vägen.

Jag tror slutligen att jag (som vanligt) måste ha en tydligare bild av vad jag ser framför mig att jag ska snickra? Utan det är det kanske svårt att hitta en allt-i-allo, om det ens går. Den bästa kompromissen känns just nu som att först skaffa en kap/gersåg för kapning/gerning/urtag och därefter en sänksåg för klyvning och falsning/spår, även om jag ännu inte gett upp hoppet helt för cirkelsågens förenande kraft :geek:

Återigen stort tack till er alla!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Tusen, tusen tack för att ni alla har tagit er tid att lämna värdefull input på mina röriga frågor. Jag behöver helt klart titta mer på kap/gersågar (Metabo KGS 216 ser väldigt intressant ut, särskilt som den har laser) och framförallt sänksågar, som jag måste erkänna att jag på ett tidigt stadium avfärdade som en såg uteslutande användbar för klyvning. Jag förstår nu att sänksågen med rätt jiggar och tillbehör också kan användas för kapning/gerning eftersom det i princip är en utvecklad cirkelsåg. Jag är dock lite tveksam till det större sågbordet och huruvida jag skulle kunna hantera den på ett säkert sätt över smalare brädor eller reglar även med användande av jiggar.

En av flera funktioner som jag hade missat med sänksågen är att den verkar ha en mer precis inställning av sågdjupet än den typiska cirkelsågen vilket skulle tjäna mig väl om jag ska göra falsar eller spår. Jag såg nog framför mig att ställbart spårdjup skulle vara en självklar funktion hos cirkelsågen men förstår nu det skiljer sig åt mellan olika produkter och att fjädrande klyvkniv bara är en funktion som vissa (t ex Festool?) har, och därmed blir det ju svårt att ta mig an alla former av spår med en klyvkniv i vägen.

Jag tror slutligen att jag (som vanligt) måste ha en tydligare bild av vad jag ser framför mig att jag ska snickra? Utan det är det kanske svårt att hitta en allt-i-allo, om det ens går. Den bästa kompromissen känns just nu som att först skaffa en kap/gersåg för kapning/gerning/urtag och därefter en sänksåg för klyvning och falsning/spår, även om jag ännu inte gett upp hoppet helt för cirkelsågens förenande kraft :geek:

Återigen stort tack till er alla!
Stirra dig inte blind på lasern ;)
Den är oexakt och sågdammar igen. (Men i lu är jag nöjd med min kgs)
 
  • Gilla
  • Haha
Cabaooman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.