Hej,

rivit bort en ”soptunnelåda” i garaget som tidigare ägare behållt fastän man tagit bort luckan på utsidan och ersatt med panel. Garaget är sedan isolerat och då hade man av någon anledning isolerat insidan av lådan istället för väggen.

Skulle vilja ha råd om nästa steg. Det verkar som att den del av väggen som är isolerad är gjord på följande sätt:
- luftspalt
- board av något slag (4-5 mm)
- isolering
- plast
- gips

Skall jag försöka köra på samma sätt? Är mest tveksam till vad det är för skiva bakom panelen men jag kanske kan köra asfaboard och åldersbeständig tejp i skarvarna?

Zh693Iv.jpg

BzrWoXs.jpg

Det är alltså en sådan låda som har ersatts med panel - bild från ett annat garage.

JXwcKJX.jpg
 

Bästa svaret

Ja kör på samma sätt.
Asfaboard blir bra, eller masonite.

Skivan är mest till för att det inte ska blåsa in i isoleringen.

//AA
 
  • Gilla
Pinkmargera
  • Laddar…
S saiter skrev:
Ja kör på samma sätt.
Asfaboard blir bra, eller masonite.

Skivan är mest till för att det inte ska blåsa in i isoleringen.

//AA
Tack, precis städat upp nu så då är det bara att åka och köpa nytt material.

En annan fråga som du kanske kan svara på:

De andra gipsskivorna har fått en del törnar så funderar på om det är lika bra att byta ut dem också när jag ändå håller på då det är relativt lite. Om jag då även skall passa på att få dold eldragning, skall jag förbereda för elektrikern genom att utanpå plasten lägga en tunn läkt som jag sen skruvar gipsen (eller varför inte plywood) i?
(Dvs få en luftspalt mellan plast och isolering)
 
Köp spackel istället till gipsskivorna. :crysmile:


Har du för mycket tid och pengar????


Om du ska byta skivor och bygga in elen så behöver du kontakta en elektriker som avgör hur.
Det behövs ingen luftspalt, men ett utrymme för rör / slang.

Om du vill ha nått rejält att skruva i så kan du sätta plywood under gipsen.

Lycka till.

//AA
 
S saiter skrev:
Köp spackel istället till gipsskivorna. :crysmile:


Har du för mycket tid och pengar????


Om du ska byta skivor och bygga in elen så behöver du kontakta en elektriker som avgör hur.
Det behövs ingen luftspalt, men ett utrymme för rör / slang.

Om du vill ha nått rejält att skruva i så kan du sätta plywood under gipsen.

Lycka till.

//AA
Ett litet projekt tenderar ju att växa sig större .

Får kontakta min elektriker om det, gissar att det räcker med 22 mm läkt.
 
S saiter skrev:
Ja kör på samma sätt.
Asfaboard blir bra, eller masonite.

Skivan är mest till för att det inte ska blåsa in i isoleringen.

//AA
Asfaltbpard är ingen bra lösning som vindskydd. Det blåser rakt genom den. Testa själv med en bit mot egen mun!
 
S seniorkonsult skrev:
Asfaltbpard är ingen bra lösning som vindskydd. Det blåser rakt genom den. Testa själv med en bit mot egen mun!
Hej,

tack för svar, projektet har fått stå åt sidan lite, upptäcke ett myrbo i isoleringen så har rivit bort all gips och isolering nu samt att det finns en mindre fuktskada från taket (två reglar är delvis skadade.

Har du något annat förslag?
 
Det finns utv gipsskivor samt div pappalternativ. Vissa pappalternativ kan man dock inte ha oskyddade länge, t ex över vintern. De krymper av blötan och spricker.
 
Nu är taket bytt, vindspalt över isoleringen installerad och kommit överens med byggarna om att byta även fasad.

Så... ner med fasad och board, dit med ny port och bygga upp väggen från grunden med vindduk, läkt och ny panel. Bakom tänker jag mig skivor med glasull, men vilken tjocklek? Reglarna är 95mm. Skall jag ta ett lager med det och sen regla på ytterligare eller är det overkill?

Sen funderar jag på plasten, är det lika bra att skippa den i väggen (skall vara frostfritt, och ingen blöt bil etc. i garaget)?
 
Skippa plasten och ska du bara hålla frostfritt så duger det med 95mm isolering.

//AA
 
P Pinkmargera skrev:
Ett litet projekt tenderar ju att växa sig större .

Får kontakta min elektriker om det, gissar att det räcker med 22 mm läkt.
Jag har just nu dragit el i mitt f n oisolerade garage. Jag har dragit vit kabel. Den får sedermera bli inbyggd. Jag flyttar ut dosorna bara.
 
S saiter skrev:
Skippa plasten och ska du bara hålla frostfritt så duger det med 95mm isolering.

//AA
Ok, då börjar jag med det. Tack!
 
S seniorkonsult skrev:
Jag har just nu dragit el i mitt f n oisolerade garage. Jag har dragit vit kabel. Den får sedermera bli inbyggd. Jag flyttar ut dosorna bara.
Ok, hur är det med eldragning i isolering - bara den ligger i rör / slang är det väl ok?
 
P Pinkmargera skrev:
Ok, hur är det med eldragning i isolering - bara den ligger i rör / slang är det väl ok?
Ja, trådarna får ligga i synliga klamrade rör såvitt jag vet.
 
S seniorkonsult skrev:
Ja, trådarna får ligga i synliga klamrade rör såvitt jag vet.
Finns det andra sätt att lägga trådar i rör annat än i eller utan isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.