Hej,
Skall ställa ett spabad på en altan som står högt upp, ca 2,5 meter över marken. Tänkte att jag öppnar upp ett 3x3 meter hål i befintlig, bygger sedan upp en platå från marken under som spabadet skall stå på så att det blir ca 50 cm nedsänkt i förhållande till altannivå.

Tänker mig 9 st gjutna plintar 25cm diameter under (med armeringsjärn i ), nedgrävda till ca 1 meters djup
På dessa gjuter jag in stolpskor a 100mm. Här sätter jag sedan tryckimpregnerad stolpe 95x95 till önskad höjd på ca 1,2 meter.

Bärlinor 170x45 på detta och sedan 140x45 reglar med trall på i slutändan, sedan spat...

Frågor: Skall man hellre låta gjutna plintarna gå längre över mark än 10 cm som jag tänkt idag? Eller håller trä lika bra för tyngden?
Räcker det med 9 plintar under, håller det för tyngden?

Annat jag bör tänka på, orolig för vikten men har svårt att hitta hur jag skall veta om det räcker
Tack på förhand

Mvh
 
Varför inte mura upp ett poolrum/förråd under altanen om plats finns?
 
Det kommer inte vara några problem, men det kan ju vara en bra idé att sträva lite under badet för att minimera de horisontella krafterna som kommer att bli i viss mån.
 
Kommer det inte se lite lattjo ut? Eller kommer du bygga för utrymmet under och dölja det med panel eller dylikt?
 
Tack för svar! Kommer byggas igen, så inget syns...(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.