K kindvall skrev:
Det tror jag du får fråga dem. Det låter ju som om ni är överens att det ska klyvas. Kan det vara så att de är oroliga att det efter klyvning ska kunna tolkas så att de inte kan sälja sina delar utan hembud från de andra två?
Om ni är överens om den delen kan ni ju lika gärna häva avtalet. Risken som finns är väl att ni inte lyckas komma överens om klyvningen och hamnar i en situation där tvångsförsäljning blir aktuell, och någon utomstående budar upp fastigheten.
Så det är kanske bäst att behålla avtalet, men klargöra vid klyvningen att det hävs så ingen kan komma i efterhand.
Saken är den att i dagsläget är detta avtal det enda som hindrar de andra från att helt köra över min mor.. och det faktum att avtalet per automatik hävs efter klyvning borde ju vara självklart för alla..

Ja man skulle kunna skriva ett nytt där man anger att tidigare avtal hävs efter klyvning har skett
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Morbroderns tarm längs TS gräns har jag svårt att förstå. Den borde ju rimligen tillhöra TS mors lott. Och får mostern för mycket bra mark går det förstås att kapa lite från den och flytta till de två vänstra fastigheterna. Ungefär enligt skissen nedan alltså, även om jag bara ritade in lite av det jag skrev.

Jag gissar dock att hur man än gör blir fastighet tre nedan störst och ett eller två minst. Jag tycker dock inte man ska hänga upp sig på det, utan försöka få till tre funktionella fastigheter och sen reglera det sista med pengar.

Förslaget att hänskjuta frågan till lantmätaren tycker jag är bra, men då kan man ju gott säga att man vill ha med vissa saker, som att alla får mark ner mot vattnet och att gränserna kommer så långt från husen som möjligt.

[bild]
Utan hänsyn till topografin så blir det ju väldigt stor skillnad i yta. Grovt uppmätt;
1= ca 3000 kvm
2= ca 2700 kvm
3= ca 5200 kvm alt. 4200 kvm om man räknar bort ringen

Finns det yta som även en utomstående kan tycka är oanvändbar kan ni alla få välja bort sådan mark så att ni gör likvärdiga tomter utifrån ett användarperspektiv. Är alla nöjda och överens då men gissar att #2 för minst tomt då.
Om det inringade området kan vara användbart så kan man ju göra en fjärde tomt som ni säljer och delar pengarna på eftersom den inte ska räknas med eller verkar vara intressant för #3 initialt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Hundra procent ja!

De har i princip spenderat ungefär liknande summor, fast på andra saker
Mja, du har ju redan nämnt hur de har pratat om att ert hus är värt mycket mer än deras timmringar som behöver underhåll. Det är ju i praktiken just för att ni har satsat tid och pengar på det huset. Om ni hade lagt ned lika lite energi på ert hus så hade de ju haft byggnader som varit i bättre skick än den ni har och motivationen till att få större tomt hade då till stor del fallit bort för dem...

Så jag skulle säga att det redan är med i värderings-spelet, även om det inte är helt uttalat.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ProfessorKalkyl ProfessorKalkyl skrev:
Utan hänsyn till topografin så blir det ju väldigt stor skillnad i yta. Grovt uppmätt;
1= ca 3000 kvm
2= ca 2700 kvm
3= ca 5200 kvm alt. 4200 kvm om man räknar bort ringen

Finns det yta som även en utomstående kan tycka är oanvändbar kan ni alla få välja bort sådan mark så att ni gör likvärdiga tomter utifrån ett användarperspektiv. Är alla nöjda och överens då men gissar att #2 för minst tomt då.
Om det inringade området kan vara användbart så kan man ju göra en fjärde tomt som ni säljer och delar pengarna på eftersom den inte ska räknas med eller verkar vara intressant för #3 initialt.
Det är endast mostern som anser att den inringade biten inte bör räknas, det är en otroligt fin utsikt därifrån!

Bifogar bild från ovansidan av inringad bit..

Utsikt från skogskanten över en vacker sjö med klippor, ett rött hus och båtar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Traktor och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, du har ju redan nämnt hur de har pratat om att ert hus är värt mycket mer än deras timmringar som behöver underhåll. Det är ju i praktiken just för att ni har satsat tid och pengar på det huset. Om ni hade lagt ned lika lite energi på ert hus så hade de ju haft byggnader som varit i bättre skick än den ni har och motivationen till att få större tomt hade då till stor del fallit bort för dem...

Så jag skulle säga att det redan är med i värderings-spelet, även om det inte är helt uttalat.
Nej, såhär är det..

Det har nyligen framkommit att de anser att deras hus inte var byggda så bra, och har krävt underhåll..

Detta har alltså kommit fram nu och det har inte knystats mycket om det under de senaste 35 åren.

Då frågar jag mig, är det inte så oavsett hus efter 35år? Vårt är ju också en timring (dock äldre)

Vi har gjort vansinnigt mycket på vårt, absolut! Dock var det även i sämst skick från scratch så att säga, de hade ju i praktiken hus som var 80år "nyare"
 
Nu har jag bara skummjat de senare sidorna i tråden.

Men i princip finns här 3 alternativ.

1. Låt allt vara som det är, ingen avstyckning inga försäljningar.
2. Kom överens om hur ni skall stycka till 3 separata fastigheter
3. Utlös "atombomben", en av begär att hela fastigheten skall säljas enl lagen om samägande.

Om nu någon av delägarna vill sälja sin andel, så är ju alternativ 1 inte rimligt. En andel i en samägd fastighet är värd mycket mindre än om den vore avstyckad.

Då återstår att förhandla om alternativ 2, med hotet att "atombomben" skall utlösas. Kommer ni inte överens så blir det alternativ 3. Det betyder i praktiken att vid en förhandling så får den som är minst intresserad av att utlösa bomben, den som får ge med sig mest.

Det finns inget rätt eller fel när man kommer fram till hur den skall styckas. Iofs. så har ju lantmäteriet sista ordet. Ni kan inte få fram en styckning som inte godkänns av myndigheten.

Man kan ju möjligen bestämma att en del av fastigheten skall vara en allmänning som ni har lika delar i (vet inte om en sådan också går under lagen om samägande?), om det ex. finns någon utsiktspunkt som alla vill ha.
 
Tror inte Lantmäteriet kommer godkänna varken ditt el din mosters förslag. Tomterna blir alldeles för oregelbundna,
Du har 2 prioriteringar.
1. Tomtgräns mot moster med så stort avstånd som möjligt till gräns
2 Jämnstora tomter.
Fundera på följande lösning inritad med gult. Borde gå att justera så tomterna blir lika stora och har då fördelen att du får gränsen Satellitbild av tomter med överlagrade gula och röda linjer som föreslår nya tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
närmare mosters hus
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror inte Lantmäteriet kommer godkänna varken ditt el din mosters förslag. Tomterna blir alldeles för oregelbundna,
Du har 2 prioriteringar.
1. Tomtgräns mot moster med så stort avstånd som möjligt till gräns
2 Jämnstora tomter.
Fundera på följande lösning inritad med gult. Borde gå att justera så tomterna blir lika stora och har då fördelen att du får gränsen[bild] närmare mosters hus
Visst men en del skulle ju säga att det är värt en del med strandtomt...

/ATW
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Den gula linjen går ju rakt igenom mosters hus, där siffran 917 är????

(Huset är alltså inte där hammaren är, den symboliserar bara att någon sökt bygglov på fastigheten någon gång.)

Sedan tror jag nog att 2 vill ha tillgång till stranden även om de inte äger själva strandlinjen. Tänk om 1 och 3 får för sig att sätta thujahäck på tomtgränsen...
 
Redigerat:
  • Haha
K@tten och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu har jag bara skummjat de senare sidorna i tråden.

Men i princip finns här 3 alternativ.

1. Låt allt vara som det är, ingen avstyckning inga försäljningar.
2. Kom överens om hur ni skall stycka till 3 separata fastigheter
3. Utlös "atombomben", en av begär att hela fastigheten skall säljas enl lagen om samägande.

Om nu någon av delägarna vill sälja sin andel, så är ju alternativ 1 inte rimligt. En andel i en samägd fastighet är värd mycket mindre än om den vore avstyckad.

Då återstår att förhandla om alternativ 2, med hotet att "atombomben" skall utlösas. Kommer ni inte överens så blir det alternativ 3. Det betyder i praktiken att vid en förhandling så får den som är minst intresserad av att utlösa bomben, den som får ge med sig mest.

Det finns inget rätt eller fel när man kommer fram till hur den skall styckas. Iofs. så har ju lantmäteriet sista ordet. Ni kan inte få fram en styckning som inte godkänns av myndigheten.

Man kan ju möjligen bestämma att en del av fastigheten skall vara en allmänning som ni har lika delar i (vet inte om en sådan också går under lagen om samägande?), om det ex. finns någon utsiktspunkt som alla vill ha.
Ja det om att ha en allmänning är väl lite i linje med det jag föreslog, typ?

Att avstå 1500m2 av total yta, för att göra rediga buffertzoner mellan respektive familj?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den gula linjen går ju rakt igenom mosters hus, där siffran 917 är????

(Huset är alltså inte där hammaren är, den symboliserar bara att någon sökt bygglov på fastigheten någon gång.)

Sedan tror jag nog att 2 vill ha tillgång till stranden även om de inte äger själva strandlinjen. Tänk om 1 och 3 får för sig att sätta thujahäck på tomtgränsen...
Dubbelkollade och huset är till höger om linjen :)

Exakt min tanke.. vi som bor i mitten vill ju inte riskera att framtida ägare täpper till hela utsikten nedåt vattnet.. därav att jag personligen tycker att 60-80m bredd mot stranden är rimligt - det är trots allt en bråkdel av vad de andra kommer ha
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror inte Lantmäteriet kommer godkänna varken ditt el din mosters förslag. Tomterna blir alldeles för oregelbundna,
Du har 2 prioriteringar.
1. Tomtgräns mot moster med så stort avstånd som möjligt till gräns
2 Jämnstora tomter.
Fundera på följande lösning inritad med gult. Borde gå att justera så tomterna blir lika stora och har då fördelen att du får gränsen[bild] närmare mosters hus
Nackdelen är då att vi i stort sett inte får någon mark angränsande till strand, vilket kan bli ett rejält misstag i framtiden (tror jag)

Är inte i lika stort behov av mycket mark uppåt - vill bara inte ha gränsdragning precis inpå knuten..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N najks skrev:
Dubbelkollade och huset är till höger om linjen :)
Menar vi kanske inte samma gula linje? Det blå är huset på tomt 3:
Satellitbild av en tomt med blå markering runt ett hus, kantad av gula och röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
D Dr Jumping Jack skrev:
Fundera på följande lösning inritad med gult.
Exakt så jag tänkte när jag skrev tårtbitar tidigare. Instämmer att det är den rimliga indelningen.
 
Min kommentar gäller fortfarande.
Fastigheten som helhet är gemensamt ägd av tre parter.
Om det blir en tvångsförsäljning så kommer det juridiskt att bli en tredjedel till var och en av ägarna vid försäljningen oavsett vem som tycker sig ha företräde till en viss byggnad på fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.