Hej!

Jag tänkte bygga ett par långsmala bord i samma modell som bordet på bilderna nedan. Dock behöver jag ha dem drygt 2 meter långa. Behöver jag förstärka mitten av bordet mer än vad som har gjorts på bordet på bilderna, eller håller det sig stabilt ändå?

Tacksam för svar!

Allt gott,
Johan

Svart långsmalt bord utan bordsskiva står på gräsmatta med hus och växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hemgjort långsmalt träbord med två hyllor och enkla ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålat långsmalt bord med en undre hylla, placerat på en gräsmatta med trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De långa sargerna känns klena med 45mm för ett 2m bord.
 
Tilman Tilman skrev:
De långa sargerna känns klena med 45mm för ett 2m bord.
Kan ett benpar på mitten lösa stabiliteten? Vill samtidigt hålla virkesdimensionerna rätt smala så bordet inte blir för grovt..
 
Skruvlimma skivan/reglarna så kommer det hålla utan att svikta för mycket
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skruvlimma skivan/reglarna så kommer det hålla utan att svikta för mycket
Toppen! Behöver jag sätta ett benpar på mitten för säkerhetsskull?
 
Inte om det är 2m, vad är det för dimensioner på konstruktionen och delarna?
 
Ett annat alternativ är att skruva fast ett vinkeljärn (eller i aluminium) under skivan längs med 45-regeln. även ett plattjärn längs med regeln lär ju göra stor skillnad.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inte om det är 2m, vad är det för dimensioner på konstruktionen och delarna?
Tanken är att göra hela stommen i 45x45 virke, och sen en färdig furuskiva som både bänkskiva och hyllplan.
 
Då är det toklugnt speciellt om du skruvlimmar skivorna. Fast jag skulle byta ut benen till 70x70
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det toklugnt speciellt om du skruvlimmar skivorna. Fast jag skulle byta ut benen till 70x70
Perfekt, då är det bara tuta och köra.
Tror du det blir bättre proportioner med 70x70? Kanske att 45x45 ser för smalt ut när bordet är så långt.
 
Hade nog kört:
Bänkskiva ca27mm
Ben 70x70
Ram 45x70 (liggande) för extra material att skruva i genom benen

Mer än 45mm hög sarg under blir lite klumpigt tycker jag

För matbord brukar man räkna med 60cm mellan benen per plats
 
Jag misstänker att bordet kommer att svikta med 45mm sarger oavsett hur du fäster reglarna på toppen. Stabiliteten ökar kvadratiskt med höjden och linjärt med bredden, så det är mycket bättre med en tunn, hög sarg än en tjock, kvadratisk. Om du kan tolerera att bordet sviktar lite så kör på. Annars finns det många sett att göra att det inte ser grovt ut - t. ex. fasa sargerna, sätta dem lite längre in under bordet eller såga en fin kurva i sargerna.

Jag skulle inte bygga ett benpar till. Du kommer aldrig att ha alla 6 ben stadigt på golvet/marken/altanen så det skulle uppstå krafter mot sargen som du helst vill undvika. Dessutom ser det kanske lite konstigt ut, ett bord med 6 ben. Då kan du lika bra bygga två bord med halva längd.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hade nog kört:
Bänkskiva ca27mm
Ben 70x70
Ram 45x70 (liggande) för extra material att skruva i genom benen

Mer än 45mm hög sarg under blir lite klumpigt tycker jag

För matbord brukar man räkna med 60cm mellan benen per plats
Tänker du 45x70 som ram både uppe och nere? Och med 45 sidan utåt och 70 sidan under bänkskivorna?
 
Tilman Tilman skrev:
Jag misstänker att bordet kommer att svikta med 45mm sarger oavsett hur du fäster reglarna på toppen. Stabiliteten ökar kvadratiskt med höjden och linjärt med bredden, så det är mycket bättre med en tunn, hög sarg än en tjock, kvadratisk. Om du kan tolerera att bordet sviktar lite så kör på. Annars finns det många sett att göra att det inte ser grovt ut - t. ex. fasa sargerna, sätta dem lite längre in under bordet eller såga en fin kurva i sargerna.

Jag skulle inte bygga ett benpar till. Du kommer aldrig att ha alla 6 ben stadigt på golvet/marken/altanen så det skulle uppstå krafter mot sargen som du helst vill undvika. Dessutom ser det kanske lite konstigt ut, ett bord med 6 ben. Då kan du lika bra bygga två bord med halva längd.
Är inte Johannes tips om 45x70 som sarg/ram vettigt då? Bordet ska vara ett sidobord till en butik, så det ska stå grejer både ovanpå och på hyllplanet. Så jag vet inte om 6 ben hade gjort så mycket för själva utseendet. Men det är ändå inte värt att köra på ett extra benpar?
 
WzOn WzOn skrev:
Är inte Johannes tips om 45x70 som sarg/ram vettigt då? Bordet ska vara ett sidobord till en butik, så det ska stå grejer både ovanpå och på hyllplanet. Så jag vet inte om 6 ben hade gjort så mycket för själva utseendet. Men det är ändå inte värt att köra på ett extra benpar?
Ja, men ståendes, inte liggandes. Då blir det toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.