Hej!
Jag bygger ett ganska stort (ca 50 kvm) växthus i trä. Till taket har jag glasskivor i härdat glas. Har försökt räkna ut hur jag ska fästa det men kommer inte på nåt bra. I taket ligger det träreglar (45mm breda) som tanken var att glasen skulle ligga på. När jag testar blir det dock för liten marginal eftersom det kommer en glasskiva från varje sida på regeln o det måste vara lite emellan. Glaset kan då bara ligga ca 10-15 mm över regeln. Då ingen regel är spikrak blir det svårt. Idéer?!?!
Hade tänkt mig gummilist under o över glaset o sen en list överst som skruvas fast mellan glasen. Har dock inte kunnat lista ut vad det ska vara för list, trä eller metall, som inte kostar skjortan. Totalt ca 90 löpmeter. Idéer?!?!
Snälla kom med kloka idéer!!
 
Hej,

jag skulle säga att satsa på att få reglarna raka, detta görs med att du får sätta kottlingar mellan reglarna, dom måste vara rätt så exakt i längd för att det inte ska spåra ur mot slutet.....
 
Jag kan försöka ta bilder på min lösning sen på mitt egenbyggda träväxthus.
 
Så glasskivorna är redan tillskurna? Var har de för mått och vad är det för cc på reglarna?
 
Jag satte kronlist på reglarna och på klämlisterna som plåtslagaren bockade till i reinzink. Jag hade dock falsade reglar i spikrak hyvlad kärnfuru. Man behöver inte ha falsade reglar med den principen jag använde. Kronlist monterad på reglar ovanför ett fönsterparti, med bockade klämlister i reinzink synliga under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en fönsterdetalj med kronlist på reglar och klämlist i reinzink, mot oskarp blomsterbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kronlist monterad på reglar med klämlister i reinzink, med sikte mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kronlist monterad på hyvlad kärnfuru och bockad reinzinkklämlist i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en bockad klämlist i reinzink monterad på en regel mot en vertikal linjerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.