Hej. Behöver lite råd nu angående ett gammalt skymningsrelä som gjort sitt och köpte ett nytt på Biltema,inte alls samma som suttit där.

Nu har den som sitter där 4 trådar in varav den ena är skyddsjord. Dragit om elen då det ska sättas upp en ny armatur,Så nu går kabeln direkt från armaturen ner till det nya slymningsrelät som ska monteras. Ström till relät går som vanligt,där har inget gjorts. De är de 4 kablarna på bilden som sitter där nu. Har dragit ut en ny kabel med 3 trådar från armaturen som ska kopplas ihop med det nya Skymningsrelät från Biltema.

Men får inte ihop det med alla kablar,är ju nu 8st som ska in i det nya relät som har 6 anslutningar. Se Bilder!

Ja jag vet att behörig elektriker behövs. Men hjälper min mormor som har dåligt ställt och är relativt kunnig på el. Körde bara ihop sig i huvudet nu.

Öppet skymningsrelä monterat på vägg med synliga trådkopplingar och terminaler, innan byte till nytt relä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av skymningsreläinstallation med tydlig märkning av kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det nya på Biltema
 
Du ansluter matningsspänning (fas och neutral) till terminalerna med "pil in", samma sak för jordledaren.
Sedan ansluter du dina armaturer till terminalerna med "pil ut".
Sannolikt är N-terminalerna på reläet hopkopplade internt då reläet bara brukar bryta enpoligt och på "L pil ut".
 
Mysteriet är att det finns åtta kablar enligt TS.
 
G Guson skrev:
Mysteriet är att det finns åtta kablar enligt TS.
Detta relä ska ersättas med det på bilden från Biltema. De nydragna 3 kablar är ej med på bild men inräknat.
 
Hej Alla. Det löste sig med skymnimgssensorn. Ringde dit min kompis som är lite mer elkunnig som kopplade in det där så nu lyser lampan så fint när det blir skymning.Tack ni som kom med tips.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Lagerstrand Alexander skrev:
Detta relä ska ersättas med det på bilden från Biltema. De nydragna 3 kablar är ej med på bild men inräknat.
Tror han menar att 4kablar +3kablar blir 7kablar...
 
  • Älska
Lagerstrand Alexander
  • Laddar…
L Lagerstrand Alexander skrev:
Hej Alla. Det löste sig med skymnimgssensorn. Ringde dit min kompis som är lite mer elkunnig som kopplade in det där så nu lyser lampan så fint när det blir skymning.Tack ni som kom med tips.
Riktigt bra. Ofta räcker det med en ”mer” elkunnig kompis, än en mindre kunnig akoriserad elektriker som kan komma om 14 dar.:geek:
 
  • Älska
Lagerstrand Alexander
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Tror han menar att 4kablar +3kablar blir 7kablar...
Oj förlåt menade givetvis 7st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.