electroluxaren skrev:
det går att byta detta rör om man har en lång tång
detta rör brukar läcka såväl uppe som nere och medför att vatten duschas på värmaren
Är vattnet på ballofix av eller på?
Kommer inte ihåg längre
 
  • Undersida av handfat med synlig VVS, inklusive en ballofix ventil, rör och avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Där är det på
 
  • Gilla
Woman1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där är det på
Tack
 
electroluxaren skrev:
[länk] 81 20-00/7 skall det vara
electroluxaren skrev:
[länk] 81 20-00/7 skall det vara
Hej
Nu äntligen var reparatören här och det var just det röret du skrev om här.
Så han kommer nästa vecka och installerar det.
Super tack
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A
han borde haft ett med sig då detta är aldeles för vanligt
 
  • Gilla
Woman1
  • Laddar…
(y)
Woman1 Woman1 skrev:
Hej
Nu äntligen var reparatören här och det var just det röret du skrev om här.
Så han kommer nästa vecka och installerar det.
Super tack
electroluxaren skrev:
han borde haft ett med sig då detta är aldeles för vanligt
Exakt
Håller med o jag har ringt in o sagt detta då de visste vad det gällde.
Så nu får de nog fart hoppas jag
 
Jag har ett liknande problem. Jag skulle installera en Bosch SMI69T15EU/55.

När jag provar att sätta in elkontakten innan det andra startar maskinen. Men efter att jag tagit ut elkontakten igen och jag kopplat in färskvatten- och avloppsanslutning går jordfelsbrytaren när jag kopplar in elkontakten.

Det är andra gången det händer mig med samma modell, så jag tror inte det är något fel på maskinen, utan det måste vara nått fel med lägenheten eller sättet jag installerar? Men det är inte första gången jag installerar en diskmaskin. Använder förlängning för både vatten och avlopp.
 
Är det alltså ett fel som består? Du kan inte koppla in den utan att jfb. löser ut, eller var det en engångshändelse?

Man kan tänka sig ett fel i elsystemet i lägenheten. Om du har en överledning mellan neutra (nollan) och skyddsjord någonstans i lägenheten. Och du kopplar in något med hög frbrukning. Så du får hög ström i nollan. Antag då att du har ett fel så att ex. 5% av strömmen läcker ut via felet. Då fungerar allt så länge du bara har lite lampor, någon mobilladdare igång. För 5% av den ström de prylarna förbrukar räcker inte för att brytaren skall detektera felet. Men så drar din diskmaskin 10A. Då blir det 50 mA genom felete mot jord. Jordfelsbrytaren reagerar på 30 mA.

Du kan prova att koppla något annat med hög förbrukning i just det uttaget. Ex. en vattenkokare.
 
  • Gilla
ludviglgh
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det alltså ett fel som består? Du kan inte koppla in den utan att jfb. löser ut, eller var det en engångshändelse?

Du kan prova att koppla något annat med hög förbrukning i just det uttaget. Ex. en vattenkokare.
Det är ett fel som består, och uppstår så fort jag kopplar in diskmaskinen i eluttaget.

Vattenkokare går bra att köra i samma uttag.
 
H hempularen skrev:
Då fungerar allt så länge du bara har lite lampor, någon mobilladdare igång. För 5% av den ström de prylarna förbrukar räcker inte för att brytaren skall detektera felet. Men så drar din diskmaskin 10A. Då blir det 50 mA genom felete mot jord. Jordfelsbrytaren reagerar på 30 mA.

Du kan prova att koppla något annat med hög förbrukning i just det uttaget. Ex. en vattenkokare.
När jag kopplade ut eller stängde av allt annat som drog ström innan jag kopplade in diskmaskinen gick inte strömmen! När jag kollar på säkringarna delar vardagsrummet och kök (minus fläkt, kyl och spis) på en säkring. Men det var jordfelsbrytaren som gick, inte säkringen för vardagsrum/kök, så varför spelar det roll hur mycket jag har inkopplat på den säkringen? Eller kan det vara en slump att det fungerar nu och inte i fredags?

Nu kan jag sätta på och koppla in fler och fler saker utan att strömmen går, men jag vågar inte koppla in sånt som inte är helt nödvändigt. Nu när jag äntligen fått igång diskmaskinen vågar jag inte utmana ödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.